Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Si noe bra om Amsterdam!

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-09-13, 16:35   #1
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Si noe bra om Amsterdam!

Jeg og venninnene skal på vår årlige storbyhelg i november, og i år går turen til Amsterdam. Men nå kom akkurat min kollega hjem fra Amsterdam, og hadde ingenting fint å si om byen. For bråkete, for mye folk, for skittent, for dyrt ... og jeg har begynt å bli litt betenkt.

Så nå håper jeg å høre fra noen som har et helt annet inntrykk, hvis det finnes, som har mye bra å si om Amsterdam, og tips til hva som er fint å se og gjøre der. Severdigheter, shopping, restauranter ... det må jo være noe som er bra?

Gammel 15-09-13, 16:38   #2
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Si noe bra om Amsterdam!

Ehm. Mitt inntrykk av Amsterdam er vel omtrent som kollegaen din sitt.

On the bright side: kanalbåtturer, tulipaner og ok shopping.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 16:41   #3
Mariss
Superduperaktiv

Mariss sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
Mariss er litt kulMariss er litt kulMariss er litt kul
Standard

Mye fine skobutikker husker jeg. Van Gogh museet fint! Fint hotell (SAS hotellet i sentrum)
Vi kosa oss veldig der, men vi var der på våren, så tulipanene er vel ikke der i november. Det er jo litt synd, for de var virkelig vakre.

Jeg likte Amsterdam godt!

Gammel 15-09-13, 16:41   #4
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 52
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker at Amsterdam er en liten by som kan fort får oversikt over og man kan gå/sykle hvor man vil. Når man bare lærer seg å flytte seg for de gærne syklistene er det herlig at det er så lite (bil)trafikk.
Byen har mange koselige smågater hvor man finner fine, sjarmerende butikker.

Spesielt folksomt synes jeg ikke det var igrunn, utenom midt på torget på kvelden. Vi var der i april.

Jeg var gravid og redusert da vi var der, og skal uten tvil tilbake senere.

Syntes ikke byen var spesielt skitten. Etter norsk byrenholdsstandard var det ikke noe å klage over. Utenom elva da, der flyter det endel da.

Vi spiste blant annet på en indonesisk litt utenfor sentrum. Masse deilig mat.

Sist redigert av Syrinx : 15-09-13 kl 16:57.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 16:51   #5
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker Amsterdam veldig godt. Jeg og venninna mi var der i desember for et par år siden. Vi bodde her: http://www.carlton.nl/banksmansion/default-en.html og beveget oss i området rundt. Vi hadde det kjempefint. Jeg drar mer enn gjerne dit igjen, da med mannen.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 17:06   #6
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Synes Amsterdam er en koselig by, oversiktlig og med veldig fin arkitektur, bra shopping, og god mat. Kan ikke si noe om det nederlandske kjøkken, men thai, indisk og Japans var i alle fall bra. Synes ikke det var dyrt der, både drikke og mat har helt greie priser!

Shopping finner dere i gatene Nieuwedijk-Kalverstraat opp til Dam plass. Jeg fant masse og shoppe. ta turen til bydelen Jordan, der er det koselig. Jeg ble betatt av leilighetene i sentrum langs kanalen. Kanalbåt er også noe å få med seg, men kanskje litt kaldt i november. Sykkel er også en fin måte å komme seg rundt på, og det er deilig med lite biltrafikk. Amsterdam er en fin liten by. Jeg synes ikke den var mer møkkete enn en by i Norge.
Gled deg til tur du!

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 17:16   #7
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Synes det er en koselig by! Synes heller ikke det er gale syklister der. De holder jo trafikkreglene i motsetning til Oslo sentrum f.eks. Det er et system på det. I gågatene går du på høyre side slik som nederlenderne, da dulter du ikke borti så mange. Det er mange små gater med koselige utecaféer. Mange butikker og muligheter til shopping. Det nederlandske kjøkkenet er ikke spesielt, men smak på pannenkoek met spek en kaas, frikandel eller kroket.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 17:24   #8
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Hæ? Vi har det som en av våre favorittbyer. Ikke dyrt, litt billigere enn Norge. Masse koselige gamle hus, folk er gode i engelsk og hyggelige, fine museer, Heinekenmuseet er artig, man kan ta kanalbåttur og få fint inntrykk fra kanalene, mye sjarmerende bydetaljer å se. Masse hyggelige spisesteder. At det skulle være bråkete og skittent er jeg ikke enig i, ei heller at det er for folksomt. Det er en storby, liksom...

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 17:25   #9
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg skal og på jentetur til Amsterdam i november, og gleder meg. Var der sist i april, samtidig som en av de jeg skal på tur med nå, og vi ble begge så begeistret at vi derfor velger dette for vår årlige tur. I april var vi der av helt ulike årsaker, jeg på voksen-kose-seg-tur helt uten agenda. Vi vandret rundt i den kompakte byen, koste oss med vakre kanaler og bygninger, koselige kafeer og lett tilgjengelig mat. Vi hadde virkelig ingen agenda da vi dro, ingen planer og ingen særlige forberedelser, men hadde det supert. Venninnen min var der med søsteren sin, mest for shopping og hygge og likte seg også godt, særlig pga kompaktheten, mye spennende butikker og god mat. Jeg tror du får en fin tur, jeg!

Gammel 15-09-13, 17:28   #10
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har vært i Amsterdam flere ganger og har kjempelyst å dra tilbake. Har planer om å ta med mann og barn og blant annet bo i husbåt. Gled deg!

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 18:19   #11
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Amsterdam er veldig hyggelig. Masse god mat, ikke dyrt, hyggelige kafeer, fint å leie sykkel og sykle langs kanalene, mange fine museer, mange fine butikker, fin by!

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 18:41   #12
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsker Amsterdam. Gammelt bysentrum fritt for høyhus. Kanaler, kafeer, shopping, parker og hyggelige folk.

Gammel 15-09-13, 18:42   #13
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Synes Amsterdam er en koselig by, oversiktlig og med veldig fin arkitektur, bra shopping, og god mat. Kan ikke si noe om det nederlandske kjøkken, men thai, indisk og Japans var i alle fall bra. Synes ikke det var dyrt der, både drikke og mat har helt greie priser!

Shopping finner dere i gatene Nieuwedijk-Kalverstraat opp til Dam plass. Jeg fant masse og shoppe. ta turen til bydelen Jordan, der er det koselig. Jeg ble betatt av leilighetene i sentrum langs kanalen. Kanalbåt er også noe å få med seg, men kanskje litt kaldt i november. Sykkel er også en fin måte å komme seg rundt på, og det er deilig med lite biltrafikk. Amsterdam er en fin liten by. Jeg synes ikke den var mer møkkete enn en by i Norge.
Gled deg til tur du!

Det er jeg enig i. Og spesielt flott er det at det er mulig å gå rundt i byen til fots, den er overraskende liten til å være en storby.

HI: Hvis du vil, kan jeg lære deg noen gloser du helt sikkert får bruk for.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 20:31   #14
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært der to ganger og har storkost meg. Deilig indonesisk mat, fine kanalbåtturer, Van Gogh-museet, morsom rekonstruksjon av krydder-seilskip nede på havna med skuespillere og alt. Kjempefin by som jeg skal tilbake til flere ganger.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 20:33   #15
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Jeg elsker Amsterdam! Intimt, koselig og fine shoppe- muligheter.

Gammel 15-09-13, 20:38   #16
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Jeg bor i Amsterdam og elsker byen Anbefaler på det sterkeste nyåpnede Van Gogh museet, Steedelijke museum og Rijksmuseum (nydelig restaurert og her henger Nattevakten av Rembrandt)

Shopping i Nine steets, spis byens beste eplekake på hjørnet av Noorderkerk, lørdagsmarked i Jordaan, indonesisk mat, Anne Franks museum, tusling langs kanalene, drikk vin på toppen av Ramada hotell å se ut over hele byen osv

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 20:44   #17
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsker Amsterdam. Koselig med alle syklistene. Enkelt å forstå språket. Interessante ting å se. Og ikke minst, i motsetning til i andre byer, synes jeg det var enkelt å bare gå inn på hvilket som helst utested og føle seg hjemme. Ikke noe angst for å ha kommet på et sted hvor man ikke hørte hjemme.

Men velg kanaltur på omhu. Den siste jeg var på, var uinspirert og kjedelig.

Og Anne Frank-huset er et must.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 21:00   #18
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig i at Anne Frank er et must. Bestill billetter på forhånd, da slipper man kø og sånt.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 21:06   #19
Frøken Fjong
Superaktiv

Medlem siden: Oct 2012
Frøken Fjong er litt kulFrøken Fjong er litt kul
Standard

Oversiktlig og trivelig by! Anne Frank-huset er gjorde veldig inntrykk - absolutt et must! Og kan man unngå køen er det flott Legger også til bra shopping og koselige kafeer.

Frøken Fjong er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 21:07   #20
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh, så bra, takk folkens! Nå gleder jeg meg veldig! Vi skal bo i en husbåt, så jeg er litt spent på hvordan det blir. Vi har tenkt til å leie oss sykler for å komme oss rundt. November er jo litt utenfor turistsesongen, så jeg håper vi slipper de store folkemengdene og de lange køene. Skal lagre alle anbefalingene her og ta dem med meg.

Det kan hende jeg kommer med oppfølgingsspørsmål etter hvert Orkide Takk for tips!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:42.