|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Hertuginne
|
Sv: Husfruen kaller Erna en ku...Jeg synes hun taper diskusjonen i det øyeblikket hun tyr til kallenavn.
|
|
|
#22 |
|
ctrl+z
|
Sv: Husfruen kaller Erna en ku...Forøvrig satt jeg på foreldremøte til niendeklassingen min her en kveld og måtte høre en tordentale fra en ivrig pappa som var uenig omtrent alt lærerne bedrev. Jeg var hylende uenig med han, men vet av erfaring at det tåler han ikke. Lærerne måtte da stå og høre på dette og regelrett bli utskjelt i plenum fordi denne pappan hadde så høye tanker om sin arving at han måtte "sette dem på plass". I hvor mange andre yrker opplever man slikt?
|
|
|
#23 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Husfruen kaller Erna en ku...Internasjonal testing viser vel strengt tatt at norsk skole er på rett vei? |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Hertuginne
|
Sv: Husfruen kaller Erna en ku...
Å, jeg kan komme på en god del andre yrker som opplever å måtte ta usaklig kritikk, det gjelder vel de fleste andre yrker som har med andre mennesker å gjøre. Hvis det er der du ønsker vi skal dra diskusjonen.
|
|
|
#25 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Husfruen kaller Erna en ku...Jeg syns lønnsaspektet blir det fokusert alt for lite på i debatten. Med de utfordringene lærerne har allerede, er det få som ønsker enda lengre utdanning (mer studielån osv) så lenge lærerne er så håpløst dårlig betalt som de er per i dag.
|
|
|
#26 |
|
Hertuginne
|
Nå er det en tre-fire år siden jeg jobbet tett med dem som jobber med skolestatistikk i Norge, så det kan være det har endret seg etter det. Men det de fortalte meg og viste meg og forklarte meg sa at Norge ligger etter andre land vi burde kunne sammenligne oss med.
|
|
|
#27 |
|
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Men var det ikke det som var litt av poenget hennes? At hun oppfører seg like usaklig som Erna? Ikke at det er helt "riktig", men at hun ville demonstrere hvor usaklig hun oppfatter Ernas uttalelser?
|
|
|
#28 |
|
ctrl+z
|
Sv: Husfruen kaller Erna en ku …Jeg synes ikke lærere er noe mer unike enn alle andre mennesker, jeg synes det går an å diskutere uten å gå helt bananas. Poenget mitt var at det er en ganske gjengs oppfatning at politikere og foreldre gjerne kan snakke nedsettende om late lærere med altfor lang ferie i ganske stor grad. Jeg skjønner godt at det kan renne over for mange, som her med husfrue.
|
|
|
#29 |
|
Snikende tiger
|
Sv: Husfruen kaller Erna en ku …Her er en annen som går litt dypere, uten navnekallingen. http://www.bt.no/meninger/debatt/Om-...l#.UimB08saySM
|
|
|
#30 |
|
Hertuginne
|
Sv: Husfruen kaller Erna en ku …Jeg deler ikke oppfatningen av at det er gjengs oppfatning at det er greit å snakke nedlatende om lærere, verken fra foreldre eller politikere. Jeg synes heller ikke det er nedlatende å si at man ønsker at lærerene skal bli bedre. Hadde hun sagt at hun ønsker at lærere skal bli bra så ville jeg blitt sur. Men å si at de skal bli bedre, hva er så innmari galt med det? Jeg også vil bli bedre i yrket mitt, jeg vil lære mer, få til mer, yte mer, det er det som gjør at jeg står opp og går på jobb hver dag. Hadde sjefen min sagt at "nå er du god nok, nå trenger du ikke utvikle deg mer" så hadde jeg byttet jobb på flekken.
|
|
|
#31 |
|
Curlingkone
|
|
|
|
#32 |
|
Hertuginne
|
I mine øyne så kommer man absolutt ingen vei, annet enn at man bekrefter oppfatningen om at lærere sutrer.
|
|
|
#33 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Husfruen kaller Erna en ku …
Jeg er enig i dette og reagerte ikke da jeg selv leste den nevnte artikkelen for ungene mine. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
navnet sjemmer ingen
Jeg ønsker å bli bedre, og det er jeg sikker på at jeg blir om jeg får bruke tida mi på undervisning og elevene og ikke alle de andre tingene rundt. Jeg ønsker at mine barns lærere skal bli bedre, og da må de få lov til å bruke tida på barna og undervisningen.
Rød prikk og aplaussmily går opp i opp. Knis. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Og dette er også sant. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Curlingkone
|
Jeg er helt og holdent enig med deg i at lærerne bør få mere tid på barna og undervisningen.
|
|
|
#37 |
|
Snikende tiger
|
Det er ikke en eneste lærer her som har nevnt lønn nå - det var det Olympia som tok opp. Det er mange som har nevnt hva man trenger for å få bedre skole. Slutt å la alle diskusjoner handle om det samme - at lærerne sutrer over dårlig lønn. Og hvis du er så lei av sutring, så kan du slutte å sutre sjølv. :dødslei, sikkert superhårsår og usaklig, og trekker seg ut av diskusjonen:
|
|
|
#38 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Husfruen kaller Erna en ku …Huffameien, ja det var bare meg som nevnte lønn, og jeg er ikke lærer altså. Men mitt inntrykk etter å ha pratet med mange lærere og lærere-to-be er altså at det ikke vil trekke flere til å velge dette yrket (som allerede har et "dårlig"rykte) når kravene går opp samtidig som lønna er der den er nå.
|
|
|
#39 |
|
Curlingkone
|
Ja, og lønn nevner jeg både på generelt grunnlag fordi det ofte er oppe til debatt, og fordi et innlegg her var viet temaet.
|
|
|
#40 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Husfruen kaller Erna en ku …Jeg skjønner ikke hvordan man som hardtarbeidende lærer kan unngå å ta seg nær av en sånn kommentar. Hvilket inntrykk av lærere gir Erna denne tiåringen, egentlig? Hold ut med de du har, jeg skal skaffe deg noe bedre hvis jeg blir statsminister? |
|
|
|
![]() |
|
|