Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Husfruen kaller Erna en ku …

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-09-13, 10:02   #21
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husfruen kaller Erna en ku...

Jeg synes hun taper diskusjonen i det øyeblikket hun tyr til kallenavn.

Ja, så er det kanskje dårlig formulert av Erna, kanskje hun er feilsitert, men å kalle henne en ku?!? Det er så barnslig og unødvendig at jeg ikke har ord.

Skolen har utfordringer, det viser skolestatistikk og målinger over mange år. Norsk skole klarer ikke å holde følge med de beste landene i Europa. Det har vært endring på endring på endring i skolen, reformer her og reformer der og mye har blitt bedre og noe har blitt dårligere. Jeg tolker Erna og Høyre til at de vil legge til rette for at vi får lærere som yter bedre. Jeg tror at det er ikke så mye lærerutdannelsen i seg selv som må endres, det er like mye rammebetingelsene som skolen har og lærerene får.

Gammel 06-09-13, 10:02   #22
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forøvrig satt jeg på foreldremøte til niendeklassingen min her en kveld og måtte høre en tordentale fra en ivrig pappa som var uenig omtrent alt lærerne bedrev. Jeg var hylende uenig med han, men vet av erfaring at det tåler han ikke. Lærerne måtte da stå og høre på dette og regelrett bli utskjelt i plenum fordi denne pappan hadde så høye tanker om sin arving at han måtte "sette dem på plass". I hvor mange andre yrker opplever man slikt?

Gammel 06-09-13, 10:03   #23
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Internasjonal testing viser vel strengt tatt at norsk skole er på rett vei?

Darth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 10:06   #24
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Forøvrig satt jeg på foreldremøte til niendeklassingen min her en kveld og måtte høre en tordentale fra en ivrig pappa som var uenig omtrent alt lærerne bedrev. Jeg var hylende uenig med han, men vet av erfaring at det tåler han ikke. Lærerne måtte da stå og høre på dette og regelrett bli utskjelt i plenum fordi denne pappan hadde så høye tanker om sin arving at han måtte "sette dem på plass". I hvor mange andre yrker opplever man slikt?

Å, jeg kan komme på en god del andre yrker som opplever å måtte ta usaklig kritikk, det gjelder vel de fleste andre yrker som har med andre mennesker å gjøre. Hvis det er der du ønsker vi skal dra diskusjonen.

Jeg er så himla lei av at lærere tror de er så himla unike. Nei, for tenk, de er ikke det. De har ikke en unik arbeidssituasjon i forhold til alle andre, de møter ikke på unike problemsstillinger ingen andre har møtt på, nei de er faktisk ikke de eneste som jobber mer enn normal stilling for å få jobben gjort.

Gammel 06-09-13, 10:07   #25
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns lønnsaspektet blir det fokusert alt for lite på i debatten. Med de utfordringene lærerne har allerede, er det få som ønsker enda lengre utdanning (mer studielån osv) så lenge lærerne er så håpløst dårlig betalt som de er per i dag.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 10:08   #26
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Internasjonal testing viser vel strengt tatt at norsk skole er på rett vei?

Nå er det en tre-fire år siden jeg jobbet tett med dem som jobber med skolestatistikk i Norge, så det kan være det har endret seg etter det. Men det de fortalte meg og viste meg og forklarte meg sa at Norge ligger etter andre land vi burde kunne sammenligne oss med.

Gammel 06-09-13, 10:14   #27
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Jeg syns det er ca like teit å kalle Erna en ku som det var klønete å svare et skolebarn slik i et intervju.

Men var det ikke det som var litt av poenget hennes? At hun oppfører seg like usaklig som Erna? Ikke at det er helt "riktig", men at hun ville demonstrere hvor usaklig hun oppfatter Ernas uttalelser?

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 10:15   #28
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husfruen kaller Erna en ku …

Jeg synes ikke lærere er noe mer unike enn alle andre mennesker, jeg synes det går an å diskutere uten å gå helt bananas. Poenget mitt var at det er en ganske gjengs oppfatning at politikere og foreldre gjerne kan snakke nedsettende om late lærere med altfor lang ferie i ganske stor grad. Jeg skjønner godt at det kan renne over for mange, som her med husfrue.

Gammel 06-09-13, 10:21   #29
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her er en annen som går litt dypere, uten navnekallingen. http://www.bt.no/meninger/debatt/Om-...l#.UimB08saySM

Så får de som er lei av sutring la være å lese.

Gammel 06-09-13, 10:22   #30
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Standard

Jeg deler ikke oppfatningen av at det er gjengs oppfatning at det er greit å snakke nedlatende om lærere, verken fra foreldre eller politikere. Jeg synes heller ikke det er nedlatende å si at man ønsker at lærerene skal bli bedre. Hadde hun sagt at hun ønsker at lærere skal bli bra så ville jeg blitt sur. Men å si at de skal bli bedre, hva er så innmari galt med det? Jeg også vil bli bedre i yrket mitt, jeg vil lære mer, få til mer, yte mer, det er det som gjør at jeg står opp og går på jobb hver dag. Hadde sjefen min sagt at "nå er du god nok, nå trenger du ikke utvikle deg mer" så hadde jeg byttet jobb på flekken.

Gammel 06-09-13, 10:23   #31
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.

Men var det ikke det som var litt av poenget hennes? At hun oppfører seg like usaklig som Erna? Ikke at det er helt "riktig", men at hun ville demonstrere hvor usaklig hun oppfatter Ernas uttalelser?

Men hvor langt kommer man om man sutrer og demonstrerer på denne måten?

Jeg tror dessuten at folk som har barn i skolen er mer opptatte av at skolen skal bli bedre, enn at lærere skal tjene mer enn de allerede gjør. Grunnen til det tenker jeg kan være at man kanskje ikke tror at skolen automatisk vil bli bedre av at lærerne får enda øyene lønn enn de allerede har. Kanskje man vil se det bli bedre før man mener man kan forsvare høyere lønninger?

Jeg er nær venn med flere lærere, og jeg syns ikke de tjener så dårlig jeg? Jeg kjenner også godt til mange av utfordringene man står ovenfor som lærer, og det er helt klart et enormt utfordrende yrke. Men det er det jammen meg mange yrker som er!

Jeg tror man kommer mye lengre på veien mot bedring i skolen om man fokuserer litt annerledes, og unngår sutring mest mulig. Hold det saklig og ryddig.

Gammel 06-09-13, 10:31   #32
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Standard

Men hvor langt kommer man om man sutrer og demonstrerer på denne måten?

I mine øyne så kommer man absolutt ingen vei, annet enn at man bekrefter oppfatningen om at lærere sutrer.

Jeg savner konstruktivitet fra lærere i denne debatten, jeg opplever at enhver diskusjon polariseres av lærere som sutrer og peker på alt som er galt. Men hvordan mener de at ting skal bli bedre, hvordan mener de at arbeidsdagen skal brukes bedre og mer effektivt? Hvilke tidstyver må fjernes for at man skal få bruke tiden sin der den er mest effektivt? Hvordan skal man sikre god samhandling mellom lærere uten at den samhandlingen skaper merarbeid? Hvilke ting kan man gjøres felles og likt for alle uten at man mister unikhet og individualitet?

Gammel 06-09-13, 10:33   #33
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg deler ikke oppfatningen av at det er gjengs oppfatning at det er greit å snakke nedlatende om lærere, verken fra foreldre eller politikere. Jeg synes heller ikke det er nedlatende å si at man ønsker at lærerene skal bli bedre. Hadde hun sagt at hun ønsker at lærere skal bli bra så ville jeg blitt sur. Men å si at de skal bli bedre, hva er så innmari galt med det? Jeg også vil bli bedre i yrket mitt, jeg vil lære mer, få til mer, yte mer, det er det som gjør at jeg står opp og går på jobb hver dag. Hadde sjefen min sagt at "nå er du god nok, nå trenger du ikke utvikle deg mer" så hadde jeg byttet jobb på flekken.

Jeg er enig i dette og reagerte ikke da jeg selv leste den nevnte artikkelen for ungene mine.

Det betyr ikke at jeg er enig med Erna, altså, så langt derifra, jeg synes skolepolitikken er på trynet. Ikke at dette var relevant her, men jeg måtte bare presisere det...

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 10:33   #34
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Å ikke ønske seg at alle barn har en drømmelærer er bare rart, og å ikke ønske seg bedre lærere likeså, enten man selv er lærer eller ikke. Jeg kjenner utrolig få, som ikke ønsker seg å kunne videreutvikle seg og bli bedre i yrket de jobber i. Det syns jeg og i så fall er en rar ting å ikke ønske.
Og så må man slutte å være så hårsår på alt. Å være hårsår bidrar veldig lite til bedring og endring i de hårsåres favør. Det eneste som høres er da sutring, og ingen liker sutring.

Jeg ønsker å bli bedre, og det er jeg sikker på at jeg blir om jeg får bruke tida mi på undervisning og elevene og ikke alle de andre tingene rundt. Jeg ønsker at mine barns lærere skal bli bedre, og da må de få lov til å bruke tida på barna og undervisningen.

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Forbanna ipad, jeg ga deg en rødprikk jo!!! Beklager så mye!

Rød prikk og aplaussmily går opp i opp. Knis.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 10:34   #35
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Poenget mitt var at det er en ganske gjengs oppfatning at politikere og foreldre gjerne kan snakke nedsettende om late lærere med altfor lang ferie i ganske stor grad. Jeg skjønner godt at det kan renne over for mange, som her med husfrue.

Og dette er også sant.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 10:38   #36
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Jeg ønsker å bli bedre, og det er jeg sikker på at jeg blir om jeg får bruke tida mi på undervisning og elevene og ikke alle de andre tingene rundt. Jeg ønsker at mine barns lærere skal bli bedre, og da må de få lov til å bruke tida på barna og undervisningen.

.

Jeg er helt og holdent enig med deg i at lærerne bør få mere tid på barna og undervisningen. men hva skal til for å få til det?
Jeg tipper det hjelper veldig lite at Erna blir kalt en ku, og at lærerne sutrer over dårlig lønn.
Men å sette fokus på hva som kan forbedres med så enkle grep som mulig, og ta det derfra med saklig fokus. Ja det tror jeg ville hjulpet så meget mere.

Gammel 06-09-13, 10:44   #37
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er helt og holdent enig med deg i at lærerne bør få mere tid på barna og undervisningen. men hva skal til for å få til det?
Jeg tipper det hjelper veldig lite at Erna blir kalt en ku, og at lærerne sutrer over dårlig lønn.
Men å sette fokus på hva som kan forbedres med så enkle grep som mulig, og ta det derfra med saklig fokus. Ja det tror jeg ville hjulpet så meget mere.

Det er ikke en eneste lærer her som har nevnt lønn nå - det var det Olympia som tok opp. Det er mange som har nevnt hva man trenger for å få bedre skole. Slutt å la alle diskusjoner handle om det samme - at lærerne sutrer over dårlig lønn. Og hvis du er så lei av sutring, så kan du slutte å sutre sjølv. :dødslei, sikkert superhårsår og usaklig, og trekker seg ut av diskusjonen:

Gammel 06-09-13, 10:48   #38
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Huffameien, ja det var bare meg som nevnte lønn, og jeg er ikke lærer altså. Men mitt inntrykk etter å ha pratet med mange lærere og lærere-to-be er altså at det ikke vil trekke flere til å velge dette yrket (som allerede har et "dårlig"rykte) når kravene går opp samtidig som lønna er der den er nå.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 10:49   #39
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hobbes, her.

Det er ikke en eneste lærer her som har nevnt lønn nå - det var det Olympia som tok opp. Det er mange som har nevnt hva man trenger for å få bedre skole. Slutt å la alle diskusjoner handle om det samme - at lærerne sutrer over dårlig lønn. Og hvis du er så lei av sutring, så kan du slutte å sutre sjølv. :dødslei, sikkert superhårsår og usaklig, og trekker seg ut av diskusjonen:

Ja, og lønn nevner jeg både på generelt grunnlag fordi det ofte er oppe til debatt, og fordi et innlegg her var viet temaet.
Og jeg snakker om sutring fordi jeg er lei av sutring selv ja, så jeg kan godt slutte av her. Jeg har fått frem det jeg mener tror jeg. Men at jeg sutrer? Hva sutrer jeg over? Lærersutring? Syns jeg var relativt saklig jeg.

Gammel 06-09-13, 10:51   #40
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke hvordan man som hardtarbeidende lærer kan unngå å ta seg nær av en sånn kommentar. Hvilket inntrykk av lærere gir Erna denne tiåringen, egentlig? Hold ut med de du har, jeg skal skaffe deg noe bedre hvis jeg blir statsminister?

Erna passer ikke som statsminister i mine øyne, politikken til side uttaler hun seg ofte lite gjennomtenkt og det er ikke rent sjelden hun blir sur og furtete og forlater intervjuer.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:11.