|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Kom ut av tellinga.
|
Sv: ArveavgiftenEr ikke dette samme greia? http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...l#.UiYvyWRJWIY
|
|
|
#22 |
|
Bedreviter
|
Sv: ArveavgiftenAkkurat samme type sak, Jolie. Sutre, sutre, sutre. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: ArveavgiftenBeholde barndomshjemmet? Jeg har ingen planer om å beholde mitt, og det har ikke min bror heller, vi har nemlig allerede hvert vårt hjem. Barndomshjemmet kommer vi, ed tungt hjerte, til å selge når den tid kommer, om det ikke allerede er gjort. At de blir med tungt hjerte handler ikke om hva vi må pga arveavgift, men av det at det er noe sårt over at huset våre foreldre bygde, huset vi selv har vært med på å forme, lagt ned grunnsteinen og i det hele tatt, skal overtas av noen andre. Men, all den tid ingen av oss har planer om å bo der, så er det jo ikke noe annet valg, vil jeg tro.
|
|
|
#24 |
|
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: ArveavgiftenAnnet potensielt problem med arveavgiften er de som arver eierskap i en bedrift og må skatte av dette. OG en del bedrifter er heller ikke så lette å selge, men i en del tilfeller kan det være at familien har et ønske om å drive bedriften videre.
|
|
|
#25 |
|
Bedreviter
|
Sv: Arveavgiften
Jeg synes det er stor forskjell på problemstillingen "må selge familiebedriften for å ha råd til arveavgiften" og "må belåne barndomshjemmet for å ha råd til arveavgiften". |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: ArveavgiftenDet er jo ikke tilfelle i noen av de sakene vi diskuterer her, mrc?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
Sv: ArveavgiftenJeg synes det er litt for lett å si at man bare skal ta opp et lån. Mange kan allerede ha store lån og dermed ikke evne til å betjene et nytt. Dette gjelder spesielt når man arver fritidsboliger. Er det riktig at hytter med strandlinje kun skal være eid av rikinger fordi man ikke har råd til å arve? |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
Sv: ArveavgiftenI tillegg til å betale arveavgiften må man også ha inntekt nok til å betale formueskatten som følger med. En bolig eller en fritidseiendom gir ingen årlig avkastning i kroner. Hvordan skal folk med normale inntekter og normale lån ha råd til å betale formueskatten? |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Off the map.
|
Sv: ArveavgiftenJeg synes godt man kan diskutere arveavgiften. Men disse sakene som tas opp her er jo meningsløs sutring. Det er jo på ingen måte verre for dem enn for andre.
|
|
|
#30 |
|
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Arveavgiften
Diskusjonen har gått over til å være generelt om arveavgiften, og dette blir også et element i det. I mange tilfeller det ikke bare å selge en bedrift heller.
|
![]() |
|
|