Sv: Er lekser overgrep mot barn?
Er veldig enig med rine. De travle ettermiddagene lager de fleste familier selv, og skolen prioriteres lavt sammenlignet med aktiviteter som oppleves og fremstilles som mer høyverdige.
Jeg syns dog at leksetrykket er for høyt på småtrinnet - de tre første årene er veldig mange barn på sfo, og det blir lange dager. Å begynne med lekser etter å ha vært sammen med så mange mennesker en lang dag på skole og sfo, og etter fotballtrening og speidern, det er ikke det mest læringsrike jeg kan se for meg. Samtidig så dannes vanene her. Jeg registrerer med sjokk at i det mitt andre barn har begynt på ungdomsskolen, så skjer det samme - lekse- og læringstrykket faller dramatisk. De bruker utrolig lang tid på oppgaver før innlevering, ei lekse forrige uke i norsk var å lime et ark inn i skriveboka - da mister de meg altså. Det arket kunne de like godt ha limt inn i boka på skolen. De har nesten ikke lekser sammenlignet med tidligere. Ungdomsskolen kaster bort muligheten til å holde trykket oppe på elever som er vant med et ganske strengt regime. Jeg er i sjokk og syns det er virkelig trist. For en skole som overhodet ikke har hjemmearbeid, det tror ikke jeg er en god skole. Man bør få muligheten til å jobbe med stoff alene, man bør må muligheten til å lære seg gode studievaner, og man bør la foreldre få innsikt i hva barna driver med på skolen (noe man får gjennom lekser).
Og til slutt, en liten kommentar til oslo - jeg syns vektleggingen av at man har muligheten til ekte individuell tilpasning hjemme er litt trist, for det er jo akkurat her at de sosiale forskjellene virkelig gir de barna som ikke får leksehjelp hjemme et skudd for baugen. Jeg syns samfunnet har plikt til å ivareta denne gruppen på en bedre måte enn i dag.
(Paradoksalt nok så har vi leksehjelp på min videregående skole, med en lærer fra oss som er betalt fra jobben, noen pensjonerte lærere som gjør det for glansbilder og knappenåler, og av og til noen sterke elever ved skolen som får betalt for å være hjelpelærere. På ungdomsskolen til ungene mine eksisterer det ikke noe leksehjelp-tilbud i det hele tatt. Skammelig.)
|