Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåking
Et inntrykk jeg sitter med etter denne tråden og etter å ha lest avisdebatt er at mye sauses sammen. Forslaget går på å aktivisere dem som får stønad til livsopphold/sosialstønad. Det er så vidt jeg har skjønt ikke snakk om trygd/dagpenger osv. Det er ikke enormt antall mennesker som får stønad til livsopphold her til lands. Det er store tall for sykmeldte og uføretrygdede, men gruppen av mennesker som får bistand til det aller mest nødvendige er ikke veldig stor. Trekker man fra den andelen av disse som er trygdet på grunn av sykdom, de som er i arbeid, de som allerede er i tiltak og korttidsbrukerne (som det er lite vits å lage et opplegg for) så er mange av dem som gjenstår mennesker med rus og psykiatriproblematikk. I praksis vil mye av aktiviseringen dreie seg om å tilrettelegge for en gruppe mennesker med store utfordringer. Gruppen "late ungdommer" er ikke stor innenfor langtidsbrukere av denne typen stønad.
Det er kjempefint om man kan etablere meningsfulle tiltak med oppgaver for rusmisbrukere og andre. Det vil også generere arbeidsplasser i det offentlige, men det er ikke noe som Norge AS tjener penger på i kroner og øre.
Det viktigste er å forhindre at mennesker kommer i en situasjon hvor de trenger denne stønaden. Da er det Vixen skriver nødvendig. Det med å kunne bruke tid på å fullføre grunnskolen og gi vgs-alder-elever tilbud om dette tror jeg heller ikke er så dumt.
Det er også en utfordring med flyktninger og innvandrere som sliter med å få jobb og derfor har dette som eneste mulighet. Der er ikke snømåking og enhver aktivisering det som skal til tror jeg. Der er det arbeidstrening i bedrifter og integrering som må til.
Men som sagt. I denne debatten er det sosialstønad det handler om. Alle de andre er en annen sak.
|