Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvilken regjering håper dere på nå?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-09-13, 00:35   #41
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilken regjering håper dere på nå?

I teorien skal individuelle, frie val ansvarleggjere borgarane, og gi meir lykke. Og positive ringverknader. Dette i motsetnad til at eit systemet som skal ordne lykke for alle. Satt på spissen da. Partia befinn seg på ulike deler av ein skala.

Oslo78: det du snakkar om der er det same uansett farge på styret vil eg tru. Slike ting er i stor grad styrt av administrasjonen / byråkratiet. Jo, ofte går slike saker til politisk behandling, men der er retningslinjer som skal følgjast, bestemt over kommunane sitt hovud.

Gammel 27-09-13, 00:37   #42
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Ja, mulig, men jeg tenker at det da er lettere for KrF å stemme med venstresiden i blant annet jordbruksspørsmål.

Eg håpar inderleg, inderleg at V og Krf får inn ein fornuftig landbrukspolitikk om dei blir i regjering.

Edit: ah, eg misforsto deg, men ja, eg håpar venstresida og krf kan greie å presse fram god jorsbrukspolitikk. Miljø og landbruk er vel dei sakene eg er mest bekymra for

Gammel 27-09-13, 00:38   #43
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

I teorien skal individuelle, frie val ansvarleggjere borgarane, og gi meir lykke. Og positive ringverknader. Dette i motsetnad til at eit systemet som skal ordne lykke for alle. Satt på spissen da. Partia befinn seg på ulike deler av ein skala.

Oslo78: det du snakkar om der er det same uansett farge på styret vil eg tru. Slike ting er i stor grad styrt av administrasjonen / byråkratiet. Jo, ofte går slike saker til politisk behandling, men der er retningslinjer som skal følgjast, bestemt over kommunane sitt hovud.

Dette er bestemt i kommunen - vi hadde plan og bygningsutvalget (to fra Frp, en fra Venstre, en fra Høyre og en fra AP) på besøk (søkte 12 hus sammen). Vet med sikkerhet at samme type tilbygg (bygge tak på en veranda) har blitt godkjent i mange andre kommuner, så dette kan umulig være nasjonale retningslinjer.

Gammel 27-09-13, 00:50   #44
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Kanskje jeg har drukket mer vin enn jeg trodde, for jeg skjønte virkelig ikke det der. Diktere hva da for å sikre frihet? Og hvordan gir lik fordeling frihet? Det blir litt Ragask for meg; frihet og rettferdighet er at alle bor i blokk.

Jeg skjønner at det var litt uforståelig. Men i motsetning til FRP som mener at personlig frihet er noe du har så lenge det ikke går ut over andre, og hvor du har et veldig snevert bilde av hva det vil si at noe går utover andre, er venstre såvidt jeg skjønner opptatt av at alle skal kunne velge fritt uavhengig av utgangspunkt. De trekker en litt snodig form for sosialisme inn i liberalismen og det fascinerer meg litt. Men venstre (og høyre og krf) har nok litt mer tro på enkeltindividet enn det venstresiden har. Jeg skulle gjerne vært enig med høyresiden på det punktet, men jeg sliter med å virkelig tro på at mennesker tar ansvarlige og fornufitge valg hvis de får sjansen.

Gammel 27-09-13, 00:50   #45
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Dette er bestemt i kommunen - vi hadde plan og bygningsutvalget (to fra Frp, en fra Venstre, en fra Høyre og en fra AP) på besøk (søkte 12 hus sammen). Vet med sikkerhet at samme type tilbygg (bygge tak på en veranda) har blitt godkjent i mange andre kommuner, så dette kan umulig være nasjonale retningslinjer.

Ok - ja, det kan godt vere dei valgte å følgje stram linje. Frp pleier vanlegvis vere svært romslege på slike ting. Men sjølv om det er bestemt i kommunen må dei følgje visse prinsipp - og ulike føresetnader gjer at det som er ok ein stad er ikkje greit ein annan stad. Men du har sikkert rett i at de har politikarar som faktisk gjennomfører estetikk-prinsippa til punkt og prikke. Dersom dette er Oslo, så veit eg at det er lite slingringsmonn. Eg anar jo ikkje kor du bur ( har jobba som proff drømmeknusar sjølv tidlegare - i administrasjon).

Beklagar digresjonen.

Gammel 27-09-13, 00:55   #46
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Ok - ja, det kan godt vere dei valgte å følgje stram linje. Frp pleier vanlegvis vere svært romslege på slike ting. Men sjølv om det er bestemt i kommunen må dei følgje visse prinsipp - og ulike føresetnader gjer at det som er ok ein stad er ikkje greit ein annan stad. Men du har sikkert rett i at de har politikarar som faktisk gjennomfører estetikk-prinsippa til punkt og prikke. Dersom dette er Oslo, så veit eg at det er lite slingringsmonn. Eg anar jo ikkje kor du bur ( har jobba som proff drømmeknusar sjølv tidlegare - i administrasjon).

Beklagar digresjonen.

Bor ikke i Oslo. Arkitekt var sjokkert over avslaget, hadde aldri hørt om maken.

For meg blir "individuell frihet" bare pjatt når man ikke kan få bygge tak over verandaen sin (som er oppå en del av huset, så det øker ikke utnyttingsgrad) på tomt man eier selv og hvor 60 naboer har avgitt signatur på at dette ikke er til noen heftelse for hus i nærheten.

Gammel 27-09-13, 01:00   #47
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Ut frå det du skriv Oslo78, så ja, høyres det rart ut. Om du hadde fått eit anna resultat med andre parti veit ein jo ikkje, men eg forstår koblinga di til "individuell frihet"

Gammel 27-09-13, 01:02   #48
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Ut frå det du skriv Oslo78, så ja, høyres det rart ut. Om du hadde fått eit anna resultat med andre parti veit ein jo ikkje, men eg forstår koblinga di til "individuell frihet"

Jeg hadde sikkert ikke fått annet resultat med andre partier - men de gnåler i det minste ikke om individuell frihet hele tiden. Her har blå partier rent flertall, så det skulle være full mulighet til å gjennomføre den individuelle friheten hvis de har lyst til det.

Gammel 27-09-13, 01:19   #49
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Noko anna: eg må berre seie at dette bildet frå VG var litt komisk. Nå er V og Krf svært ulike på mange punkt, men har støtte i kvarandre lell.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10143936

Gammel 27-09-13, 01:33   #50
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg beklager, men jeg synes det er litt rart. Jeg skjønner at det pragmatisk sett kanskje ser ganske nærme ut, men det ideologiske tankegodset er temmelig langt fra hverandre, synes jeg.

Neisjda. Venstrefolk er bare SV-ere som er for privatisering i mine øyne.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-13, 08:07   #51
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ønsker meg jo ikke en borgerlig regjering for å si det mildt så jeg slites litt mellom hva jeg ønsker meg av alternativene. På den ene siden så ønsker jeg Krf og Venstre inn fordi de styrker et par vitkige saker som landbruk og bistand. På den andre siden så blir jeg litt sånn "jaja, de må nå bare holde på så skal vi nå se hvor artig det blir med de blå/brune".

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-13, 08:28   #52
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg er veldig glad for at (noen andre enn meg) sa dette.

Gammel 27-09-13, 08:39   #53
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ikke helt SVere, men ja, det var en mer tabloid måte å si det på.

Gammel 27-09-13, 08:52   #54
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tsk. Vet dere ikke at alle på borgerlig side er harde, kalde og kyniske?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-13, 08:55   #55
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ellers tror jeg faktisk ikke SV og V er enig i noe annet enn miljø, og human innvandringspolitikk. Og selv der er de temmelig uenig i virkemidlene.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-13, 09:39   #56
vestlandsfanden
Superaktiv

Medlem siden: Aug 2010
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Rasmus Hanson lanserer nytt regjeringsalternativ.

http://www.nrk.no/valg2013/lanserer-...tiv-1.11265227

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-13, 10:00   #57
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ellers tror jeg faktisk ikke SV og V er enig i noe annet enn miljø, og human innvandringspolitikk. Og selv der er de temmelig uenig i virkemidlene.

Og så er de republikanere begge to.

Gammel 27-09-13, 10:02   #58
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av vestlandsfanden, her.

Rasmus Hanson lanserer nytt regjeringsalternativ.

http://www.nrk.no/valg2013/lanserer-...tiv-1.11265227

Den samme som AP lanserte i går, sant?

Det ville, som sagt, vært et såpass grovt svik mot velgere som har trodd V og KrF på at man skulle få til en ikke-sosialistisk regjering, at det er (forhåpentligvis!!) helt umulig.

Gammel 27-09-13, 11:18   #59
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Nei, det er ikkje realistisk med forslaget MPG har, men kudos for å fremme det. Men eg syns Guri Melbye (V) sa det veldig greit i går - at dette var ikkje aktuelt, men at ho syns det var bra at MPG var komme på tinget, og håpte på ei klar og sterk stemme for miljøvern, slik at dette kunne få eit løft i norsk politikk. Og Venstre kan nok samarbeide i andre retningar dersom bildet og konstellasjonar skiftar i framtida.

Eg er skeptisk til at ein greier å samarbeide med FRP, og tenker at det i så tilfelle blir ei tid med ein del flaue innspel frå FRP og brannslukking, som heile regjeringa nødvendigvis forpliktar seg til å bidra til. Det blir ettersmak i munnen det. Men om V og KrF står utanfor har dei ingen sjangs å få gjennom sine hjertesaker om miljø, innvandring, familiepolitikk, fordi dette har ikkje fleirtal på stortinget (AP og SP er enig med H og FRP). Dei treng ikkje bekymre seg for f.eks karakterar i 5. klasse. Dette er fleirtalet på Stortingen imot - og vil bli stoppa uansett. Dilemmaet er saker som f.eks miljø, der dei ikkje vil få støtte frå nokon andre. Deira einaste sjanse er å få dette spikra i forhandlingane, og gå inn i regjering.

Ein ting trur eg er sikkert; KrF og V vil få pepper frå sine eigne (og andre) uansett kva dei ender opp med. Står dei utanfor har dei gitt avkall på reell makt og påverknad. Oppnår dei resultat for sine viktige saker, og går inn i regjering er dei "i seng med fienden". Damned if you do, damned if you don't.

Slaget om miljø og meir human innvandringspolitikk står no. Oppnår V og KrF resultat kan det vere gode grunnar til å gå i regjering. Eg har ikkje noko imot tanken på at FrP pent må ha sentrumspartia å forhalde seg til i eitt og alt. Så kan ein stille spørsmål om H og FrP ikkje kjem til å overkjøre småsøskna, slik at AP kan ha gjort med SV og SP. Godt mulig, men eg har inntrykk av at AP har meir maktarroganse enn det H har. Men dette er berre synsing frå mi side. Eller kanskje det er heilt urealistisk ønsketenkning....

Sist redigert av Syrin : 27-09-13 kl 11:28.
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-13, 11:25   #60
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Tja. kan hende Alstadheim har eit poeng:

http://www.dn.no/forsiden/kommentare...cle2689731.ece

Det kan bli livat i åra som kjem.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:45.