|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#62 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilke saker er viktige for deg i valget?Jeg stemmer også ut i fra ideologi og helhet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() Sv: Hvilke saker er viktige for deg i valget?Skole, utdanning, forskning, barnehage, helse og miljø.
![]() |
#64 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() Sv: Hvilke saker er viktige for deg i valget?Men, når man f.eks stemmer på MDG, tar man da for gitt at noen andre tar ansvar for å få partier inn på stortinget, som også har en plan for resten av Norge AS. Og nå som SV sier nei til all videre utvinning av olje, sjekker dere samtidig ut hvordan de da har tenkt å skaffe inntekter til et land som allerede er helt avhengig av disse oljekronene også fremover. Eller er enkeltsaker så viktige at dere ser bort fra det store bildet?
Mvh Billa ![]() ***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis Sist redigert av Billa : 07-08-13 kl 13:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hvilke saker er viktige for deg i valget?
![]() |
#66 |
maler
|
Det er vel ikke slik at det bare er én riktig måte å tenke samfunnsøkonomi på heller. Og så er det noen småpartier som egentlig ikke har noen helhetlig politikk. MDG er muligens et sånt parti, jeg vil tro det, selv om de kom rimelig høyt opp på partibarometer for min del så noe generell politikk må de ha. Jeg tror vi trenger noen av disse partiene som fronter spesielle saker og ikke så mye mer enn det.
![]() |
#67 |
Borte
|
![]() Sv: Hvilke saker er viktige for deg i valget?Jeg orker egentlig ikke å diskutere valget og vet ikke om jeg gidder å stemme en gang.
![]() |
#68 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Hvilke saker er viktige for deg i valget?Det var et bra innlegg, Røverdatter!
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Textrovert
|
![]() Sv: Hvilke saker er viktige for deg i valget?Jeg får ikke prikket deg, Røverdatter, men takk for et veldig fint innlegg. Du oppsummerte nemlig alt jeg også mener, men som jeg har slitt med å sette ord på.
![]() |
#71 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hvilke saker er viktige for deg i valget?Det er klart man kan ha ulike meninger om hvordan man skal ha et økonomisk bærekraftig samfunn. Men jeg synes det er vanskelig å ha forståelse for folk som ikke bryr seg om å tenke på dette i det hele tatt. Jeg synes miljøspørsmålet er så viktig at det er helt uansvarlig å ikke tenke på hvordan man skal løse problemene i praksis, og da tenker jeg både økonomisk, teknisk og samfunnsmessig. At man tenker på det, men har andre meninger om det og derfor kommer til andre konklusjoner enn jeg gjør, det har jeg derimot absolutt respekt for.
![]() |
#72 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hvilke saker er viktige for deg i valget?Det var mitt poeng også. Det hjelper ikke å si at miljøet er viktigst, drit i alt annet. Det er ikke SUV vs. vakker, grønn planet.
![]() |
#73 |
Kidding, right?
|
Men hva mener du da er veien å gå? Jeg ser at mange med letthet kan si seg enig med dette (man må nesten være direkte slem for å være uenig) - men jeg synes så ofte at det i sosiale/radikale tankerekker kommer frem mye om hva man VIL HA, men ikke på hva det skal gå på bekostning av ("de rike" er et veldig vagt begrep, og skal "alle rike" finansiere all økningen av sosiale og medisinske kostnader fremover må riking-definisjonen settes veldig lavt...).
![]() |
![]() |
#74 |
Borte
|
Jeg har ingen fasit på hva som er veien å gå, men jeg ser ikke at rå utnyttelse av billig utenlandsk arbeidskraft er løsningen på å skaffe et bærekraftig arbeidsliv i Norge. Kanskje du kan forklare meg hvordan det er tenkt løst fra de borgerlige partiene?
![]() |
#75 |
Usedvanlig begavet
![]() Sv: Hvilke saker er viktige for deg i valget?Jeg er ikke fremmed for å fnise litt av de som står frem på TV, fordi de ikke ønsker STYGGE vindmølleparker i Norge, mens kullkraften importeres i stort omfang fra Europa. Og poenget mitt var på ingen måte at miljøspørsmål ikke var viktig, eller at behovet for SUVer trumfer alt. Jeg bare lurte på om helheten i politikken var noe man da så forbi eller ikke brydde seg om. Undringen min gjaldt heller ikke miljøspørsmål spesielt, men mer et spørsmål til de som gir stemmer til marginale parti, med et litt smalt fokus.
![]() |
#76 |
Usedvanlig begavet
Og der har du noe av bakgrunnen for mitt spørsmål. Hvilke standpunkt har f.eks MDG til næringspolitiske utfordringer, innenlands og utenlands.
![]() |
#77 |
Prettiest mess ever seen
|
Jeg vet ikke hvor dette med rå utnyttelse av annen arbeidskraft kommer inn, men jeg er i hvert fall veldig for økt arbeidsinnvandring for folk med kompetanse Norge trenger. Ikke fordi de skal jobbe billigere - de skal vel ha markedslønn som alle andre - men fordi vi trenger arbeidskraft.
![]() |
#78 |
Panzerekstremfeminist
|
Jeg er ikke akkurat hyperradikal, men jeg skal prøve å si noe om hva jeg mener om dette: Jeg synes for eksempel at vi har et OK skattenivå som vi har nå, og ser ikke behovet for skattelette for folk flest, dvs. slike som meg, som er lønnsmottakere. Når det gjelder formueskatten for de aller rikeste, så er jo det en ideologisk greie - noen av de aller rikeste synes jo det er greit å betale skatt (Thon og Andresen, for eksempel) mens andre flagger ut etter sigende på grunn av skattenivået (Fredriksen). Jeg har ikke filla peiling på business og finans og sånn, så jeg har ikke peiling på dette i det hele tatt, men tenker at påstanden om at man blir skattet i hjel i Norge sikkert ikke er en helt objektiv sannhet.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hvilke saker er viktige for deg i valget?Norge AS går riktig så bra fordi oljeprisen har vært svært høy over lang tid. Det er ikke fordi vi er flinke og innovative på nyskapning.
![]() |
#80 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Hvilke saker er viktige for deg i valget?Men er det ikke mulig å skille på slik? Jeg ser at det er viktig å sørge for at AS fastlandsNorge også går bra, men går det ikke an å skille på arbeidende kapital og annet?
![]() |
![]() |
![]() |
|
|