|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Si noe bra om Amsterdam!Jeg og venninnene skal på vår årlige storbyhelg i november, og i år går turen til Amsterdam. Men nå kom akkurat min kollega hjem fra Amsterdam, og hadde ingenting fint å si om byen. For bråkete, for mye folk, for skittent, for dyrt ...
![]() |
#3 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Si noe bra om Amsterdam!Mye fine skobutikker husker jeg. Van Gogh museet fint! Fint hotell (SAS hotellet i sentrum)
![]() |
#4 |
koko
|
![]() Sv: Si noe bra om Amsterdam!Jeg liker at Amsterdam er en liten by som kan fort får oversikt over og man kan gå/sykle hvor man vil. Når man bare lærer seg å flytte seg for de gærne syklistene er det herlig at det er så lite (bil)trafikk.
Dårlige vitser har også livets rett. Sist redigert av Syrinx : 15-09-13 kl 16:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Si noe bra om Amsterdam!Jeg liker Amsterdam veldig godt. Jeg og venninna mi var der i desember for et par år siden. Vi bodde her: http://www.carlton.nl/banksmansion/default-en.html og beveget oss i området rundt. Vi hadde det kjempefint. Jeg drar mer enn gjerne dit igjen, da med mannen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Si noe bra om Amsterdam!Synes Amsterdam er en koselig by, oversiktlig og med veldig fin arkitektur, bra shopping, og god mat. Kan ikke si noe om det nederlandske kjøkken, men thai, indisk og Japans var i alle fall bra. Synes ikke det var dyrt der, både drikke og mat har helt greie priser! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
One of These Days
|
![]() Sv: Si noe bra om Amsterdam!Synes det er en koselig by! Synes heller ikke det er gale syklister der. De holder jo trafikkreglene i motsetning til Oslo sentrum f.eks. Det er et system på det. I gågatene går du på høyre side slik som nederlenderne, da dulter du ikke borti så mange. Det er mange små gater med koselige utecaféer. Mange butikker og muligheter til shopping. Det nederlandske kjøkkenet er ikke spesielt, men smak på pannenkoek met spek en kaas, frikandel eller kroket. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Si noe bra om Amsterdam!Hæ? Vi har det som en av våre favorittbyer. Ikke dyrt, litt billigere enn Norge. Masse koselige gamle hus, folk er gode i engelsk og hyggelige, fine museer, Heinekenmuseet er artig, man kan ta kanalbåttur og få fint inntrykk fra kanalene, mye sjarmerende bydetaljer å se. Masse hyggelige spisesteder. At det skulle være bråkete og skittent er jeg ikke enig i, ei heller at det er for folksomt. Det er en storby, liksom... |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Si noe bra om Amsterdam!Jeg skal og på jentetur til Amsterdam i november, og gleder meg. Var der sist i april, samtidig som en av de jeg skal på tur med nå, og vi ble begge så begeistret at vi derfor velger dette for vår årlige tur. I april var vi der av helt ulike årsaker, jeg på voksen-kose-seg-tur helt uten agenda. Vi vandret rundt i den kompakte byen, koste oss med vakre kanaler og bygninger, koselige kafeer og lett tilgjengelig mat. Vi hadde virkelig ingen agenda da vi dro, ingen planer og ingen særlige forberedelser, men hadde det supert. Venninnen min var der med søsteren sin, mest for shopping og hygge og likte seg også godt, særlig pga kompaktheten, mye spennende butikker og god mat. Jeg tror du får en fin tur, jeg!
![]() |
#12 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Si noe bra om Amsterdam!Jeg elsker Amsterdam. Gammelt bysentrum fritt for høyhus. Kanaler, kafeer, shopping, parker og hyggelige folk.
![]() |
![]() |
#13 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Si noe bra om Amsterdam!
Det er jeg enig i. Og spesielt flott er det at det er mulig å gå rundt i byen til fots, den er overraskende liten til å være en storby. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Si noe bra om Amsterdam!Jeg har vært der to ganger og har storkost meg. Deilig indonesisk mat, fine kanalbåtturer, Van Gogh-museet, morsom rekonstruksjon av krydder-seilskip nede på havna med skuespillere og alt. Kjempefin by som jeg skal tilbake til flere ganger.
![]() |
#15 |
Elsker gamlis- godis
![]() Sv: Si noe bra om Amsterdam!Jeg elsker Amsterdam! Intimt, koselig og fine shoppe- muligheter.
![]() |
#16 |
Utenlands
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Si noe bra om Amsterdam!Jeg bor i Amsterdam og elsker byen |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Textrovert
|
![]() Sv: Si noe bra om Amsterdam!Jeg elsker Amsterdam. Koselig med alle syklistene. Enkelt å forstå språket. Interessante ting å se. Og ikke minst, i motsetning til i andre byer, synes jeg det var enkelt å bare gå inn på hvilket som helst utested og føle seg hjemme. Ikke noe angst for å ha kommet på et sted hvor man ikke hørte hjemme.
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Si noe bra om Amsterdam!Enig i at Anne Frank er et must. Bestill billetter på forhånd, da slipper man kø og sånt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Superaktiv
Medlem siden: Oct 2012
![]() ![]() |
![]() Sv: Si noe bra om Amsterdam!Oversiktlig og trivelig by! Anne Frank-huset er gjorde veldig inntrykk - absolutt et must! Og kan man unngå køen er det flott |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Si noe bra om Amsterdam!Åh, så bra, takk folkens! Nå gleder jeg meg veldig! Vi skal bo i en husbåt, så jeg er litt spent på hvordan det blir. Vi har tenkt til å leie oss sykler for å komme oss rundt. November er jo litt utenfor turistsesongen, så jeg håper vi slipper de store folkemengdene og de lange køene. Skal lagre alle anbefalingene her og ta dem med meg.
![]() |
|
|