Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Sparkingen av stortingsreferenten

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-08-13, 14:16   #81
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sparkingen av stortingsreferenten

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Angående hva man kan lære.

I oktober sa AUF dette:

Jeg antar at de har dette nå. Har andre ungdomsorganisasjoner det? Burde de? Hva, i så fall? For hvilke organisasjoner? Hva bør slike instrukser inneholde rent konkret? Hva slags dilemmaer kan man komme opp i? Hvilke diskusjoner bør for eksempel en ledergruppe i en ideell organisasjon ha hatt på forhånd? Hvordan og hvor ofte bør man gjennomgå disse? Hvordan han man dialoger på dem? Skal det trenes på slikt?

Jeg tror at det ofte ikke er instruksen eller retningslinjene som avgjør hvor godt man agerer, men hvor godt man har reflektert rundt instruksen, og trent på den. Prosessene som foregikk i panikken på MS Torbjørn kan være nyttige innspill i denne typen beredskapstrening, tror jeg.

Den setningen du siterer kan jo likegjerne bety at man ikke har noen retningslinjer for særskildt vern av sentrale tillitsvalgte, det sier jo ikke noe om retningslinjer for håndtering av krisesituasjoner i sin helhet?

Når jeg tenker meg om, har jeg ikke sett noen retningslinjer for håndtering av terroristhandlinger på min arbeidsplass heller, eller blitt drillet i gisselsituasjoner. Burde ikke det være mer alvorlig enn at frivillige organisasjoner ikke er "terrortrent"?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-13, 14:24   #82
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bare lurer på hvem man tenker at det bør lages beredskapsplaner for. Bør lærere drilles i hva de bør gjøre i tilfelle terror, krigshandling? Ledere på arbeidsplasser? Barnehageansatte? Fotballtrenere? Alle?

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-13, 14:24   #83
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Hva mer skal belyses? Redselen, angsten og forvirringen? Hva mer skal debatteres og dissekeres? Hvilke avgjørelser som ble tatt der og da, i kuleregn og dødsangst og med begrenset informasjon om omfanget av massakren, om hvem og hvor og hvorfor?
Æsj, jeg blir sint og kvalm av alt det gufne grumset Eskil Pedersen har blitt beskyldt for etter 22. juli, la det nå for all del ligge.
Når det gjelder stortingsreferenten, har jeg ikke satt meg så nøye inn i den saken, men tenker vel umiddelbart at vedkommende har blandet sin profesjonelle rolle med sitt høyst private syn?

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-13, 14:27   #84
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

JEG tror at hvis AUF hadde hatt en klar instruks på at "dersom det er grunn til å tro at ledelsen er truet skal man 1) få ledelsen i sikkerhet 2) varsle x,y,z 3)... så hadde alle som var på MS Torbjørn hatt det lettere både der og da og i ettertid.

Rett i etterkant, de første månedene, gikk mye av de mer ufine angrepene ut på at EP "stakk av", og det gjør det gjerne mer forståelig at AUF fikk en "SLUTT å snakke om dette!"-holdning. Hadde dette vært i henhold til en instruks (noe jeg er temmelig sikker på at det er nå), så ville det vært lettere å parere.

Gammel 13-08-13, 14:39   #85
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Jeg bare lurer på hvem man tenker at det bør lages beredskapsplaner for. Bør lærere drilles i hva de bør gjøre i tilfelle terror, krigshandling? Ledere på arbeidsplasser? Barnehageansatte? Fotballtrenere? Alle?

Her tror jeg det har skjedd en del etter 22.7. Mange institusjoner er nå pålagt å utarbeide beredskapsplaner.

Opprinnelig lagt inn av Prop.1 S (2012-2013)

For å oppfylle hovudmålet for samfunnstryggleik og beredskap i kunnskapssektoren om å førebyggje uønskte hendingar og minske konsekvensane dersom dei skulle oppstå, er det viktig at verksemder på alle nivå i kunnskapssektoren:

- utarbeider heilskaplege risiko- og sårbarheitsanalysar, og delanalysar av særskilde utfordringar i den einskilde verksemda,
- utarbeider krise- og beredskapsplanar som sikrar ei god krisehandtering og som styrkjer krisehandteringsevna i organisasjonen,
- gjennomfører øvingar for å teste eigen beredskap, og for å setje tilsette i stand til å takle utfordringane som kan kome ved kriser.

Jeg jobber i en institusjon der det har blitt utarbeidet planer og øvd på ulike situasjoner.

Sist redigert av noen : 13-08-13 kl 14:48.
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-13, 14:47   #86
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

JEG tror at hvis AUF hadde hatt en klar instruks på at "dersom det er grunn til å tro at ledelsen er truet skal man 1) få ledelsen i sikkerhet 2) varsle x,y,z 3)... så hadde alle som var på MS Torbjørn hatt det lettere både der og da og i ettertid.

Rett i etterkant, de første månedene, gikk mye av de mer ufine angrepene ut på at EP "stakk av", og det gjør det gjerne mer forståelig at AUF fikk en "SLUTT å snakke om dette!"-holdning. Hadde dette vært i henhold til en instruks (noe jeg er temmelig sikker på at det er nå), så ville det vært lettere å parere.

Ja, selvsagt. Men hvordan er dette relevant for problemstillingen du tar opp?

Gammel 13-08-13, 14:55   #87
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det er best at saken belyses, og er ganske opprørt over sparkingen.

Jeg har ikke respekt for EP etter det som skjedde, og mener det samme jeg gjorde for 2 år siden.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-13, 14:55   #88
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Ja, selvsagt. Men hvordan er dette relevant for problemstillingen du tar opp?

Fordi du spurte om hva man kunne lære. Og jeg mener at dette er en av de tingene. Og det blir klarere jo mer man vet om hva som skjedde om bord. Og jeg syns det er synd at det å få vite hva som skjedde om bord er overlatt til journalister.

Gammel 13-08-13, 15:09   #89
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Fordi du spurte om hva man kunne lære. Og jeg mener at dette er en av de tingene. Og det blir klarere jo mer man vet om hva som skjedde om bord. Og jeg syns det er synd at det å få vite hva som skjedde om bord er overlatt til journalister.

Politiet vet hva som skjedde ombord. AUF-ledelsen vet hva som skjedde ombord. Regjeringens kriseråd vet hva som skjedde ombord. Journalister og forfattere som har skrevet om 22. juli har referert fra politiavhør, intervju med Eskil Pedersen og andre ombord, fra intervjuer med politivakta i Hønefoss hvor AUF-ledelsen gjemte seg. Vet vi ikke nok til å lage beredskapsplaner og instrukser?

Gammel 13-08-13, 15:19   #90
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Politiet vet hva som skjedde ombord. AUF-ledelsen vet hva som skjedde ombord. Regjeringens kriseråd vet hva som skjedde ombord. Journalister og forfattere som har skrevet om 22. juli har referert fra politiavhør, intervju med Eskil Pedersen og andre ombord, fra intervjuer med politivakta i Hønefoss hvor AUF-ledelsen gjemte seg. Vet vi ikke nok til å lage beredskapsplaner og instrukser?

Fordi jeg syns det ahr offentlig interesse HVA disse har lært.

Gammel 13-08-13, 15:52   #91
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke satt meg så veldig inn i dette, men lest dann og vann og noe grundig og noe mer overfladisk. Men jeg vil gjerne gjenta det som står i et innlegg lengre opp, at kapteinen ombord hadde sett sin kone bli skutt og han måtte dra fra øya mens hans barn var igjen der. Og det var han som hadde kommando over skuta, og ikke AUF-lederen eller noen av de andre passasjerene ombord.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-13, 16:01   #92
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg har ikke satt meg så veldig inn i dette, men lest dann og vann og noe grundig og noe mer overfladisk. Men jeg vil gjerne gjenta det som står i et innlegg lengre opp, at kapteinen ombord hadde sett sin kone bli skutt og han måtte dra fra øya mens hans barn var igjen der. Og det var han som hadde kommando over skuta, og ikke AUF-lederen eller noen av de andre passasjerene ombord.

Og slikt kunne kommet frem mer tydelig. Jeg tror også at det var veldig uheldig at Eskil P la fram planene for nye Utøya da han gjorde det. Det er jeg sikker på har forsterket fokuset på hans rolle og det som skjedde ombord i båten.

Jeg synes spørsmålene Polyanna stiller rundt beredskap og lærdom er viktige. Ingen kan forberede seg på en hendelse som Utøya, men det er mange elementer i det som skjedde på og rundt Utøya som kan gi lærdom i forhold til rutiner ved arrangement.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-13, 16:13   #93
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg synes spørsmålene Polyanna stiller rundt beredskap og lærdom er viktige. Ingen kan forberede seg på en hendelse som Utøya, men det er mange elementer i det som skjedde på og rundt Utøya som kan gi lærdom i forhold til rutiner ved arrangement.

Veldig enig.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-13, 16:15   #94
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg er einig med Polyanna og noen i den grad at eg meiner saken bør analyserast og at dersom AUF (og liknande organsiasjonar) ikkje har beredskapsplanar til slike situasjonar, bør dei skaffe seg det.

Leidaren for AUF Oslo, Håvard Vederhus og leidaren for AUF Hordaland Tore Eikeland blei igjen på øya, og blei drepne. Det er umogleg å diskutere kva Eskil Pedersen burde gjort. Ein kan diskutere ein leidar sitt ansvar i ein slik situasjon. Problemet er at det var ingen som visste kva slags situasjon dei var i. I eit av intervjua etter 22. juli sa Eskil Pedersen at i og med at det kom ein politmann og skaut, trudde dei det var eit statskupp. Hadde dei visst det vi veit nå, at gjerningsmannen var aleine på øya, kunne dei kanskje ha gjort ting annleis. Men det visste dei ikkje. Og dei visste ikkje om det var trygt å gå i land, eller om dei kunne stole på politifolka på landsida. Ikkje der og då. Eg synest denne mangelen på kunnskap er ein veldig vesentleg faktor i diskusjonen.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-13, 17:32   #95
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Beredskapsplanene til ungdomsorganisasjoner går ofte på hva gjør vi dersom vi opplever:
-seksuelle overgrep
- rusa deltakere
- skader
- sykdom
-dårlig vær

Synes faktisk ikke at man kan ha så veldig mye å lære av dette jeg. Ikke for en ungdomsorganisasjon når det kommer til beredskap. Det at en gal mann skal komme med våpen og slakte barn synes jeg faktisk er så far out for hva man skal ta høyde for. Så en av de ombord på båten kom med et hjertesukk på facebook her en dag i forbindelse med Oddekalvs uttalelser. De gjorde som de fikk beskjed om. Det var ingen i vannet og de var livredde og sjokkerte. De valgte Eskil som leder pga hans politiske engasjement og ikke pga hans egenskaper i kamp. Og det var derfor han ble gjenvalgt. Jeg blir skikkelig opprørt kjenner jeg av slike diskusjoner og synes EP har fått så alt alt for mye tyn.

Når det gjelder referenten så synes jeg faktisk det kjennetegner dårlig dømmekraft i en slik posisjon og synes det er helt greit å ikke få flere oppdrag. Hadde han vært fast ansatt så hadde det nok holdt med en advarsel, men helt greit å ikke få flere oppdrag.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-13, 17:38   #96
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Polyanna: jeg leser at du prøver å argumentere for at dette ikke dreier seg om noe personangrep mot Ekil Pedersen, men det er vanskelig å tolke det som noe annet, når av alle episoder som utspant seg på øya, dette blir trukket frem i særdeleshet, og når du ikke samtidig spør hva Unge Høyre, Sosialistisk Ungdom, Fremskrittspartiets Ungdom etc har lært av dette/implementert av beredskapsplaner.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-13, 17:54   #97
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Beredskapsplanene til ungdomsorganisasjoner går ofte på hva gjør vi dersom vi opplever:
-seksuelle overgrep
- rusa deltakere
- skader
- sykdom
-dårlig vær

Synes faktisk ikke at man kan ha så veldig mye å lære av dette jeg. Ikke for en ungdomsorganisasjon når det kommer til beredskap. Det at en gal mann skal komme med våpen og slakte barn synes jeg faktisk er så far out for hva man skal ta høyde for. Så en av de ombord på båten kom med et hjertesukk på facebook her en dag i forbindelse med Oddekalvs uttalelser. De gjorde som de fikk beskjed om. Det var ingen i vannet og de var livredde og sjokkerte. De valgte Eskil som leder pga hans politiske engasjement og ikke pga hans egenskaper i kamp. Og det var derfor han ble gjenvalgt. Jeg blir skikkelig opprørt kjenner jeg av slike diskusjoner og synes EP har fått så alt alt for mye tyn.

.

Jeg tror kanskje noe av tynet EP har fått har kommet fordi det er usikkerhet rundt dette. Noe av tynet (dvs. usaklig kritikk) tror jeg ble forsterket av hans rolle ved presentasjonen av Nye Utøya. Timingen der var veldig uheldig.

Jeg tror det er elementer her som man kan trekke lærdom av. Det er snakk om veldig mange mennesker på ei øy. Det er snakk om evakueringsberedskap. Nei, man kan ikke forvente en massakre, men man kan forvente brann, noe som virkelig kan skape kaos på en slik øy og hvor rutiner for evakuering må være tilstede.

Øya har hatt gjester som virkelig er terrormål. Det er rart om de ikke har hatt noen rutiner.

Gammel 13-08-13, 17:57   #98
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Jeg føler bare for å minne om en artikkel som stod i Aftenposten en tid etter 22.juli, der en av telemark bataljons offiserer skrev om hvordan det ikke kan forventes at vanlige mennesker, som ikke har trent på krig, ikke kan forventes å reagere rasjonelt og ta riktige beslutninger i en situasjon der man blir beskutt. Da reagerer de aller aller fleste instiktivt med å ville rømme raskest mulig fra stedet. Jeg kan ikke se hva det vil hjelpe å kartlegge mer om hva som skjedde på denne båten, og jeg tror heller ikke at beredskapsplaner i helt vanlige organisasjoner som ikke trener på krig vil gjøre dem mer beredt til å reagere riktig i en slik situasjon. Man må øvd mye for å klare å trosse den angsten som kommer hvis man blir beskutt, og det er vel ikke aktuelt i alle typer lederstillinger.
Det er ikke uten grunn at også politiet har egne beredskapstropper som er trent på ekstreme situasjoner.

Gammel 13-08-13, 17:58   #99
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Jeg er og usikker på hva det er man ønsker å belyse og hvem er det som bør belyse dette? Det er jo veldig lett for hvermannsen med trygge liv i trygg tilværelse å synse over andres avgjørelser tatt i redsel og fortvilelse, men jeg er ikke så sikker på at det de kommer fram til er det som uansett er reellt i forhold til den vanskelige situasjonen de faktisk ønsker å belyse.

For meg blir det latterlig å skulle godkjenne at Eskil Pedersen og co var redde nok til å forlate øya eller om de eventuelt burde vært mer heltemodige. Mulig jeg tar meg tid til å reflektere mer over dette når jeg eventuelt står i samme situasjon.

Jeg er usikker på om man burde sparke de som er ansatte på Stortinget for å ha sterke meninger, men jeg synes at de eventuelle sterke meningene burde holdes for seg selv. I veldig mange yrkesgrupper må man ta hensyn til jobben når man ytrer sine meninger, dette gjelder da kanskje spesielt for de som er med på å styre landet da deres meninger kan virke å være meningen til arbeidsgiver.

Gammel 13-08-13, 20:32   #100
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Jeg er og usikker på hva det er man ønsker å belyse og hvem er det som bør belyse dette? Det er jo veldig lett for hvermannsen med trygge liv i trygg tilværelse å synse over andres avgjørelser tatt i redsel og fortvilelse, men jeg er ikke så sikker på at det de kommer fram til er det som uansett er reellt i forhold til den vanskelige situasjonen de faktisk ønsker å belyse.

.

I spørsmålene om dette er det ikke bare hvermannsen i sin trygge tilværelse som har stilt spørsmål. Spørsmål har også blitt stilt av noen av dem som har fått hele sin trygge tilværelse fullstendig revet opp og som har behov for klarhet og svar. Kanskje er det ingen svar å gi, men det er viktig at de som sitter med disse følelsene blir møtt på en god måte.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:27.