Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er vanlig å gi i beløp nå til nabo-konfirmant?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-04-07, 22:39   #21
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Sv: Hva er vanlig å gi i beløp nå til nabo-konfirmant?

Jeg hadde gitt 100,-. Jeg synes ikke det er kjipt i det hele tatt. Synes ungdom i dag ( til dels en del foreldre også) er så storforlangende at det er ikke grenser. Jeg fikk 50,- av naboer når jeg konfirmerte meg i 1997. Jeg så ikke så mye på beløpet men det at det er en tanke bak.

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-07, 22:46   #22
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Syns du det virker kjipt? Ville du synes det var dumt om din konfirmant fikk et gratulasjonskort med 100 kroner i fra naboen?

Jeg syns det hadde vært helt fint, og jeg tror guttene mine har fått 100-lapp fra naboer.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-07, 23:21   #23
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av maribo, her.

Jeg ville nok heller ha latt være å gi noe istedetfor å gi 100,- ...

Noe sier meg at konfirmantene trolig er uenig med deg: mye heller 100,– enn ingenting.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-07, 23:22   #24
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes forøvrig at 150,– høres veldig greit ut, Elisabet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-07, 23:24   #25
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er ikke litt av greie til konfirmanter at man må gi noe med sedler? Altså 50,-, 100,-, 150,-, 200,- etc Er det ikke enda slik at man legger pengene inne i kortene? :konfirmerte meg ikke, ergo uvitende:

Gammel 29-04-07, 23:34   #26
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Hadde nok gitt 150-200 kr, men er helt enig i at 100 kr er mer enn nok, særlig om dere har så lite kontakt at du ikke en gang visste det var konfirmasjon. Synes det har tatt litt av dette med konfirmasjon og gaver og ergrer meg og litt over at det nærmest er "bestilling" på pengegaver. Ofte er det jo veldig greit, men når det er noen nære som jeg kjenner godt så synes jeg det er koselig å kjøpe en gave.

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-07, 12:32   #27
maribo
Alltid like optimist

maribo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Syns du det virker kjipt? Ville du synes det var dumt om din konfirmant fikk et gratulasjonskort med 100 kroner i fra naboen?

Ut fra hva VI har gitt til naboer og slektinger de siste årene, så ville ikke JEG gitt 100,- nei.
Hva folk velger å gi er jo veldig opp til dem selv, og hvilket forhold man har. Og ikke minst, hvilken tradisjon man har når det gjelder å gi.
Slekta mi har alltid gitt lite i gaver, mens slekta til gubben alltid har gitt mye.

Nå har ikke jeg så gamle unger, men jeg vet at de har satt pris på en 100-lapp her og en 100-lapp der, og det er fordi er er lært opp til å sette pris på det de får.

Hvis man feks aldri har snakken med konfirmanten, men har litt kontakt med foreldrene så ville jeg nok ha valgt blomster framfor en 100-lapp.
Vi er så heldige at vi har supre naboer (store og små), og da stiller saken seg litt annerledes...

Gammel 30-04-07, 12:53   #28
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av maribo, her.

Jeg ville nok heller ha latt være å gi noe istedetfor å gi 100,- ...

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Noe sier meg at konfirmantene trolig er uenig med deg: mye heller 100,– enn ingenting.

Teofelia sa det jeg ville si

Jeg kjenner jeg blir litt betenkt av det utsagnet ditt maribo. Selv jeg som er voksen syns 100 kroner er penger. Det er ikke bare lommerusk.

Og jeg garanterer at konfirmanten det gjelder heller villehatt 100 kroner enn ingenting.

Om jeg skulle gitt 300 kroner til hver nabounge som konfirmerte seg hadde årsbeløpet fort kommet opp i 10 000 kroner...

Gammel 30-04-07, 13:03   #29
KristinS
Aktiv

Medlem siden: Mar 2007
KristinS er litt kul
Standard

Vi gav nabojenta ett smykke til rundt 300 kr. Men så er hun vår barnevakt også.
En annen "bekjent" nabogutt ga vi 200 kr til.

KristinS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-07, 13:27   #30
maribo
Alltid like optimist

maribo sin avatar

Hvor: Orkdal
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kan legge til at når det gjelder gaver så gir vi alltid mer til konfirmasjoner, bryllup o.l. - vi ligger alltdi lavt i pengesum når det gjelder bursdag og jul, for der synes jeg presset/kravet er verre.
Konfirmant er man en gang i livet, og for oss er det en spesiell dag. Å gifte seg gjør mange flere ganger i livet, da, men vi gir likevel mer der enn i bursdag/jul.

Hvis jeg har så lite kontakt med en nabo at jeg ikke har fått med meg at det er konfirmant der så kanskje det er like greit å la være å gi, også?
Jeg synes det er flott at folk gir 100,- men JEG ville ikke gjort det. Og jeg svarer ut fra hvilken kontakt jeg har med mine naboer.
Og joda, 100 kroner er mye penger for meg også - ikke lommerusk i det hele tatt.

Gammel 30-04-07, 14:04   #31
devon
Fullverdig medlem

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nord
devon har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Jeg ser at jeg er kjip som gir 100.

Da er jeg og kjip...på penger, men ikke på oppmerksomhet, kjøpte gaveskjekk med kort i banken til komfirmanten. Det matriell tar over dessverre.

devon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-07, 00:37   #32
MorStine
*elsker ENGA*

MorStine sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Vi har gitt 100,- til nabobarna rundt her... Bare de nærmeste får, kan liksom ikke gi til alle på kryss og tvers. Men de som er riktige naboer har fått. Datteren til ett vennepar 8ikke veldig nært) konfirmeres i morgen, hun får 300,-+ at jeg har scrappet innbydelser og forsider til sangheftene helt gratis

Mer har vi ikke økonomi til å gi. Har stor familie, både fjern og nær...

Gammel 05-05-07, 08:23   #33
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sist jeg var i venninneklubb måtte jeg forhøre meg om hva de andre gav til aboer, og samtlige gav 100 kroner. Da er jeg tydligvis i godt og fornuftig selskap.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-07, 09:11   #34
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde ikke gitt noe til noen av våre naboer om de konfirmerte seg (om vi ikke ble invitert selvsagt). Jeg tror ikke det er vanlig her heller.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-07, 17:44   #35
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg var konfirmant fikk jeg gave fra de nærmeste naboene. Husker ikke beløpene, det er dessverre så fryktelig lenge siden Lurte derfor litt på om vi skulle gi noe til våre nabobarn, men tenkte at siden dette ikke er barn som leker med våre er det egentlig ikke naturlig. Vi er heller ikke omgangsvenner, og snakker sammen kanskje et par ganger i måneden (ikke av annen grunn enn at vi alle er opptatte mennesker, og har innkjørsel på ulike sider av husene).

Anyway, det som egentlig avgjorde det for meg er at vi ikke fikk noen "oppmerksomhet" når Lillebror ble født. De visste at han kom, for å si det sånn. Helt greit det altså, men da tenker jeg liksom at de ikke kommer til å reagere på mangelende konfgave heller... Fødsel er jo en større begivenhet enn en konfirmasjon, eller?

Gammel 05-05-07, 20:02   #36
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ikke noe for å gi penger så det med gavekort på kino var kjempelurt. Det skal jeg huske på.

Jeg har tatt vare på alle mine konfirmasjonskort og skrev opp beløpet jeg fikk fra hver og jeg fikk mange pengegaver med 30 og 50,- i...Dette var i herrens år 84 .
På den tiden kjente alle alle og jeg fikk penger av de fleste i "bygda". Faktisk fikk jeg hele 6.000,- og på den tiden var det veldig mye penger.

Vi har en kjempegutt i nabohuset, som også er tremenning med barna, som er konfirmant i år (til høsten) som av og til hopper på trampolinen med storebror og stopper alltid for en prat når han sykler forbi. HAn ringte faktisk på i stad og ville hoppe med storebror men kom heller inn og de spilte litt spill isteden. Stor stas.

Gammel 05-05-07, 20:54   #37
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her hvor jeg bor nå er det ingen tradisjon for å gi noe ved hverken fødsler, bryllup eller konfirmasjoner. Det har vært mange utskiftninger i nabolaget og det er vel kanskje noe av årsaken?

Far kom akkurat hjem og fortalte at et av nabobarna skal konfirmeres nå.
Selv om vi ikke har noe omgang på noen måte er det naturlig for meg, å gi enten en blomst eller en 100-150 kroner. Vi deler gjerde ...

Men at nabounger skal få 200-300 kroner synes jeg er i overkant.
Vi er en stor vennekrets, ogi noen år har vi hatt 5-6 konfirmanter som har fått gaver i tillegg til alle nabobarn. Da sier det seg selv at det det blir for dyrt å gi bort de store summene.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-07, 21:56   #38
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Om jeg skulle gitt 300 kroner til hver nabounge som konfirmerte seg hadde årsbeløpet fort kommet opp i 10 000 kroner...

Har du 30 barn i nabolaget som konfirmerer seg på et år? Da skjønner jeg at du ikke vil gi mye, jeg hadde nok ikke gitt i det hele tatt da tror jeg.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-07, 22:20   #39
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Jeg ser at jeg er kjip som gir 100.

Ja, da er du kjip.

200.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:15.