Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvilken regjeringskonstellasjon tror du vi ender opp med?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-09-13, 15:45   #201
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken regjeringskonstellasjon tror du vi ender opp med?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg betaler også for økologiske egg. Men for min del kunne de like gjerne kommet fra Sälen som fra Trysil, liksom.

Så at de norske eggene opprettholde norske arbeidsplasser er uviktig?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-13, 15:48   #202
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Ikke sant? Noen (Reitan, Hagen etc.) har jo tjent seg vanvittig rike på distribusjonsleddene, så det er jo penger å hente et sted.

Dette er jo det som slår hele diskusjonen rundt billig mat i norge ihjel.
For selv om vi importerte all mat, ville den ikke blitt billigere i butikk.
Avansen ville økt, men varen ville ikke blitt billigere.
Det er bare å se på all den maten og alle de varene vi IKKE har toll på.

Gammel 10-09-13, 15:50   #203
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg er i seg selv ikke villig til at vi skal støtte arbeidsplasser i Norge hvis de ikke er konkurransedyktige. Det er selvsagt et breaking point et sted, jeg snakker ikke om kroner. Men jeg synes ikke vi skal betale dobbel pris for f.eks. norske egg, alt annet likt, nei. For å sette det på spissen synes jeg det er like viktig at svenske bønder overlever som norske.

Og egg fra Sälen var et veldig tenkt eksempel. Jeg håper eggene mine kommer nærmere fra enn det.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-13, 15:54   #204
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Nei, jeg er i seg selv ikke villig til at vi skal støtte arbeidsplasser i Norge hvis de ikke er konkurransedyktige. Det er selvsagt et breaking point et sted, jeg snakker ikke om kroner. Men jeg synes ikke vi skal betale dobbel pris for f.eks. norske egg, alt annet likt, nei. For å sette det på spissen synes jeg det er like viktig at svenske bønder overlever som norske.

Og egg fra Sälen var et veldig tenkt eksempel. Jeg håper eggene mine kommer nærmere fra enn det.

Har vi noe særlig med arbeidsplasser som er konkurransedyktige altså?
Vi betaler vel mer enn dobbel pris i forhold til feks en rumesk sykepleierlønning?
Betyr det at norske sykepleiere bør byttes ut med rumenske?

Gammel 10-09-13, 15:57   #205
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Dette er jo det som slår hele diskusjonen rundt billig mat i norge ihjel.
For selv om vi importerte all mat, ville den ikke blitt billigere i butikk.
Avansen ville økt, men varen ville ikke blitt billigere.
Det er bare å se på all den maten og alle de varene vi IKKE har toll på.

Det er egentlig knyttet til et annet problem - at konkurransen når det gjelder dagligvarer i Norge har blitt for dårlig. Ekstra vanskelig blir det når salgskanal og distribusjonskanal er direkte knyttet i så stor grad. Man har fått dominerende aktører som tilsynelatende konkurrerer med hverandre, men der det egentlig er snakk om en egen segmentering av markedet og lokal historikk i forhold til merkenavn på butikken.

Gammel 10-09-13, 16:00   #206
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Større bruk betyr mer medisin, Norge er i dag helt alene på verdenstoppen i forhold til pencilinbruk pr kg produsert vare. Det er helt unikt. Men det har ingen kroneverdi........

Det har en veldig høy verdi, men jeg tror få er klar over det. Jeg tror uansett vi er langt unna størrelsen på bruk der vi kommer til å bruke mye antibiotika. Både fordi vi i Norge har mange veldig små bruk, og fordi det ikke bare er størrelsen på gårdsdriften som avgjør medisinbruken. Norske dyr er bl.a. sunne. Dette handler også om bærekraftighet.
Men jeg er altså enig med deg. Dette er noe vi virkelig burde sette pris på.

Linker til en artikkel som viser mengde antibiotika per kg kjøtt som blir produsert i ulike land. http://jac.oxfordjournals.org/conten.../2037.full.pdf
Se Figur 1.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-13, 16:01   #207
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Det er egentlig knyttet til et annet problem - at konkurransen når det gjelder dagligvarer i Norge har blitt for dårlig. Ekstra vanskelig blir det når salgskanal og distribusjonskanal er direkte knyttet i så stor grad. Man har fått dominerende aktører som tilsynelatende konkurrerer med hverandre, men der det egentlig er snakk om en egen segmentering av markedet og lokal historikk i forhold til merkenavn på butikken.

Og dette blir bare verre og verre.
EMV kommer så det suser, kjedene ønsker (og tar) kontroll over stadig flere ledd bakover.

Gammel 10-09-13, 16:01   #208
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror de største taperne blir landbruk, kultur og bistand.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-13, 16:06   #209
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Floksa: Er det ingen forskjell på lønn og pris på varer, synes du?

Og jeg sier gang på gang "alt annet likt" - er det ikke forskjell på en tjeneste man må reise til Romania for å få, på et annet språk?

- No. 4 -
Gammel 10-09-13, 16:06   #210
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er for å bruke av fellesskapspotten og å betale mer for mat for å bevare kulturlandskap, jobbe for mer økologisk (og medisinfri) mat, få mindre flått ( ), og bidra til en viss deltakelse i verdens matvareproduksjon. Alle disse tingene har en verdi. På samme måte som kulturskoler har en verdi, og kunstnere har en verdi i samfunnet vårt. Jeg vet at det er der høyresiden (spesielt FrP) er uenig med meg, på et rent ideologisk grunnlag.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-13, 16:14   #211
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Floksa: Er det ingen forskjell på lønn og pris på varer, synes du?

Og jeg sier gang på gang "alt annet likt" - er det ikke forskjell på en tjeneste man må reise til Romania for å få, på et annet språk?

Lønn og pris på vare henger i det fleste tillfeller svært tett sammen.
Det være seg billige klær sydd i Balngladesh eller økologiske egg.
Men norske og svenske egg ER ikke like.
Svenske egg bidrar ikke til å opprettholde bosetting og næring på den norske bygda. De gir ikke inntekt til han som brøyter hytteveien og hogger vinterveden. Svenske kuer opprettholder ikke norske setertrakter.

Gammel 10-09-13, 16:26   #212
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lønn og pris på vare henger i det fleste tillfeller svært tett sammen.
Det være seg billige klær sydd i Balngladesh eller økologiske egg.
Men norske og svenske egg ER ikke like.
Svenske egg bidrar ikke til å opprettholde bosetting og næring på den norske bygda. De gir ikke inntekt til han som brøyter hytteveien og hogger vinterveden. Svenske kuer opprettholder ikke norske setertrakter.

Her ramler jeg litt av, selv om jeg for så vidt er enig med deg. Jeg klarer allikevel ikke å bruke dette som argumenter for et bærekraftig landbruk.

I Norge har vi et bærekraftig landbruk. Vi har sunne og effektive produksjonsdyr og vi har en struktur på næringen som gjør at de brukes lite antibiotika og sprøytemidler i forhold til storproduksjon i andre deler av verden (inkludert Europa). Siden vi er et høykostland koster det også å produsere mat i Norge. Det synes jeg vi skal subsidiere (noe som også skjer i andre land vi importerer fra).

Gammel 10-09-13, 16:36   #213
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Her ramler jeg litt av, selv om jeg for så vidt er enig med deg. Jeg klarer allikevel ikke å bruke dette som argumenter for et bærekraftig landbruk.

I Norge har vi et bærekraftig landbruk. Vi har sunne og effektive produksjonsdyr og vi har en struktur på næringen som gjør at de brukes lite antibiotika og sprøytemidler i forhold til storproduksjon i andre deler av verden (inkludert Europa). Siden vi er et høykostland koster det også å produsere mat i Norge. Det synes jeg vi skal subsidiere (noe som også skjer i andre land vi importerer fra).

Nei, det er ikke et argument for at norsk landbruk er bærekraftig, det er et argument for hvorfor det er forskjell på et norsk og et svenskt egg.

Dine argumenter er jeg også veldig enige i!!

Gammel 10-09-13, 16:41   #214
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Standard

Nei, det er ikke et argument for at norsk landbruk er bærekraftig, det er et argument for hvorfor det er forskjell på et norsk og et svenskt egg.

Den forskjellen vil ikke Candy betale for. Men jeg tror Candy vil at vi skal legge tilrette for næringsutvikling, også innen landbruk.

Gammel 10-09-13, 16:42   #215
Olvina
Gjer så godt eg kan

Olvina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Eg trur dessverre også at landbruket er den store taparen i dette valet. Eg er einig med Floksa og Java her, ser eg. I tillegg trur eg at det nok er svært mange som ikkje tenker på at kvar matprodusent held liv i nokså mange andre yrkesgrupper, det vere seg næringsmiddelindustrien, emballasjeleverandørar, transportørar, den lokale butikken på hjørnet og mange, mange andre.

Sist redigert av Olvina : 10-09-13 kl 16:48.
Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-13, 17:36   #216
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Jeg vil absolutt legge til rette for næringsutvikling i hele Norge. Jeg vil ikke bedrive utstrakt proteksjonisme. Det må gå an å finne en mellomvei, håper jeg.

Også har jeg nok mindre betalingsvillighet for det Poly kaller folk i husan enn f.eks. Floksa. Det må vel være lov, uten at vi dermed må bedrive sosial dumping på helsesektoren.

- No. 4 -
Gammel 10-09-13, 17:45   #217
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Jeg vil absolutt legge til rette for næringsutvikling i hele Norge. Jeg vil ikke bedrive utstrakt proteksjonisme. Det må gå an å finne en mellomvei, håper jeg.

Også har jeg nok mindre betalingsvillighet for det Poly kaller folk i husan enn f.eks. Floksa. Det må vel være lov, uten at vi dermed må bedrive sosial dumping på helsesektoren.

Ja, det er helt innafor det altså.
:romslig:

Men jeg synes det er litt rart at norsk matproduksjon skal måtte konkurere med svensk matproduksjon, mens norske sykepleiere ikke skal det.
At det er helt greit at svensk mat skal selges billig i norge, mens svenske sykepleiere skal lønnes etter norsk tariff.

Gammel 10-09-13, 17:53   #218
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her er kva frp visstnok seier sjølv om statsrådpostar(dog fell dette trygt i kategorien rykte).

http://www.bt.no/nyheter/innenriks/F...l#.Ui8xwMsaySM

Gammel 10-09-13, 17:57   #219
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kanskje han her blir finansminister da:
http://no.wikipedia.org/wiki/Ketil_Solvik-Olsen

Gammel 10-09-13, 18:13   #220
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Det gikk opp for meg at jeg aldri svarte på hovedspørsmålet. Jeg tror at det blir en ren H/FrP-regjering, med støtte fra KrF og Venstre. Jeg er langt fra sikker, for både V og KrF er sikkert regjeringskåte nok de også. Men frykten for å "dra en SV" kan bli for stor.

Harald Stanghelle er inne på det samme her: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...l#.Ui8ylZJzn7U

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:51.