Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er lekser overgrep mot barn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-09-13, 21:41   #121
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er lekser overgrep mot barn?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hvorfor skal ungene legge seg 19.00?

Noen barnehagebarn trenger faktisk det for å fungere. :btdt:

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-13, 22:04   #122
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Noen barnehagebarn trenger faktisk det for å fungere. :btdt:

Men de har vel ikke lekser.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-13, 22:05   #123
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ungen min må være i seng til 18.30 for å i det hele tatt komme seg gjennom dagen. Når jeg da ikke får hentet før 16-17 pga. sene forelesninger, sier det seg selv at vi får lite tid sammen. Den tiden vi har er uansett lite "brukbar" fordi han er så trøtt og sliten.

Selv sovnet jeg høyst ufrivillig hver kveld i 20-tiden til jeg gikk ut av ungdomsskolen, og det ser ut som om ungen min har arvet mitt søvnbehov.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-13, 22:08   #124
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Men de har vel ikke lekser.

De kan ha større søsken som ikke kan få hjelp til leksene fra litt før kl 19 og til de selv skal legge seg.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-13, 22:19   #125
skyfri
.

skyfri sin avatar

skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Jeg føler for å presisere at i en ideell hverdag, der en av oss foreldrene hadde hentet barna fra SFO og var hjemme fra kl 15 feks, barna var opplagte og det eksisterte et hav av tid til leggetid, så hadde lekser til de minste vært ganske ok. Jeg ser at min sønn på snart 7 har godt utbytte av det jeg lærer han i helgene feks. Men det er bare det at den korte ettermidagstiden vi har, hvor han er trøtt og sliten etter lang dag på skole og SFO verken strekker til eller er egnet til arbeid med lekser. Det er enormt krevende for en trøtt og utslitt kar som også på en god dag har lett for å bli distrahert.
Han har bare en ettermidagsaktivitet, og det er på mandager hvor ukeleksene nesten ikke er mulige å begynne på fordi de ikke har kommet langt nok i undervisningen for uken. Lillesøsteren har ingen aktiviteter, og vi foreldrene jobber sjelden overtid eller har egne aktiviteter før leggetid.
Sønnen min vil feks mye heller være ute i gata og leke med nabobarna, eller være mde klassekamerater hjem, men det kan han ikke alltid pga leksene. Og det synes ikke jeg er riktig for de minste barna på skolen altså.

Gammel 05-09-13, 22:19   #126
Husfruen
Erfaren

Husfruen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Husfruen er litt kul
Standard

Eldste her i huset går ikke på noen fritidsaktiviteter. Fordi det ikke er tid til det.
Vi har dessverre andre ting som tar tid, noe jeg ikke akter å gå inn på her, og derfor blir leksene ofte en ekstra byrde og en kamp å få gjennomført når det er så vanvittig mye lekser hver dag.

Å jobbe mindre er ikke noe som ville hjulpet oss heller. Jeg jobber allerede veldig redusert. Så alle kan ikke bare velge å gjøre hverdagen enklere.

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-13, 22:23   #127
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men altså, hvis en førsteklassing har så mye lekser at man bruker flere timer hver dag, da er jo noe riv ruskende galt et sted.

Gammel 05-09-13, 22:26   #128
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns det blir feil at foreldrene skal gå ned i stilling for at ungene skal få gjort lekser altså. Ærlig talt.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-13, 22:26   #129
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Førsteklassingen min hadde i fjor en dag å skrive om det som hadde skjedd i helga (vi brukte en time til sammen med tegning) og en dag å skrive ti ord med ukens bokstav (max 10 minutter). I tillegg hadde de leselekse (1 kort side) som skulle leses noen ganger i løpet av uka.

Tidsbruk på en uke: Ca halvannen time.

(I tillegg leste hun minst 30 minutter på senga hver kveld, men det teller jeg ikke med som leksetid altså).

Gammel 05-09-13, 22:34   #130
skyfri
.

skyfri sin avatar

Standard

Tja, jeg kan gi et eksempel for vår ferske 2. klassing iallefall. Leksene tar lang tid, så og si hver dag. Hos oss skal det leses i 20 min hver dag, og så skal han skrive ukens ord (3 stk) hver dag. Disse skal skrives med stavskrift (tar laang tid).

I løpet av uken skal han også
-fylle ut oppgaveark til ukens lesebok (ganske omfattende fordi han er god til å lese og har høyt nivå på leseboka, men tar da lang tid med oppgavene fordi disse følger nivået på leseboka, mens poden på langt nær er like god til å skrive som å lese.)
-skrive tre faktasetninger om temaet de har i naturfag
- torsdag skal det også gjennomføres en strukturert samtale der vi skal gå igjennom ukens mål (ca 5 mål pr uke) og krysse av for om målet er nådd eller ikke, og noen av målene er av en sånn art at han må skrive for å bevise at han kan det. Denne samtalen/leksen tar ca 20 min, så på torsdag er det 40 min selv om alle andre lekser er unnagjort.
Etter høstferien kommer det mattelekse i tillegg.

Edit: overse skrivefeilene, padda er ikke min venn i kveld.

Sist redigert av skyfri : 06-09-13 kl 14:35.
Gammel 05-09-13, 22:54   #131
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Her skal det leses minimum 15 min hver dag, i tillegg så hadde han i dag med norskbok, det tok lang tid å gjøre de 3 sidene for det var mye skriving.
De sender med engelsk på mandager, matte på tirsdager osv.
I tillegg skal det øves på ordene som skal være med i diktat på fredager. De skal leses, skrives og litt tilå så skal de øve på ukens sang hver dag.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-13, 22:58   #132
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Min 2. Klassing skal også lese 15 min hver dag. Pluss litt matte og noe norsk. Men det er ikke hver dag. Akkurat nå har han passe mengde lekser.

Gammel 05-09-13, 23:02   #133
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Jeg syns det blir feil at foreldrene skal gå ned i stilling for at ungene skal få gjort lekser altså. Ærlig talt.

Mens jeg synes det blir feil å kutte ut lekser fordi poden skal gå på fotballspeiderturnekorps, eller fordi mor og far skal ha råd til to biler, hytte og sydentur.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-13, 23:05   #134
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Begge mine har brukt en time daglig på lekser på 1. trinn. Eldstemann fordi han er petimeterisk anlagt og ville gjøre alt ordentlig. Og toern fordi han var sliten og ikke ville lekser og brukte veldig lang tid på alt i tillegg til at han fikk ekstralekser fordi han ikke greide å henge på på skolen også.

Hvis det er lekser bare for vanen sin del så holder det med leselekse tenker jeg. Det er helt greit.

Mine barn har lagt seg kl 19 på 1. og 2. trinn. De trenger mye søvn. 6.-klassingen legger seg 20.30, og det er egentlig litt for sent for han.

Gammel 05-09-13, 23:41   #135
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min 7-klassing legger seg 20. Frivillig, altså.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 11:26   #136
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg har tenkt litt på denne diskusjonen (og fleire andre diskusjonar) og i eit historisk perspektiv, er jo dette med to fulltidsarbeidande foreldre i same familie eit relativt nytt fenomen. Lekseordninga slik ho er i dag, er tilpassa ein kultur kor mødrene ofte var heimeverande eller deltidsarbeidande og kor barn gjerne kom heim og møtte voksne istadenfor å gå på SFO.

Eg synest likevel argumenta for å lære gode arbeidsvaner, lære å strukturere og arbeide på eiga hand og dagleg pugging av puggemateriale er så viktige at dei må ivaretas. Elevane vil tape på å ikkje ha gode arbeidsvanar, når arbeidsmengda blir større. Det vil bli beintøft å skulle lese tre kapittel til historieprøve på ungdomstrinnet, viss dei ikkje har trent på å strukturere arbeid sjølv.

Samtidig er det stor forskjell på å gjere dette mellom 14-16 og mellom 17-19. Akkurat konkrete løysingar på å legge til rette for at det er rom for denne ferdigheitstreninga som leksene inneberer, har eg ikkje. Heildagsskule er eit alternativ, men det er eit enormt sprang frå den bemanninga og rekrutteringa læraryrket har i dag, til det heildagsskulen vil kreve. Men eg ser jo argumenta om at ettermiddagen er kort og at barna kjem mykje seinare heim nå, enn i "gamle dager".

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 11:36   #137
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns Nokons siste innlegg er det skarpeste i denne debatten. Det er noe med å innse at samfunnet er som det er, og at kanskje må institusjonene rundt barna endre seg etter samfunnsutviklingen. Å sutre over at barna har så mange fritidsinteresser og at folk er så travle er ekstremt lite konstruktivt. Man må forholde seg til samfunnet sånn det er nå og legge bak seg hvordan det var for 15-30 år siden da vi var små.

Jeg blir litt irritert av uttalelser som at "ungene leker ikke lenger nå for tiden". Jo - de gjør faktisk det, men de leker ikke sånn som vi gjorde da vi var små. At det skal være så merkelig at ungenes hverdag, lek, sosialisering og oppvektstvilkår endres når samfunnsstrukturen endres.

Det er bare å innse det - 1977, 1985, 1993 og 1997 er BORTE for alltid.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 11:39   #138
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig bra skrevet Røverdatter.

Mine barn har mye mer uorganisert lek ute enn jeg selv hadde på samme alder. Jeg var en lesehest som helst gjemte meg inne med en bok. Døtrene mine leker mye mer, både ute og inne. Nå når de er ferdige med SFO så har de også masse tid sammen eller med venninner mellom at skolen er ferdig og at vi kommer hjem. De er ferdige på skolen 13.45 og skal stort sett være hjemme til middag kl. 17. Og når de gikk på SFO så var det der venninnene var og der den uorganiserte leken foregikk. Det er ikke sånn at leken må være i gaten for å være "god nok".

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 11:45   #139
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du har heilt rett i det, Røverdatter. Men det betyr ikkje at den ferdigheitstreninga leksene gir ikkje er like viktig. Og det er her eg synest det blir vanskeleg. Det er så mange som slit med å henge med når dei kjem til vidaregåande, fordi dei mangler desse ferdigheitene. Elevar som stort sett har vore flinke, effektive og seila gjennom grunnskulen utan stor arbeidsinnsats, som gjerne er svært auditive og lærer godt gjennom undervisning, går gjerne ned frå 5 til 3 i basisfag, fordi dei manglar trening i struktur og arbeidsvanar. Og eg trur ikkje lekseordninga, slik ho er i dag, er ein god måte å trene opp dette på. Men eg trur det er viktig å utvikle metodar for å lære barn å jobbe meir sjølvstendig og ta meir ansvar for læring i tidleg alder, slik at dei har trening i dette når pensummengda blir stor.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 11:50   #140
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Mine barn har mye mer uorganisert lek ute enn jeg selv hadde på samme alder. Jeg var en lesehest som helst gjemte meg inne med en bok. Døtrene mine leker mye mer, både ute og inne. Nå når de er ferdige med SFO så har de også masse tid sammen eller med venninner mellom at skolen er ferdig og at vi kommer hjem. De er ferdige på skolen 13.45 og skal stort sett være hjemme til middag kl. 17. Og når de gikk på SFO så var det der venninnene var og der den uorganiserte leken foregikk. Det er ikke sånn at leken må være i gaten for å være "god nok".

Jeg har også en datter som leker mye med andre og er veldig sosial mellom 14.00 og 17.00. Den tiden er helt uorganisert og selv om de nå snart er 11 så er det mye lek i det de driver med.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:18.