|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Klar
|
Hva tror du skjer hvis Høyre fjerner øremerking av pappapermisjon?Ja, hva tror du? Er norske menn modne nok til å kreve sine andel av permisjonen uten lovverk i hånda? Og ikke minst, vil arbeidsgivere fortsatt akseptere at menn tar ut en stor del av pappapermisjonen? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Hva tror du skjer hvis Høyre fjerne øremerking av pappapermisjon?Mannen min sier selv at han var opptatt av å være støttespiller for meg, og derfor gitt seg om jeg insisterte på at jeg skulle hatt alt. Men han sier også at det var bra for ham å gå fra støttespillerrollen til mer selvstendig forelder.
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hva tror du skjer hvis Høyre fjerne øremerking av pappapermisjon?
Vet ikke om jeg vil bruke ordet modenhet, men jeg tror ikke flertallet av norske menn vil ta ut en så stor andel av permisjonen som fedrekvoten utgjør i dag.
Arbeidsgivere MÅ akseptere det. Noe annet vil være ulovlig. Jeg tror dessverre at en god del arbeidsgivere vil gjøre det vanskelig, ikke bare for menn, men også for kvinner og sette par under press i forhold til hvem som tar ut mest permisjon. Det å ha uker som er øremerket gir ikke like stort rom for diskusjon. Dersom en kvinne har en arbeidsplass hvor det menes at hun er uerstattelig og mannen har en arbeidsplass hvor det enkelt kan settes inn vikar ser jeg for meg at det uten øremerking (regner med at H mener at kvinners øremerkede del også skal bort med unntak av de tre ukene før og 6 uker etter) kan bli sterkt press om at hun skal ut i jobb etter 6 uker. Som oftest vil nok dette presset ligge på mannen siden kulturen er sånn, men med flere kvinner i mer ansvarsfulle stillinger tror jeg at presset også kan ramme kvinner.
Ja definitivt! Det er han som trives best med babyer. Hvis vi hadde valgt selv tror jeg han hadde hatt mest. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva tror du skjer hvis Høyre fjerne øremerking av pappapermisjon?Til no har kun 6 av vekene etter fødsel vore forbeholdt mor. Eg trur ikkje det er mange kvinner som føler seg pressa til å gå tilbake til jobb etter 6 veker i dag og trur ikkje dette vil endet seg om fedrekvota og fedrekvota forsvinn. Det vil nok gå mest utover mennene. Det er altfor tidlig å fjerne fedrekvota. Kanskje om 15-20 år! Då er det kanskje såpass inngrodd at menn skal ha permisjon at dei vil unngå problem med arbeidsgiver.
|
|
|
#5 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Hva tror du skjer hvis Høyre fjerne øremerking av pappapermisjon?Min mann tok forresten 12 veker ved første fødsel. Då var fedrekvota 4 veker. Ved siste fødsel auka han til 14. Han ville gjerne hatt meir, men dei to første blei amma veldig mykje fram til 8-9 mnd alder, så vi fant ut at det blei for mykje styr.
|
|
|
#6 |
|
|
Sv: Hva tror du skjer hvis Høyre fjerne øremerking av pappapermisjon?Men vil ikke høyre også fjerne de 8 ukene av mødrekvote (det som er i tillegg til barseluker). |
|
|
|
|
|
#7 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Hva tror du skjer hvis Høyre fjerne øremerking av pappapermisjon?Jeg blir helt matt av denne virkelighetsfjerne argumentasjonen til Linda Helleland fra Høyre. Hvordan kan et oppegående menneske benekte at det finnes inngrodde kjønnsroller og utbredde negative holdninger i næringslivet til at menn tar ut full pappaperm?
|
|
|
#8 |
|
maler
|
Sv: Hva tror du skjer hvis Høyre fjerne øremerking av pappapermisjon?
Hvis vi fjerner pappaukene vil ikke menn ha noen "sin andel". Jeg tror at det vil bli færre menn som tar ut lengre permisjon fordi mange vil oppleve det som mest praktisk at mor tar mest. Arbeidsgivere vil nok variere som idag.
|
|
|
#9 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Hva tror du skjer hvis Høyre fjerne øremerking av pappapermisjon?Mannen min tok ut henholdsvis 14 og 12 ukers permisjon. Da vi fikk barna våre var den dedikerte pappapermen på 4 og 6 uker. Mannen min jobber i et stort konsern hvor selv konserndirektørene tar pappaperm (og noen av dem lenger enn kvota).
|
|
|
|
#10 |
|
Bedreviter
|
Sv: Hva tror du skjer hvis Høyre fjerne øremerking av pappapermisjon?Mannen min hadde seks måneder permisjon med begge ungene. Det var den gangen fedrekvoten var på hhv fire og seks uker, så ja, han hadde tatt (minst) 14 uker permisjon også uten fedrekvoten. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
er her
|
Sv: Hva tror du skjer hvis Høyre fjerne øremerking av pappapermisjon?Dessverre tror jeg at mange flere fedre vil ta ut mindre permisjon om ordningen forsvinner, vi er ikke nok likestilt ennå.
|
|
|
|
#12 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Hva tror du skjer hvis Høyre fjerne øremerking av pappapermisjon?Mannen min har ikke tatt noe mer enn det han har "måttet". Han hadde en svært konservativ sjef og ville fått mye pes for å ta mer permisjon. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Hva tror du skjer hvis Høyre fjerne øremerking av pappapermisjon?Jeg mener farsrollen ikke er/bør være avhengig av permisjon eller ikke. Sist redigert av Dronningen : 10-08-13 kl 18:42. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
I mål
|
Sv: Hva tror du skjer hvis Høyre fjerne øremerking av pappapermisjon?Da regner jeg med at alle løser det slik det er best for sin familie. Hvis farsrollen er avhengig av statlig styring, har man mer alvorlige problemer i familien enn permisjonsdeling, slik jeg ser det. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Bedreviter
|
Sv: Hva tror du skjer hvis Høyre fjerner øremerking av pappapermisjon?Min morsrolle var i høyeste grad "avhengig" av permisjonen. Jeg lærte utrolig mye om det å være mor og være ansvarsperson for et lite barn i de månedene jeg hadde fødselsermisjon. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Hva tror du skjer hvis Høyre fjerner øremerking av pappapermisjon?
Både mannen min og jeg trengte alenetid for å bli komfortabel med foreldrerollen.
|
|
|
#17 |
|
|
Sv: Hva tror du skjer hvis Høyre fjerner øremerking av pappapermisjon?Mannen fikk tilbud av meg om å overta mer av permisjonen enn fire uker med sistemann. Det ville vært upeoblematisk for arbeidsgiver selv om han har en jobb stort sett bare han gjør. Hvis han fikk velge ville han ikke tatt ut 14 uker... Skulle vi fått flere barn nå ville jeg insistert på en mer 50-50 % ordning.
|
|
|
#18 |
|
I mål
|
Jeg tror også permisjonen har noe å si for hvordan man fyller en mors/farsrolle, men ikke ubetinget. Som på så mange andre felt i livet, tror jeg ikke det er gunstig heller ikke for denne rolleutviklingen å få noe tredd nedover hodet. Jeg tror man finner foreldrerollene best ved å gjøre gode vurderinger for egen familie. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Shake it out!
|
Det blir selvfølgelig ikke mer enn et :datapunkt:, men min adopterte datter hadde fem uker sammen med mor og far fra hun var 12 uker (det far tok mye av stellet, siden jeg skulle være hjemme videre), og fire uker fra hun var åtte mnd, og hun var definitivt mest knytte til faren. Sønnen vår hadde fire uker med oss vegge fra 13 mnd og fem uker fra han var 2 år, og han var medt knyttet til meg. Jeg tror det handler mer om kvaliteten på samværet, enn hvor lenge man er der. Og at barnet det første året kanskje egentlig ikke brye seg om hvem som er der, så lenge noen er der? Ungenes far bar en veldig tilstedeværende far når han var med ungene. Noe han var fra han kom hjem halv fem til leggetid - som var hans ansvar, og i helgene. Han var mye flinkere til å leke med dem enn meg, og en veldig tilstedeværende far.
|
|
|
#20 |
|
Permakulturell
|
Fosterhjem er et annet eksempel.
|
![]() |
|
|