Sv: FPs partibarometer
Opprinnelig lagt inn av Didjeridust, her.
Eg må berre få tillata meg å protestera litt på dette. MDG er ikkje eit særinteresseparti med ei(EI!) viktig sak - sjølv om mange yndar å framstilla det slik, anten av di dei ikkje veit betre eller av di dei har ein agenda som gjer dei tent med å få etablert ei slik oppfatning av oss.
Ja, me har miljø og klima langt framme som nokre av dei viktigaste sakene(og ikkje er vel strengt tala det å vera oppteken av levvevilkåra til våre born, barnebarn og alt levande i naturen for særinteresser å rekna, vil eg hevda) men me har eit program som tek for seg alle sider av samfunnet på lik linje med alle andre parti og er heilskapleg utforma med omsut for miljø og livskvalitet som berande grunnmur.
Ganske enkelt - den linjen som MDG legger opp til føre til at økonomien raseres i Norge - det vil også gå ut over levevilkårene til barn i generasjoner...
At noe av problemet er at vi er helt avhengige av inntektene oljen gir oss er det ingen tvil om. Problemet her er også at man ikke bare må se oljeinntektene alene, men også hele den økonomiske sirkelen rundt oljeinntektene og hvordan det påvirker andre bransjer.
Man trenger først en en plan for hvordan vi kan klare oss uten oljeinntektene nå, og det må sees i mer enn et 20-års-perspektiv. Det vil ta oss minst 20 år å gjøre de samfunnsmessige endringene som må til. Dette er også noe man burde ha tatt tak i for lenge siden, samtidig som mange gjerne ønsker et økt bruk av oljeinntektene en periode for å ta igjen en del av etterslepet på flere områder.
MDGs politikk er ikke realistisk. Den er ikke forsvarlig. Effekten av en del av endringene vil i realiteten også føre til at miljøeffekten blir verre. Men det er ingen tvil om at vi trenger å effektivisere Norge på mange områder, vi må slutte å stille økte krav for velferd på en del områder og tenke framover. Målet for MDG kan på mange måter være riktig, men metodene for å nå målet vil gjøre oss til et svært fattig land.