Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåking
Opprinnelig lagt inn av Guava, her.
Et inntrykk jeg sitter med etter denne tråden og etter å ha lest avisdebatt er at mye sauses sammen. Forslaget går på å aktivisere dem som får stønad til livsopphold/sosialstønad. Det er så vidt jeg har skjønt ikke snakk om trygd/dagpenger osv. Det er ikke enormt antall mennesker som får stønad til livsopphold her til lands. Det er store tall for sykmeldte og uføretrygdede, men gruppen av mennesker som får bistand til det aller mest nødvendige er ikke veldig stor. Trekker man fra den andelen av disse som er trygdet på grunn av sykdom, de som er i arbeid, de som allerede er i tiltak og korttidsbrukerne (som det er lite vits å lage et opplegg for) så er mange av dem som gjenstår mennesker med rus og psykiatriproblematikk. I praksis vil mye av aktiviseringen dreie seg om å tilrettelegge for en gruppe mennesker med store utfordringer. Gruppen "late ungdommer" er ikke stor innenfor langtidsbrukere av denne typen stønad.
Dette trakk jeg også ut av statistikken Him la ut i går. Det er snakk om et lite antall og det er ikke slik at antallet stiger noe særlig heller. Faktisk har det sunket litt de siste par årene.
Typisk valgkampoppgulp for å fange velgere som er sure på systemet.
|