|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#123 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Ungen min må være i seng til 18.30 for å i det hele tatt komme seg gjennom dagen. Når jeg da ikke får hentet før 16-17 pga. sene forelesninger, sier det seg selv at vi får lite tid sammen. Den tiden vi har er uansett lite "brukbar" fordi han er så trøtt og sliten.
|
|
|
|
#125 |
|
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Jeg føler for å presisere at i en ideell hverdag, der en av oss foreldrene hadde hentet barna fra SFO og var hjemme fra kl 15 feks, barna var opplagte og det eksisterte et hav av tid til leggetid, så hadde lekser til de minste vært ganske ok. Jeg ser at min sønn på snart 7 har godt utbytte av det jeg lærer han i helgene feks. Men det er bare det at den korte ettermidagstiden vi har, hvor han er trøtt og sliten etter lang dag på skole og SFO verken strekker til eller er egnet til arbeid med lekser. Det er enormt krevende for en trøtt og utslitt kar som også på en god dag har lett for å bli distrahert. |
|
|
|
|
|
#126 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2011
![]() |
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Eldste her i huset går ikke på noen fritidsaktiviteter. Fordi det ikke er tid til det. |
|
|
|
|
|
#127 |
|
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Men altså, hvis en førsteklassing har så mye lekser at man bruker flere timer hver dag, da er jo noe riv ruskende galt et sted. |
|
|
|
|
|
#128 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Jeg syns det blir feil at foreldrene skal gå ned i stilling for at ungene skal få gjort lekser altså. Ærlig talt. |
|
|
|
|
|
#129 |
|
Er frisk!
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Førsteklassingen min hadde i fjor en dag å skrive om det som hadde skjedd i helga (vi brukte en time til sammen med tegning) og en dag å skrive ti ord med ukens bokstav (max 10 minutter). I tillegg hadde de leselekse (1 kort side) som skulle leses noen ganger i løpet av uka.
|
|
|
|
#130 |
|
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Tja, jeg kan gi et eksempel for vår ferske 2. klassing iallefall. Leksene tar lang tid, så og si hver dag. Hos oss skal det leses i 20 min hver dag, og så skal han skrive ukens ord (3 stk) hver dag. Disse skal skrives med stavskrift (tar laang tid). Sist redigert av skyfri : 06-09-13 kl 14:35. |
|
|
|
|
|
#131 |
|
Drømmer
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Her skal det leses minimum 15 min hver dag, i tillegg så hadde han i dag med norskbok, det tok lang tid å gjøre de 3 sidene for det var mye skriving. |
|
|
|
|
|
#132 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Min 2. Klassing skal også lese 15 min hver dag. Pluss litt matte og noe norsk. Men det er ikke hver dag. Akkurat nå har han passe mengde lekser. |
|
|
|
|
|
#133 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Er lekser overgrep mot barn?
Mens jeg synes det blir feil å kutte ut lekser fordi poden skal gå på fotballspeiderturnekorps, eller fordi mor og far skal ha råd til to biler, hytte og sydentur. |
|
|
|
|
|
#134 |
|
maler
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Begge mine har brukt en time daglig på lekser på 1. trinn. Eldstemann fordi han er petimeterisk anlagt og ville gjøre alt ordentlig. Og toern fordi han var sliten og ikke ville lekser og brukte veldig lang tid på alt i tillegg til at han fikk ekstralekser fordi han ikke greide å henge på på skolen også.
|
|
|
#135 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Min 7-klassing legger seg 20. Frivillig, altså. |
|
|
|
|
|
#136 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Eg har tenkt litt på denne diskusjonen (og fleire andre diskusjonar) og i eit historisk perspektiv, er jo dette med to fulltidsarbeidande foreldre i same familie eit relativt nytt fenomen. Lekseordninga slik ho er i dag, er tilpassa ein kultur kor mødrene ofte var heimeverande eller deltidsarbeidande og kor barn gjerne kom heim og møtte voksne istadenfor å gå på SFO.
|
|
|
|
#137 |
|
Borte
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Jeg syns Nokons siste innlegg er det skarpeste i denne debatten. Det er noe med å innse at samfunnet er som det er, og at kanskje må institusjonene rundt barna endre seg etter samfunnsutviklingen. Å sutre over at barna har så mange fritidsinteresser og at folk er så travle er ekstremt lite konstruktivt. Man må forholde seg til samfunnet sånn det er nå og legge bak seg hvordan det var for 15-30 år siden da vi var små.
|
|
|
#138 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Veldig bra skrevet Røverdatter. |
|
|
|
|
|
#139 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Du har heilt rett i det, Røverdatter. Men det betyr ikkje at den ferdigheitstreninga leksene gir ikkje er like viktig. Og det er her eg synest det blir vanskeleg. Det er så mange som slit med å henge med når dei kjem til vidaregåande, fordi dei mangler desse ferdigheitene. Elevar som stort sett har vore flinke, effektive og seila gjennom grunnskulen utan stor arbeidsinnsats, som gjerne er svært auditive og lærer godt gjennom undervisning, går gjerne ned frå 5 til 3 i basisfag, fordi dei manglar trening i struktur og arbeidsvanar. Og eg trur ikkje lekseordninga, slik ho er i dag, er ein god måte å trene opp dette på. Men eg trur det er viktig å utvikle metodar for å lære barn å jobbe meir sjølvstendig og ta meir ansvar for læring i tidleg alder, slik at dei har trening i dette når pensummengda blir stor.
|
|
|
|
#140 |
|
Borte
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?
Jeg har også en datter som leker mye med andre og er veldig sosial mellom 14.00 og 17.00. Den tiden er helt uorganisert og selv om de nå snart er 11 så er det mye lek i det de driver med.
|
![]() |
|
|