|
|||||||
| Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
kamerat
|
Sv: Nynorsk, forskjellen på de, dykk og dei?Jeg tror mange elever har hatt skrekkelig dårlige nynorsklærere. Og umotiverte.
|
|
|
#42 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nynorsk, forskjellen på de, dykk og dei?Mange norsklærere jeg vet om starter omtrent med å si at de ikke liker nynorsk - da har man lagt et dårlig grunnlag for å lykkes med sidemålsundervisningen. Jeg bruker å fortelle entusiastisk at jeg liker nynorsk, og da smitter det av og til over på noen elever, i hvert fall. (Og det er sant også, selv om det ikke nødvendig betyr at jeg er enig i at vi skal ha sidemålsundervisning - det er to forskjellige ting.)
|
|
|
#43 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Nynorsk, forskjellen på de, dykk og dei?Lærerne har ødelagt mye for nynorsken. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Sv: Nynorsk, forskjellen på de, dykk og dei?Det er sjølvsagt lærarane si skuld, ja.
|
|
|
|
#45 |
|
kamerat
|
Sv: Nynorsk, forskjellen på de, dykk og dei?Ingen grunn til å himle her, synes jeg.
|
|
|
#46 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Nynorsk, forskjellen på de, dykk og dei?Eg skulle eigentleg inn i tråden for å peike på at la er heilt riktig.
Og det er verkeleg ingenting gale med å seie at umotiverte og kunnskapslause lærarar har øydelagt mykje for nynorsken, saman med umotiverte foreldre som er blitt utsett for dei umotiverte og kunnskapslause lærarane.
|
|
|
|
#47 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Nynorsk, forskjellen på de, dykk og dei?
Jeg er ikke en dårlig nynorsklærer. Jeg behersker nynorsk til punkt og prikke,-faktisk skriver jeg på sidemålet mitt nå-og jeg kan lære det fra meg, men umotivert i forhold faget har jeg vært ganske lenge. Jeg synes det er unødvendig og råflott med to skriftspråk i et land med noen millioner mennesker, spesielt når en skremmende stor andel av dem ikke behersker ett av språkene ordentlig engang. Jeg skulle ønske vi bare hadde ett skriftspråk. Ut fra et kulturelt og språkhistorisk synspunkt, men aller mest ut fra et estetisk, skulle jeg ønske at det ene var nynorsk, men det er utopisk å tro at så skulle skje. Jeg ønsker at elever skal lese mange og vakre tekster på sidemålet, kjenne til de viktigste forskjellene mellom de to skriftspråkene og selvsagt historien bak, men jeg ønsker ikke mange timer i uken i fem år med sidemål og jeg ønsker iallfall ikke tre karakterer og avsluttende eksamen i tredje klasse. Veldig få norsklærere ønsker det slik, faktisk, noe vi sa tydelig fra om i høringsuttalelsen om norskfaget tidligere i vår, uten at det ble tatt til følge... |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg begynte i 1.klasse, med nynorsk på skolen. Hovedmål. Alle lærebøker på nynorsk. Jeg elsket å lese, og med unntak av ei bok jeg hadde som het Bergteken i risehola, var alle andre bøker på bokmål. Tegneserier, aviser, reklamer, innholdsfortegnelser, alt på bokmål. For meg ble det som det komplette kaos. Vi begynte også tidlig med såkalt sidemål på skolen, i allefall lenge før 9.klasse. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er så enig med deg. Og om jeg hadde verdens verste nynorsklærere på barneskolen hadde jeg verdens beste norsklærer, som snakket og skrev nynorsk, på ungdomsskolen. Hun elsket målformen, og hadde studert den i mange år. Men nå er jeg nokså gammel, og reglene var langt mer rigide den gangen. Det var et tungt språk å skrive på. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Nynorsk, forskjellen på de, dykk og dei?Det er gangbart å skrive vi på nynorsk, ja?
|
|
|
|
#51 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
|
|
|
|
|
|
#53 |
|
Librocubicularist
|
Det einaste eg skriv som ikkje er lov på eksamen og slikt, er an-be-het-else-orda og Norge.
|
|
![]() |
|
|