|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Er det rart å skrive nynorsk om man snakker ei bokmålsnær dialekt? | |||
| Ja, det ville jeg stussa på. |
|
35 | 41,18% |
| Nei, det er bare fint. |
|
33 | 38,82% |
| Bryr meg ikke. |
|
16 | 18,82% |
| Tullespørsmål |
|
1 | 1,18% |
| Deltakere: 85. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
kamerat
|
Sv: Er det rart å skrive nynorsk om man snakker ei bokmålsnær dialekt?
Men det er ikkje opplagt for meg at nynorsk er den målforma som er lengst frå dialekten min. Sjølv om eg er frå Oslo. Og om ein er t.d. frå Aust- eller Vestfold er det iallfall ikkje opplagt.
|
|
|
#62 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Tja. Eg er frå Hedmark, så eg snakkar tilsynelatande bokmålsnært. Men når eg ser betre etter ser eg jo at mykje i dialekta mi er nærare nynorsk enn bokmål. Det er berre eg og ikkje som er veldig fjernt frå dialekta mi. Bøyningane er jo like, til dømes skrive. Eg sa skrive, skriver, skreiv, har skrivi då eg veks opp, og kan komme med ein heil haug slike døme. Det er få dialektar i Noreg som reellt er nærare bokmål enn nynorsk, om ein ser litt betre etter enn på berre eg og ikkje.
|
|
|
|
#63 |
|
intro
|
Sv: Er det rart å skrive nynorsk om man snakker ei bokmålsnær dialekt?Jeg synes det er opplagt at nynorsk er mye lengre unna min dialekt (nordøst for Oslo) enn bokmål, i alle fall - helt opplagt. De østlandske målformene har vel ikke vært prioritert i utforminga av nynorsk på noe punkt - snarere i tidlige faser betraktet som danske/"ødelagt" norsk. Særlig synes jeg en så sentral sak som personlige pronomen er veldig avstikkende fra min dialekt; det føles fremmed. Radikale bokmålsformer er fullstendig dekkende for mine eventuelle behov i nynorsk retning.
|
|
|
|
#64 |
|
intro
|
Sv: Er det rart å skrive nynorsk om man snakker ei bokmålsnær dialekt?Jeg må forresten si at all valgfrihet og ustadighet i normeringa har bidratt til å gi meg en viss angst for nynorsk. Uten ordbok er jeg fullstendig krøpling (og jeg har skrevet 8-timerseksamener på nynorsk for nærmere 20 år siden, altså, uten hjelpemidler. Nå føler jeg bare grunnen svikte under meg.
|
|
|
|
#65 |
|
kamerat
|
Sv: Er det rart å skrive nynorsk om man snakker ei bokmålsnær dialekt?Men dei radikale bokmålsformene er så langt frå det som er mainstream i bokmål. Eg kjenner faktisk fleire austlendingar som skriv radikalt bokmål / anarkonorsk privat, men som skriv nynorsk i kronikkar og liknande, fordi dei ikkje finn seg til rette med det radikale bokmålet. Å ha a-former på verba i bokmål ser jo totalt AKP-ml ut.
|
|
|
#66 |
|
intro
|
Sv: Er det rart å skrive nynorsk om man snakker ei bokmålsnær dialekt?(Ja, og selvsagt er jeg barnslig nok til at enhver form for 'nynorsk ligger nærmere alle norske dialekter'-misjonering gjør meg trassig og nesten fremprovoserer omlegging til riksmål - samtidig som 'østlendinger kan ikke skrive nynorsk'-påstander gir meg lyst til å motbevise.
|
|
|
|
#67 |
|
|
Næh, østlandske dialekter var godt dekket i Ivar Aasens "grunnlag" altså, til og med Oslo-mål. Oslo-øst riktignok, men likevel. Jeg fikk en liten aha-opplevelse da jeg ble presentert for dette, for jeg har tenkt som deg, men når jeg ser bedre etter, ser jeg hvor mye av nynorsk som egentlig er veldig mye likere dialekta mi enn bokmål. Jeg tror den avstanden til nynorsk mange føler i hovedsak dreier seg om vane og påvirkning.
|
|
|
|
#68 |
|
intro
|
Nja, godt og godt - det skjulte de i så fall effektivt da jeg tok hovedfag i nordisk språk. Jeg er klar over at Aasen reiste her i området også (Romerike), f.eks., men mye herfra kan ikke ha blitt med i grunnlaget - særlig ikke i bøyningsverket.
|
|
|
|
#69 |
|
kamerat
|
Sv: Er det rart å skrive nynorsk om man snakker ei bokmålsnær dialekt?Bøyingsverket synest eg stort sett er veldig greitt for ein austlending. Verbsystemet mitt er mykje nærmare nynorsk enn det bokmålet eg skriv til dagleg, og nominalsystemet mitt har eg heller ikkje problem med å transponere til nynorsk, sjølv om det er fleire e-ar i mitt formverk. Det er heller ein del av ordtilfanget som blir litt framandt iblant.
|
|
|
#70 |
|
|
Det er akkurat sånn jeg opplever det selv. Jeg har ingen inngående kunnskap, har bare fått en aha-opplevelse da dette ble poengtert (på en ellers verdiløs, så ingen tror jeg er blitt vellykket misjonert for) forelesning i dag.
|
|
|
|
#71 |
|
villende
|
Sv: Er det rart å skrive nynorsk om man snakker ei bokmålsnær dialekt?Jeg hadde følt meg mer komfortabel med nynorsk som hovedmål om det var mulig å skrive enda mer "bokmålsnært". Slik nynorsken er i dag er det en del ord som overhodet ikke faller meg naturlig å bruke som ikke har alternativer. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
intro
|
Mener du det? Jeg synes det er nærmest identisk i skriftlig form (muntlig dansk, derimot!
|
|
|
|
#73 |
|
|
Sv: Er det rart å skrive nynorsk om man snakker ei bokmålsnær dialekt?Danskene har noen j'er der vi har i'er, ellers er det vel stort sett likt?
|
|
|
|
#74 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det rart å skrive nynorsk om man snakker ei bokmålsnær dialekt?Eg reagerer ikkje, og synes lang fleire burde skrive nynorsk, likt eiga dialekt eller ikkje. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
Leser
|
Jeg er ikke så veldig språkmektig av meg, men danske bøker er i alle fall veldig lette å lese for meg. Jeg leser dansk like lett som nynorsk for å si det slik
|
|
|
#76 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
|
|
|
|
#77 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Sv: Er det rart å skrive nynorsk om man snakker ei bokmålsnær dialekt?Det bryr virkelig ikke meg hvilket skriftspråk andre velger (altså i den forstand at jeg ikke har noe med hva andre måtte foretrekke) så det hadde jeg ikke stusset over. Det må jo være en smaksak mer enn stedsbasert synes jeg, som prater mer tilnærmet nynorsk enn bokmål, men som allikevel foretrekker bokmålsform. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
maler
|
Sv: Er det rart å skrive nynorsk om man snakker ei bokmålsnær dialekt?Rart, men ikke negativt. Ikke mer negativt enn andre som skriver nynorsk i hvertfall, det er jo endel tyngre å lese slik at jeg må være hakket mer interessert før jeg orker å lese gjennom noe.
|
|
|
#79 |
|
flisespikker
|
Sv: Er det rart å skrive nynorsk om man snakker ei bokmålsnær dialekt?Jeg har et sterkt forhold til skriftspråket mitt, men ingen sterke behov for at det skal ligne det nordnorske talespråket mitt. Jeg synes ikke egentlig det spiller vesentlig rolle for meg om jeg skriver "jeg" eller "eg" når jeg uansett sier "æ", og selv om jeg er vokst opp med å si "ikkje", og med haugevis av a-endelser på verb, gjør ikke det at jeg spesielt ønsker å skrive det. Skriftspråket mitt er knyttet til den skriftlige kulturen jeg er vokst opp i, ikke den muntlige. Så for min egen del synes jeg det er litt pussig at folk har sterke meninger om hvilken målform folk "burde" velge, basert på dialekten deres. (Jeg mener, noen ganger velger jeg til og med å skrive på engelsk!
|
|
|
#80 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Er det rart å skrive nynorsk om man snakker ei bokmålsnær dialekt?Det Skilpadda sa. |
|
|
|
![]() |
|
|