Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Si noe bra om Amsterdam!

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-09-13, 21:08   #21
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Si noe bra om Amsterdam!

Jeg vil gjerne høre om husbåten etterpå!

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 21:10   #22
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det er jeg enig i. Og spesielt flott er det at det er mulig å gå rundt i byen til fots, den er overraskende liten til å være en storby.

HI: Hvis du vil, kan jeg lære deg noen gloser du helt sikkert får bruk for.

Hehe, takk, den ene venninna var i lang tid samboer med en nederlender, og ble ganske stø i språket etter hvert. Håper hun har litt i behold, selv om det begynner å bli en stund siden nå.

Gammel 15-09-13, 21:12   #23
Shane
Erfaren

Shane sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Shane er populærShane er populærShane er populær
Standard

Jeg elsker Amsterdam! Koselig by, med noe for alle! Veldig bra shopping, mange koselige utesteder og masse å gjøre - for noen og enhver. Avslappet stemning og utrolig mye kule mennesker

Shane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 21:18   #24
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Bare å spørre!

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 22:30   #25
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Amsterdam

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 22:41   #26
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært der to ganger og likte meg godt!

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 22:45   #27
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært i Amsterdam på jentetur, og det var en helt super tur. Kjenner ikke igjen noe av det kollegaen din beskrev jeg. Det er jo ikke en superbillig by, men det er jo billigere enn Norge, og oppleves ikke som dyrt. Vi drakk kaffe og spiste ved kanalene, spiste indonesisk, kjørte båt på kanalene, shoppet, gikk tur. Jeg har vært der før også og jeg synes den er nydelig.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 22:55   #28
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Jeg elsker Amsterdam. Gammelt bysentrum fritt for høyhus. Kanaler, kafeer, shopping, parker og hyggelige folk.

Jeg skriver under på dette! Har vært der mange ganger og gått mye rundt i gatene alene. Kos deg!

Gammel 15-09-13, 22:56   #29
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Jeg og venninnene skal på vår årlige storbyhelg i november, og i år går turen til Amsterdam. Men nå kom akkurat min kollega hjem fra Amsterdam, og hadde ingenting fint å si om byen. For bråkete, for mye folk, for skittent, for dyrt ... og jeg har begynt å bli litt betenkt.

Så nå håper jeg å høre fra noen som har et helt annet inntrykk, hvis det finnes, som har mye bra å si om Amsterdam, og tips til hva som er fint å se og gjøre der. Severdigheter, shopping, restauranter ... det må jo være noe som er bra?

Hvilke storbyer liker hun venninnen, da? Jeg mener braak og mye folk er jo noe man opplever i alle byer av en viss störrelse. Jeg synes absolutt ikke at Amsterdam har mer braak og mer folk enn andre byer paa den störrelsen. Faktisk synes jeg det er mindre braak enn mange andre steder, mindre biler, mer gaaing i stedet pga. alle kanalene. Ja, bortsett fra om man er der paa Koniginnedag, da.

Prisnivaaet er heller absolutt ikke höyere enn ellers. Man kan finne baade dyrt og billig avh. av hvor man gaar.

Maten er god, folkene er hyggelige, lett aa komme seg rundt. Det er bare aa glede seg.

(og jeg kan ikke fordra saanne negative folk....)

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 23:02   #30
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Hvilke storbyer liker hun venninnen, da? Jeg mener braak og mye folk er jo noe man opplever i alle byer av en viss störrelse. Jeg synes absolutt ikke at Amsterdam har mer braak og mer folk enn andre byer paa den störrelsen. Faktisk synes jeg det er mindre braak enn mange andre steder, mindre biler, mer gaaing i stedet pga. alle kanalene. Ja, bortsett fra om man er der paa Koniginnedag, da.

Prisnivaaet er heller absolutt ikke höyere enn ellers. Man kan finne baade dyrt og billig avh. av hvor man gaar.

Maten er god, folkene er hyggelige, lett aa komme seg rundt. Det er bare aa glede seg.

(og jeg kan ikke fordra saanne negative folk....)

Jøsses Kollegaen min er absolutt ikke negativ og ufordragelig. Hun er faktisk en veldig positiv og hyggelig person, hun likte bare ikke Amsterdam i det hele tatt. Det var derfor jeg ble litt skeptisk. Hadde hun vært en negativ person hadde jeg tatt det med en klype salt. Men tror det hadde mye å si for inntrykket at de hadde en veldig dårlig hotellopplevelse.

Gammel 16-09-13, 07:40   #31
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg var i Amsterdam for to veker sidan på jobb-konferanse og syns byen var heilt topp! Har tenkt å foreslå den til neste årlige jentetur.
Kjøp deg eit gatekart der trikkelinjene og busslinjene er tegna inn. Då blir det veldig enkelt å komme seg rundt omkring. Eg hadde 5-dagers kort på offentlig transport og brukte trikk og metro heile tida.
Eg fekk ikkje tid til å ta tur med kanalbåtane, men det skal eg neste gang.
Masse shopping-muligheiter med gågater i området mellom Damrak/Rokin og Nieuwezijds. Masse kjente merke-butikkar, blant anna ein Desigual-butikk.

Og så ville eg tatt meg ein spasertur i Red Light district på kveldstid sjølv om det eigentlig er ganske trist...Enkelte av jentene som står i vindua er veldig unge og ser ikkje rusa/narkomane ut. Kanskje dei rett og slett berre ser på det som ein grei måte å finansiere studier på.

Gammel 16-09-13, 07:43   #32
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

En kjempefin by! Men til å gå og nyte inntrykk og mat i, jeg synes ikke den er et shoppingeldorado, om det er det dere ønsker.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 07:53   #33
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Og så ville eg tatt meg ein spasertur i Red Light district på kveldstid sjølv om det eigentlig er ganske trist...Enkelte av jentene som står i vindua er veldig unge og ser ikkje rusa/narkomane ut. Kanskje dei rett og slett berre ser på det som ein grei måte å finansiere studier på.

Jadda, de syns sikkert det er kjempegreit å stå der til salgs i vinduet for hvem som helst av gamle griser. Det var da også en ting å si!

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 07:58   #34
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Enkelte av jentene som står i vindua er veldig unge og ser ikkje rusa/narkomane ut. Kanskje dei rett og slett berre ser på det som ein grei måte å finansiere studier på.

Dette synes også jeg var en mildt sagt merkelig ting å anta. Veldig unge jenter som synes dette rett og slett er greit.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 08:19   #35
Simone

Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er jo ikkje ukjent at enkelte syns det er ok å finansiere studier på denne måten og meiner det er ok å prostituere seg. Det har vi jo eksempel på i Norge også:
http://universitas.no/nyhet/58011/st...som-selger-sex

Og i Amsterdam er det jo til og med fullt lovlig!
Men som eg skreiv, syns eg det er trist uansett. Sjølv om dei påstår at det er heilt ok å gjere det kan eg eg ikkje forstå anna enn at dei får skader på sjela av det på sikt. Det må vere vanskelig/umulig å leve i eit normalt kjærlighetsforhold og ha vanlig sex dersom ein har solgt kroppen sin tidligare.

Gammel 16-09-13, 08:26   #36
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor vil du anbefale å gå på sightseeing der? Det fikk jeg ikke helt tak i.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 08:29   #37
Simone

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hvorfor vil du anbefale å gå på sightseeing der? Det fikk jeg ikke helt tak i.

Fordi det er trist og setter ting litt i perspektiv.
Av og til kan det vere ok å få med seg dei negative sidene ved ein by også.

Gammel 16-09-13, 08:31   #38
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok. Jeg har selv vært der, men det er ikke et sted jeg vil anbefale andre å dra til.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 08:39   #39
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Amsterdam er en fantastisk by.
Jeg har skrevet litt om turen min i bloggen, gitt deg tilgang så du kan lese litt om hvordan jeg opplevde byen.

Sist redigert av Fløyel : 16-09-13 kl 08:44.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 09:08   #40
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Takk Fløyel! Skummet over veldig fort, fordi jeg er på jobb, og gleder meg til å lese det ordentlig når jeg har tid!

Madicken: Vi er seks damer med litt sprikende interesser, så vi bruker å dele oss opp litt innimellom. Turene foregår vanligvis slik at vi går og rusler litt sammen og kikker oss rundt, så er vi et par damer som helst vil "nyte inntrykk og mat" som du sier, mens noen er veldig opptatt av shopping . Så da deler vi oss gjerne opp noen timer, før vi møtes til lunsj (merkelig nok er det som regel vi som bare vil vandre gatelangs og føle på stemningen som kommer med flest poser, siden vi har gått i de hyggelige områdene med små, spennende butikker, mens de andre har vært på store shoppingsenter med uinteressante og dyre ting som du får kjøpt overalt ), og på ettermiddagen besøker vi en eller annen severdighet sammen, før vi stæsjer oss og går ut til middag.

Når det gjelder Red Light District er det ikke noe jeg har behov for å se, jeg får meg liksom ikke til å gå på sightseeing for å kikke på andre mennesker som om de var museumsgjenstander. Men det er godt mulig at noen av de andre ønsker det. Min beste venninne av reisefølget er fra Sveits, som også er et liberalt land på mange områder, hun har nok sett det aller meste før, og synes neppe at det er hverken eksotisk eller spennende. Så det er mulig at i det minste hun og jeg vil prioritere tiden vår litt annerledes.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:44.