Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvilken regjeringskonstellasjon tror du vi ender opp med?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-09-13, 14:25   #181
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken regjeringskonstellasjon tror du vi ender opp med?

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Jeg er også opptatt av landbruket. Det er en viktig primærnæring i Norge, både i forhold til antall sysselsatte, men også fordi vi skal fortsette å produsere mat i Norge. I tillegg er det stort potensial for næringsutvikling videre, på samme måte som i skog. Det er for meg et paradoks å snakke om utvikling av grønn, bærekraftig økonomi i Norge uten også å snakke om landbruk og skogbruk. Så jeg heier på Venstre, den grønne stemmen må høres nå.

Nå er ikke Venstre noe særlig for norsk landbruk.
De skal vel bla være med å redusere ostetollen igjen i oktober.
Noe som betyr veldig lite for folk flest, og veldig mye for noen få.
Og det blir altså ikke billigere oster og flere nisjeoster av å redusere ostetollen. Det blir mere importost i industrien og litt mer penger i lomma på Reitan.

Men ellers er vi enige og jeg er gledelig overrasket for å prøve å snakke landbruk på FP er som å snakke til døve ører.
En skulle tro det var noe annet en mat folk spiste til frokost, lunsj, middag og kvelds.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-13, 14:29   #182
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror i hvert fall H får helse, og det blir vel Bent Høie.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-13, 14:31   #183
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg tror i hvert fall H får helse, og det blir vel Bent Høie.

Hvem tror du får landbruk da?

Gammel 10-09-13, 14:33   #184
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men ellers er vi enige og jeg er gledelig overrasket for å prøve å snakke landbruk på FP er som å snakke til døve ører.
En skulle tro det var noe annet en mat folk spiste til frokost, lunsj, middag og kvelds.

Nå har du sagt dette flere ganger, og jeg syns det er så rart (men anerkjenner at du opplever det sånn). Jeg syns du gjennomgående får mye positiv respons på det du skriver om landbruk, men at når du blir VELDIG dormatisk så faller folk litt av.

Gammel 10-09-13, 14:33   #185
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Nå er ikke Venstre noe særlig for norsk landbruk.
De skal vel bla være med å redusere ostetollen igjen i oktober.
Noe som betyr veldig lite for folk flest, og veldig mye for noen få.
Og det blir altså ikke billigere oster og flere nisjeoster av å redusere ostetollen. Det blir mere importost i industrien og litt mer penger i lomma på Reitan.

Kjære Floksa. I hear you.

Det går en slags bølge over (ihvertfall deler av) landet hvor folk er mer opptatt av både hva de spiser og hvordan maten de spiser er produsert. Jeg håper fler blir opptatt av dette etterhvert, og har store forhåpninger fordi mat og kosthold er en trendy sak for tiden.
Jeg er opptatt av landbruk både fordi jeg synes vi skal ha kortreist mat, vi skal være selvberget i så stor grad vi kan - og fordi jeg ønsker å bevare kulturlandskapet i Norge og skulle ønske det var mer bevissthet rundt det - Norge gror igjen og vi trenger beitedyr som kan hjelpe oss med å minske dette. I tillegg tenker jeg at vi ved å prøve å oppfylle de to tingene jeg nevnte først, har en strålende mulighet til å opprettholde og til og med skape nye arbeidsplasser innenfor landbruket.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-09-13, 14:34   #186
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dormatisk - dogmatisk.

Gammel 10-09-13, 14:36   #187
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Alle faller av når det blir dormatisk. :zzz:

Gammel 10-09-13, 14:36   #188
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du snakker ikke for døve ører, Floka, men du har til tider sleivspark som ikke innbyr til oppfølging.

Venstre har fokus på landbruk, men er ikke enig med SP i alle virkemidlene. Når det kommer til ostetollen er jeg enig med SP, men i mange andre saker er jeg derimot uenig. Det er ikke slik at en regjering uten SP raserer landbruket, men jeg er bekymret for at det vil få for lite fokus. Derfor håper jeg Venstre tar den hatten, for det passer så godt sammen med annet de står på barrikadene for.

Så i mitt hodet bør landbruksministeren tilfalle Venstre i den kommende regjeringen.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-13, 14:39   #189
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nå har du sagt dette flere ganger, og jeg syns det er så rart (men anerkjenner at du opplever det sånn). Jeg syns du gjennomgående får mye positiv respons på det du skriver om landbruk, men at når du blir VELDIG dormatisk så faller folk litt av.

Men jeg ønsker ikke positiv respons, jeg ønsker at de som stemmer blått forklarer meg hvordan de kan gjøre det og SAMTIDIG ønske seg en norsk matproduksjon?
For det er litt som å prøve å blande olje og vann....

Dersom man stemmer blått er det enten

- fordi landbruket ikke er viktig (nok)
- fordi man faktisk tror på landbrukspolitikken deres (og dermed ikke har noen tillit til fagfolket)
- fordi man synes norsk matproduksjon er uviktig.

Eller har jeg misforstått noe vesentlig her?

Gammel 10-09-13, 14:47   #190
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Veit rett og slett ikkje kor mange høgrefolk det er her inne som kan svare... Eg stemmer Venstre, ønsker meg eit godt norsk landbruk og deler SP sitt syn, men kun på denne saka nesten. Eg fekk med meg brøkdelen av ein debatt mellom Erna og Liv Signe for nokre veker sidan - da påsto Erna at Høgre ønsker eit sterkt norsk landbruk - men mellom linjene lese ein vel større bruk, meir fellesfjøs etc.

Eg ønsker at det er mulig å livnære seg på eit småskala landbruk også. Det er det som tek vare på kulturlandskap.

Gammel 10-09-13, 15:15   #191
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men har landbruket egentlig tjent så veldig mye på SP i regjering? Ja, jeg vet at Slagsvold Veum fikk igjennom ostetollen. Men hvis jeg ikke husker helt feil har bøndene vært utrolig misfornøyde med landbruksoppgjøret.

Jeg er for et norsk landbruk, et bærekraftig norsk landbruk. Og da er spørsmålet vel så mye hvordan man får det til.

Kortreiste, gode produkter er bra. Og jeg handler f.eks. gjerne mine oster fra norske produsenter - men det forutsetter at de faktisk leverer like gode produkter som de utenlandske.

Hvis argumentet for å beholde landbruket er at vi trenger tilbudsleverandører til alle hytteeierene, dyr for å forhindre at kulturlandskapet gror igjen og levende bygder, se da er fokus (og virkemidler) et annet.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-13, 15:17   #192
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Det siste landbruksoppgjøret var vel slett ikke så verst, tror jeg? I forhold til årene før, i hvert fall. En siste krampetrekning? Mulig finansdepartementet gikk med på dt fordi de satset på regjeringsskifte?

Gammel 10-09-13, 15:18   #193
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg har også ofte tenkt at man burde differensiert mer på hva slags støtte man gir, for å oppnå hva. Hva vil vi betale for bevaring av kulturlandskap (og hvor er dette viktigst for oss?), hva vil vi betale for dyrevelferd, hva vil vi betale for "folk i husan".

Gammel 10-09-13, 15:25   #194
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil gjerne ha et bærekraftig norsk landbruk. Jeg kan ikke nok om det til at jeg vet hvordan, men jeg synes ikke det ser ut til at vi har funnet løsningen i dag, i hvert fall.

Personlig er jeg villig til å betale ekstra for at en vare har kvalitet og er etisk fremstilt, men ikke for at den er norsk.

- No. 4 -
Gammel 10-09-13, 15:31   #195
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg betaler for økologiske egg fordi jeg mener at økologisk eggproduksjon er eneste måten å ivareta dyrevelferden på. Jeg tenker at kulturlandskapet er viktig for alle, men ser ikke hvordan man skal kunne trekke ut finansieringen av kulturlandskapsbevaringen - men så er jeg ikke særlig kreativ heller.

jeg er villig til å betale for etisk fremstilte kvalitetsvarer, og velger norsk fremfor importert når jeg kan. Jeg er tilogmed villig til å betale litt mer for det norske.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 10-09-13, 15:36   #196
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Jeg betaler også for økologiske egg. Men for min del kunne de like gjerne kommet fra Sälen som fra Trysil, liksom.

- No. 4 -
Gammel 10-09-13, 15:39   #197
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Jeg betaler også for økologiske egg. Men for min del kunne de like gjerne kommet fra Sälen som fra Trysil, liksom.

Det finnes ikke særlig landbruk igjen på den siden av grensen, Candy. Du kan kjøpe deg et torp over grensen der oppe for nesten ingenting.

Gammel 10-09-13, 15:40   #198
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at når man snakker om bærekraftighet i norsk landbruk synes jeg det er viktig å ta med i beregning av prisen bonden får for råvaren har stagnert (eller gått ned) siden 80-tallet, mens prisen ut til oss som forbruker har økt. Fortjenesten ligger igjen i matvarekjedene. (fant denne artikkelen i farta http://www.abcnyheter.no/penger/oeko...ke-forbrukerne)

Jeg håper vi kan få endret dette. Jeg betaler også gjerne ekstra for en vare av god kvalitet, men jeg ønsker å betale produsenten av varen.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-13, 15:44   #199
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

:hurra:

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Veit rett og slett ikkje kor mange høgrefolk det er her inne som kan svare... Eg stemmer Venstre, ønsker meg eit godt norsk landbruk og deler SP sitt syn, men kun på denne saka nesten. Eg fekk med meg brøkdelen av ein debatt mellom Erna og Liv Signe for nokre veker sidan - da påsto Erna at Høgre ønsker eit sterkt norsk landbruk - men mellom linjene lese ein vel større bruk, meir fellesfjøs etc.

Eg ønsker at det er mulig å livnære seg på eit småskala landbruk også. Det er det som tek vare på kulturlandskap.

Ja, det er jo greia.
Nordmenn vil aldri sulte, aldri!
Hverken med eller uten innenlands matproduksjon.
Men vi kommer til å miste noe på den veien vi går nå.
Større bruk betyr mer medisin, Norge er i dag helt alene på verdenstoppen i forhold til pencilinbruk pr kg produsert vare. Det er helt unikt. Men det har ingen kroneverdi........

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Men har landbruket egentlig tjent så veldig mye på SP i regjering? Ja, jeg vet at Slagsvold Veum fikk igjennom ostetollen. Men hvis jeg ikke husker helt feil har bøndene vært utrolig misfornøyde med landbruksoppgjøret.

Jeg er for et norsk landbruk, et bærekraftig norsk landbruk. Og da er spørsmålet vel så mye hvordan man får det til.

Kortreiste, gode produkter er bra. Og jeg handler f.eks. gjerne mine oster fra norske produsenter - men det forutsetter at de faktisk leverer like gode produkter som de utenlandske.

Hvis argumentet for å beholde landbruket er at vi trenger tilbudsleverandører til alle hytteeierene, dyr for å forhindre at kulturlandskapet gror igjen og levende bygder, se da er fokus (og virkemidler) et annet.

Ja, sett i forhold til hva vi fikk sist vi hadde blå regjering er forskjellen formidabel. Da gikk vi ned i inntekt hver eneste år i seks år.
De rødgrønne har gjort en god jobb i forhold til det utgangspunktet de hadde. Men det er klart at en gruppe som tjener under halvparten av gjennomsnittet og som mobbes fra stort sett alle hold (vi snakker om at politikerene lar det gå sport i å KUTTE i inntektene, at våre egne politikere snakker norsk landbruk NED både innenlands og utenlands) har vanskelig for å juble over å få litt mer. Når alle andre fortsatt rykker i fra.

I tillegg så erdetei næring som leverer så mye forskjellig.
Det er mye mer enn mat altså.

Det siste landbruksoppgjøret var vel slett ikke så verst, tror jeg? I forhold til årene før, i hvert fall. En siste krampetrekning? Mulig finansdepartementet gikk med på dt fordi de satset på regjeringsskifte?

Årets oppgjør var bra.
Men det er de ofte i valgår

Jeg har også ofte tenkt at man burde differensiert mer på hva slags støtte man gir, for å oppnå hva. Hva vil vi betale for bevaring av kulturlandskap (og hvor er dette viktigst for oss?), hva vil vi betale for dyrevelferd, hva vil vi betale for "folk i husan".

Ja, men her er jo Høyre helt ute. For de setter en helt definert nullverdi på dette. Det eneste landbruket produserer er mat.
For Frp sin del er det visst også dyr og dårlig mat.

Jeg vil gjerne ha et bærekraftig norsk landbruk. Jeg kan ikke nok om det til at jeg vet hvordan, men jeg synes ikke det ser ut til at vi har funnet løsningen i dag, i hvert fall.

Personlig er jeg villig til å betale ekstra for at en vare har kvalitet og er etisk fremstilt, men ikke for at den er norsk.

Men du betaler i dag ekstra for veldig mye, bare fordi det er norskt?
Om vi tillater bygging av offentlige bygg etter polsk standar og med polske arbeidere på polsk lønn, vil dette bygget bli langt billigere enn om vi bygde det etter norsk standar, med norske tarifflønninger til polske arbeidere.
Tollmurer og subsidier er landbrukets tarifflønn og arbeidsmiljølov.

Gammel 10-09-13, 15:44   #200
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Jeg tenker at når man snakker om bærekraftighet i norsk landbruk synes jeg det er viktig å ta med i beregning av prisen bonden får for råvaren har stagnert (eller gått ned) siden 80-tallet, mens prisen ut til oss som forbruker har økt. Fortjenesten ligger igjen i matvarekjedene. (fant denne artikkelen i farta http://www.abcnyheter.no/penger/oeko...ke-forbrukerne)

Jeg håper vi kan få endret dette. Jeg betaler også gjerne ekstra for en vare av god kvalitet, men jeg ønsker å betale produsenten av varen.

Ikke sant? Noen (Reitan, Hagen etc.) har jo tjent seg vanvittig rike på distribusjonsleddene, så det er jo penger å hente et sted.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:51.