Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Husfruen kaller Erna en ku …

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-09-13, 22:43   #121
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husfruen kaller Erna en ku …

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg er også enig i at begge deler er viktig (og dessuten at det å sette matte-ukyndige til å undervise matte er et organisatorisk problem først og fremst), men at rammevilkårene er helt klart viktigst. En lærer som ikke har tid til å undervise i alt det han kan pga samtidig oppfølging av jenta som følger et nivå tislvarenre to klassetrinn over, og jenta som ligger et år etter i utvikling, hjelper ikke så mye.

Dette er også til en viss grad et organisatorisk problem. Og som du sier, ressurer til iop og andre problemområder.

Gammel 06-09-13, 22:46   #122
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Dette er også til en viss grad et organisatorisk problem. Og som du sier, ressurer til iop og andre problemområder.

Ja, nettopp! Og hvor tror man at man får mest ut av pengene: bruke dem på etterutdanning, eller på organisatoriske endringer og større lærer- og spes.ped-tetthet?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 22:57   #123
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Ja, nettopp! Og hvor tror man at man får mest ut av pengene: bruke dem på etterutdanning, eller på organisatoriske endringer og større lærer- og spes.ped-tetthet?

Det kommer an på hvor skoen trykker på den aktuelle skolen. Det er jeg overbevist om at varierer. Jeg tenker at hvis man for eksempel ikke har lærere med kompetanse i realfag så må man faktisk fikse det før man vurderer å øke lærertettheten. Den bevisstheten rundt lærernes fagkrets som man i årevis har hatt i videregående må komme i mye større grad også nedover i klassene.

Jeg tror kanskje vi snakker litt forbi hverandre. Jeg synes at rammeverk selvfølgelig er viktigst og jeg tenker at et minimumskrav som er noe høyere enn det vi har idag bør på plass. Men vi kan ikke vente til bemanningen er i mål før man tenker fag. Det tror jeg er veldig uklokt, faglig påfyll er viktig i seg selv. Men da snakker jeg ikke om lange videreutdanninger, men kursing som gir påfyll og inspirasjon. Jeg er imidlertid veldig glad for at det er i ferd med å komme på plass krav til hva slags faglig bakgrunn en lærer skal ha for å undervise i ulike fag, at den tiden da alle hadde fordypning i musikk, forming og psykologi er over. (jadda jeg tabloidiserer). Dette er ikke først og fremst et krav til lærere, men til skoleledere. De må faktisk sørge for å ha lærere med realfag i staben. Hvis ikke må de sørge for at noen får sånn kompetanse.

Gammel 06-09-13, 23:02   #124
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, Katta, jeg tror vi snakker litt forbi hverandre, jeg tenker mest på lærertettheten i de laveste trinnene.

Men sånn for å pirke litt.. hvis man har for få lærere på en skole, og man mangler realfagslærere, er ikke løsningen da å ansette en realfagslærer, ikke sende en av de allerede overarbeidede på etterutdanning?

Og hva salgs etterutdanning er det snakk om egentlig, særfaglig kompetanse, eller pedagogisk kompetanse? Nå spør jeg generelt til de som kjenner Høyres partiprogram.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 23:13   #125
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Hvis man har for få lærere på en skole og mangler realfagslærere må man selvfølgelig sørge for at de lærerne man ansetter har realfag. Muligens på bekostning av noen av de uten realfag som går i vikariater. Men som leder må man forholde seg til den rammen man har, og man må sørge for at man har omtrent den fagkretsen man trenger selv om man ikke får penger til flere ansatte. Dette er ganske nytt, tradisjonelt har en lærer vært en lærer.

Gammel 06-09-13, 23:36   #126
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det kommer an på hvor skoen trykker på den aktuelle skolen. Det er jeg overbevist om at varierer. Jeg tenker at hvis man for eksempel ikke har lærere med kompetanse i realfag så må man faktisk fikse det før man vurderer å øke lærertettheten. Den bevisstheten rundt lærernes fagkrets som man i årevis har hatt i videregående må komme i mye større grad også nedover i klassene.

Jeg tror kanskje vi snakker litt forbi hverandre. Jeg synes at rammeverk selvfølgelig er viktigst og jeg tenker at et minimumskrav som er noe høyere enn det vi har idag bør på plass. Men vi kan ikke vente til bemanningen er i mål før man tenker fag. Det tror jeg er veldig uklokt, faglig påfyll er viktig i seg selv. Men da snakker jeg ikke om lange videreutdanninger, men kursing som gir påfyll og inspirasjon. Jeg er imidlertid veldig glad for at det er i ferd med å komme på plass krav til hva slags faglig bakgrunn en lærer skal ha for å undervise i ulike fag, at den tiden da alle hadde fordypning i musikk, forming og psykologi er over. (jadda jeg tabloidiserer). Dette er ikke først og fremst et krav til lærere, men til skoleledere. De må faktisk sørge for å ha lærere med realfag i staben. Hvis ikke må de sørge for at noen får sånn kompetanse.

Vi må ha en minstebemanning før vi kan ta ut lærere og sende dem på kurs. Ellers blir det fullstendig kaos med elever som sendes hjem og ufaglærte vikarer.

Hvis det blir flere folk i skolen får mattelærerne tid til å drive intern opplæring og kan brukes på de ungene som trenger det mest. Nå kjøres det så langt ned på minste minimum mange steder at det ikke er rom til å tenke kloke tanker eller reorganisere.

Mange rektorer får så lite penger at de må velge om de skal sette 30 elever i hver klasse med godt utdannede lærere, eller 25 med litt dårligere utdannede lærere, og kanskje en assistent eller to og vikar når det trengs. Og da er det faktisk ikke gitt at det første bedre. Det handler OVERHODET ikke om hva som er behagelig for læreren, men hva som er akseptabelt for barna.

Gammel 06-09-13, 23:39   #127
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jeg er enig i det med minimumskrav til bemanning altså, men jeg mener at minimumskrav til faglig bakgrunn også er veldig viktig. Når man får på plass en definisjon av hva man vil ha får skoleledere noe å jobbe opp mot og noe å måle det mot når de skal melde oppover i systemet om hva som mangler.

Gammel 07-09-13, 07:30   #128
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor tror dere kua er dum?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-13, 07:34   #129
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

"Dum ku" er et begrep som jeg ikke aner hvorfor har oppstått. Så fortell meg gjerne at kuene er smarte, Floksa, for de er i hvert fall veldig fine!

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-13, 07:37   #130
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

"Dum ku" er et begrep som jeg ikke aner hvorfor har oppstått. Så fortell meg gjerne at kuene er smarte, Floksa, for de er i hvert fall veldig fine!

De er hvertfall ikke dumme på et slikt vis at å bli omtalt som "ku" burde vært noe negativt.
De gjemmer den nyfødte babyen sin og husker hvor den ligger i terreng der vi ikke ville funnet igjen mobilen vår to meter unna.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:13.