Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er lekser overgrep mot barn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-09-13, 13:54   #101
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er lekser overgrep mot barn?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Overgrep?

Nei, det syns jeg virkelig ikke.
Men jeg skulle også ønske at ting ble lagt opp litt annerledes.
Jeg syns det er viktig at barn og ungdom har tid til å være aktive, slik som hverdagen er nå så er det vanskelig å få tid til leksegjøring, foreldreoppfølging og aktivitetsgjennomføring.

Er det kanskje blitt et for stort krav til aktivitet også? Altså hvor mange treninger og forskjellige aktiviteter det er i løpet av uken? Er dette med på å påvirke stresset i henhold til skole og lekse både for barn og voksne?

Gammel 05-09-13, 14:28   #102
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Med fare for å høre ultragammeldags ut: Jeg syns det er synd at all aktivitet må være organisert. Jeg er sikker på at det hadde vært like moro om ungene spilte fotball uorganisert seks dager uka, og trente bare en dag. Ikke så stressende for verken store eller små, ingen kjøring, bare å spenne ungene ut hjemme. Men, det er jo knapt noen å leke med hjemme en vanlig hverdagsettermiddag rett etter middag - en dag er det fotball, så er det speider, svømming, piano og gitar...

Jeg er veldig usikker på om prosjektet med lange skoledager+sfo+organisert fritid er en av de gode ideene.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-13, 14:50   #103
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Med fare for å høre ultragammeldags ut: Jeg syns det er synd at all aktivitet må være organisert. Jeg er sikker på at det hadde vært like moro om ungene spilte fotball uorganisert seks dager uka, og trente bare en dag. Ikke så stressende for verken store eller små, ingen kjøring, bare å spenne ungene ut hjemme. Men, det er jo knapt noen å leke med hjemme en vanlig hverdagsettermiddag rett etter middag - en dag er det fotball, så er det speider, svømming, piano og gitar...

Jeg er enig med deg. Men samtidig så må man enten være med på karusellen eller å stå å se på tenker jeg. Vet ikke helt hva alternativet skulle ha vært?

Gammel 05-09-13, 14:56   #104
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg er enig med deg. Men samtidig så må man enten være med på karusellen eller å stå å se på tenker jeg. Vet ikke helt hva alternativet skulle ha vært?

Jeg syns i alle fall at det er galskap at fotballen i tredjeklasse legger beslag på tre ettermiddager i uka, og at treningene varer halvannen time. Helsprøtt rett og slett.

(Men nå mener jo jeg også at fotball er roten til veldig mye av det som ondt er på barneskolen, så jeg ser neppe klart i saker som dreier seg om barnefotball.)

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-13, 15:00   #105
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener at mange familier hadde hatt mye tidsklemme å spare på å la ungene frakte seg selv mer. Når de er så store at de må trene tre ganger i uken så er de store nok til å sykle/busse/gå også.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-13, 15:13   #106
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Jeg mener at mange familier hadde hatt mye tidsklemme å spare på å la ungene frakte seg selv mer. Når de er så store at de må trene tre ganger i uken så er de store nok til å sykle/busse/gå også.

Men det er jo ofte ikke den enkelte foreldre som bestemmer hvor ofte et lag skal trene. Det er heller ikke slik at det er den enkelte foreldre som velger treningssted og tid.

For oss hadde det faktisk enda vært uaktuelt at ungene svømte alene (selv eldste), det hadde vært knotete å dra dit på egenhånd (sykle/busse/gå) - og jeg vil hevde vi bor rimelig sentralt.

Gammel 05-09-13, 15:15   #107
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns i alle fall at det er galskap at fotballen i tredjeklasse legger beslag på tre ettermiddager i uka, og at treningene varer halvannen time. Helsprøtt rett og slett.

Det er jeg enig i. Her trener fjerdeklassingen én gang i uka. Jeg synes det er ok, men mannen synes det er for lite.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-13, 15:20   #108
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er jo ofte ikke den enkelte foreldre som bestemmer hvor ofte et lag skal trene. Det er heller ikke slik at det er den enkelte foreldre som velger treningssted og tid.

Selvsagt ikke, men jeg ser jo selv at veldig mange kjører ungene selv om de fint hadde greid å komme seg til trening selv.

Jeg skjønner at mange mener de har gode grunner til å kjøre.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-13, 15:22   #109
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes selv det har tippet fullstendig over med mengden fritidsaktiviteter, og legger merke til at det er mine gutter, noen svært få av de andre etnisk norske blokkbarna, pluss innvandrerbarna i nabolaget som fortsatt er ute og leker rundt omkring i nærområdet på ettermiddagene, spiller fotball "uorganisert" og så videre.

Klasseskillene blir tydelige. Men vi som bare har en fritidsaktivitet pr. unge slipper i det minste å klage så mye over selvpåført tidsklemme, da.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-13, 16:22   #110
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(Men nå mener jo jeg også at fotball er roten til veldig mye av det som ondt er på barneskolen, så jeg ser neppe klart i saker som dreier seg om barnefotball.)

Fullstendig enig med deg. I alt. Barnefotball, og de fullstendig gale amatørtrenerforeldrene som regjerer der, er djevelens verk.

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg synes selv det har tippet fullstendig over med mengden fritidsaktiviteter, og legger merke til at det er mine gutter, noen svært få av de andre etnisk norske blokkbarna, pluss innvandrerbarna i nabolaget som fortsatt er ute og leker rundt omkring i nærområdet på ettermiddagene, spiller fotball "uorganisert" og så videre.

Klasseskillene blir tydelige. Men vi som bare har en fritidsaktivitet pr. unge slipper i det minste å klage så mye over selvpåført tidsklemme, da.

Mine får ha maks to aktiviteter om ettermiddagene, men jeg vet om mange i nabolaget som mener at det iallfall bør være tre, og "slutter du med svømming, er du nødt til å begynne på hockey." Nei, jeg tuller ikke, jeg har selv hørt en nabomamma si dette til gutten sin.
Jeg tenker at det er en klar sammenheng mellom den store veksten i barn med konsentrasjonsproblemer og stressymtomer og det rotteracet enkelte streberforeldre utsetter barna sine for.
Men klart, det er skolen som må fikse, igjen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-13, 17:12   #111
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Fullstendig enig med deg. I alt. Barnefotball, og de fullstendig gale amatørtrenerforeldrene som regjerer der, er djevelens verk.

Nå ble jeg veldig glad for de to fantastiske trenerne til guttungens guttelag, kjente jeg. Veldig langt unna det du beskriver her. De sprer spilleglede blant alle guttene, alle får like mye spilletid, alle blir sett for det de gjør som er bra, det er glede og moro. Jeg har 3 barn, og har aldri opplevd maken før på alle disse årene. Så det går an, heldigvis, men det krever masse bevisstgjøring i fotballforbundene, og klare meldinger på hva det forventes av trenerne.

Det var en avsporing. Jeg syns hverdagen for mange barn er alt for hektisk. Jeg vet ikke om jeg vil skylde på fritidsaktivitetene, leksene eller at det er et problem at folk ikke er hjemme før klokka er nærmere 17 på ettermiddagen. Det er vel en kombinasjon, og jeg tenker at enhver familie får tenke gjennom hva som er spesielt hos dem og tilrettelegge deretter. Jeg tror det er viktig at barn har lekser fra en viss alder av ihvertfall, men at mengden burde tilpasses barnet, så det ikke blir 2 timer hver ettermiddag. Jeg kjenner ganske mange barn som har fått drept gleden over skolen blant annet pga den store leksemengden.
Jeg må innrømme at vi følger ikke det læreren sier slavisk, og vi lemper av og til på kravene når vi ser det blir alt for mye, også gir vi læreren beskjed om at vi har gjort det.

Jeg savner også den tida da det var masse frilek ute etter skoletid, nå er alt så organisert at det nesten er vanskelig å treffe på noen å leke med.

Gammel 05-09-13, 17:45   #112
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Misforstå meg rett. Jeg er glad og takknemlig for at foreldre trener egne og andres unger gratis på fritida, men jeg synes virkelig det har tatt helt av i enkelte miljøer. Hvorfor skal gutter på 10 år trene 3-4 ganger i uke + kamper nesten hver helg? Joda, det er frivillig å komme på treningene, men alle vet at de som nøyer seg med to ganger (mer enn nok, spør du meg) blir sett på som "en som egentlig ikke er så interessert", noe jeg mener vi ser resultatet av når lagoppsettet til kampene kommer.
Men, OK, det var lekser vi snakket om. Og jeg mener fremdeles det er hull i hodet, selv i verdens rikeste land, når antall fritidsaktivieter blir så mange at man ønsker å kutte i skolearbeidet.

Gammel 05-09-13, 18:54   #113
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Synes dere virkelig at man lager korte ettermiddager selv? Når man kommer hjem fra jobb/SFO nærmere kl 17 og ungen legger seg kl 19? Jeg synes også man skal se på fritidsaktivitetene til de små, men ikke for å få mer tid til lekser egentlig. De er slitne når de kommer hjem. De skal spise, slappe av og legge seg. Og innimellom der er det kanskje en time lekser fordi de ikke greier å konsentrere seg. Derfor er jeg tilhenger av minst mulig lekser til de minste. Fra mellomtrinnet mener jeg stikk motsatt.

Gammel 05-09-13, 19:08   #114
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Fra mellomtrinnet mener jeg stikk motsatt.

OK, det opplever jeg som helt anderledes hos oss. Fra mellomtrinnet på vår skole slutter de med daglekser og bruker ukeslekser, da får man helt andre sjongleringsmuligheter med dagene + at på vår skole har de fått gjort leksene i timene hvis de ble ferdig. I småtrinnet virker det som det er mye mer tavleundervisning, mer eksempler, mer gjennomgang. (NB! Mine barn har byttet lærere, så det kan like gjerne være lærerne som har gjort det slik som at det er en generell regel)

Gammel 05-09-13, 19:13   #115
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

OK, det opplever jeg som helt anderledes hos oss. Fra mellomtrinnet på vår skole slutter de med daglekser og bruker ukeslekser, da får man helt andre sjongleringsmuligheter med dagene + at på vår skole har de fått gjort leksene i timene hvis de ble ferdig. I småtrinnet virker det som det er mye mer tavleundervisning, mer eksempler, mer gjennomgang. (NB! Mine barn har byttet lærere, så det kan like gjerne være lærerne som har gjort det slik som at det er en generell regel)

Nå må jeg ha uttrykt meg uklart. For jeg er jo enig med deg her, og det i kombinasjon med at man ikke lenger har SFO og et barn som både er eldre og er litt lenger oppe om kvelden. Hvilket gir bedre tid og mer flex, ergo er ikke lekser lenger et problem, og det er fint for dem å lære seg egenarbeid etterhvert. Derfor mener jeg at lekser er fornuftig når de er blitt så store.

Gammel 05-09-13, 19:16   #116
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er enig med rine, Oslo78, Darth, med flere her ang. lekser. Lekser er en måte å trene på og repetere lesing, skriving og regning utenfor skolen. Derimot så syns jeg det er sprøtt at en elev i 1.-4.trinn skal sitte i to timer hver kveld med leksene. Da er det for mye lekser. Det er også sprøtt at en elev fra mellomtrinnet skal sitte i to timer hver kveld, men at en 5.-7.klassing kan ha litt mer lekser enn enn fjerdeklassing det syns jeg er selvsagt.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-13, 19:37   #117
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Noe av grunnen til at lekser kan ta lang tid med små barn er at de rett og slett er slitne så sent på dagen.

Gammel 05-09-13, 20:50   #118
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg jobber jo på mellomtrinnet og er enig med Katta at da er tidsklemma en helt annen enn med SFO-barn og barna kommer tidligere hjem og kan gjøre de leksene de klarer på egenhånd før foreldrene kommer hjem. Dette gjelder mine barn allerede fra tredje klasse, og i første og andre klasse har det helt ærlig talt ikke vært mer lekser enn at 20 minutter sørger for at de er skikkelig gjort og 1 time sørger for at både lekser, ekstraarbeid fra mor, ekstra lesing, prat om stoffet, osv er unnagjort fint. Det er ikke noe problem for oss SELV OM andreklassingen har tre fritidsaktiviteter i uka heldigvis.

Men jeg mener bestemt at lekser bør være til stede fra første klasse, men i svært små mengder. Det er noe med gode vaner, osv.

Gammel 05-09-13, 21:09   #119
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Hvorfor skal ungene legge seg 19.00?

Gammel 05-09-13, 21:40   #120
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Synes dere virkelig at man lager korte ettermiddager selv? Når man kommer hjem fra jobb/SFO nærmere kl 17 og ungen legger seg kl 19? Jeg synes også man skal se på fritidsaktivitetene til de små, men ikke for å få mer tid til lekser egentlig. De er slitne når de kommer hjem. De skal spise, slappe av og legge seg. Og innimellom der er det kanskje en time lekser fordi de ikke greier å konsentrere seg. Derfor er jeg tilhenger av minst mulig lekser til de minste. Fra mellomtrinnet mener jeg stikk motsatt.

Å se ungen sin mellom 17 og 19 synes jeg høres nokså stusselig ut, selv om det muligens er realiteten til mange. Å da presse inn en fritidsaktiviteter vil jo være helt vilt.

Mine unger går ikke på mange ting, men den ene tingen tar jo fort litt mer tid nå når de er eldre. De er også over SFO-alder, derfor gjør de aldri lekser etter middag. De gjør lekser når de kommer hjem i 13-14-tiden, og middagen er 16. Da har de ca fire timer fritid før legging. Det travle er egentlig mest kjøringen. Det korpsspillende barnet har et instrument av en størrelse og tyngde som foreløpig ikke er forenlig med å bære selv. Det svømmende barnet har lang vei.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:14.