Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Lese-selv-bøker for 6-åring som leser godt

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-13, 12:01   #21
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lese-selv-bøker for 6-åring som leser godt

Jeg tror også det er viktigere å oppmuntre selve lesingen hos sånne små plutter, enn å absolutt skulle dytte de inn i fiksjonsverdenen (utenom tegneserier, så klart!) for tidlig. Selv om de leser godt, har de fleste fortsatt attention span på cirka atten sekunder. Blir vanskelig å få med seg sammenhengen i en hel bok da.

Men, min syvåring elsker Pingledagbøkene. Ellers går det mye i faktabøker og litt lengre tegneseriealbum. (Jeg har tenkt til å skaffe en bråte Asterix og Tintin nå, og late som om det er for ungenes skyld. )

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 12:14   #22
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok, I here'ya.

Jeg ble bare veldig revet med, fordi han var så flink!

Gammel 25-09-13, 12:17   #23
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner følelsen.

Gammel 25-09-13, 12:20   #24
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 182
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Selv om de leser godt, har de fleste fortsatt attention span på cirka atten sekunder. Blir vanskelig å få med seg sammenhengen i en hel bok da.

Veldig godt poeng.

Knerten leser mye helt frivillig også. Da leser han Donald. Det er kanskje viktigere og riktigere at han gjør det enn at han leser bøker fordi moren hans vil det.

Gammel 25-09-13, 12:27   #25
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Syvåringen min lå på LUS-nivå 14 da han gikk ut av første klasse, og oppfyller alle kravene til LUS-nivå 17 nå i andre klasse bortsett fra det med å foretrekke kapittelbøker. Jeg tror det er en modenhetsgreie som man bare må vente på, selv om det jo er litt frustrerende når man vet om alt det magiske mellom permene som ungene utvilsomt har leseteknikk nok til å få oppleve.

Gammel 25-09-13, 12:51   #26
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Donald leser han jo hele tiden, hver dag til frokost, blant annet. Men jeg vet jo ikke hvor mye som er lesing og hvor mye som er å se på bildene. Men tegneserier er fint sånn, de beveger seg naturlig gravis fra bare bilder, til bilder og tekst, og så, ta-daah! - til vitsesidene!

Gammel 25-09-13, 12:54   #27
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En pingles dagbok er morsomme bøker, altså. Og delvis utformet som tegneserier. Jeg synes innholdet i Rampete Robin-bøkene er mye mer ubehagelig, i grunnen. Pinglebøkene var de første bøkene begge mine slukte i seg på egen hånd.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 12:57   #28
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

La nå gutten øve seg på lesingen med å lese faktabøker, det er lesetrening god som noe. Har du ikke lært noe fra mor? Og så kan høytlesingen være fortellinger, som viser at historier gir glede og spenning og viser han at sånne bøker også kan være kule å lese selv.

Enig i det. Faktabøker og tegneserier er strålende lesetrening, for det er så små tekstblokker man trenger å ha i hodet av gangen. Sammenhengende historier krever mye mer, og man må være en ganske god og moden leser for å både greie å lese hver setning og huske forrige setning og ha historien frem til nå klart i hodet og følge med på hva som skjer i handlingen. Høytlesning kan de typisk følge med på på et mye høyere nivå enn det de greier å lese selv.

Gammel 25-09-13, 13:07   #29
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 182
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Donald leser han jo hele tiden, hver dag til frokost, blant annet. Men jeg vet jo ikke hvor mye som er lesing og hvor mye som er å se på bildene. Men tegneserier er fint sånn, de beveger seg naturlig gravis fra bare bilder, til bilder og tekst, og så, ta-daah! - til vitsesidene!

Men er det så farlig om de leser eller ser på bildene? Gutta våre er jo bittesmå.

Gammel 25-09-13, 13:20   #30
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Neida, kjære vene, det er hyggelig uansett hvordan han gjør det. De koser seg med Donald hele gjengen. Jeg ble bare litt revet med da han leste så fint i går, og ville straks av sted og låne hele biblioteket til ham.

Gammel 25-09-13, 13:25   #31
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Neida, kjære vene, det er hyggelig uansett hvordan han gjør det. De koser seg med Donald hele gjengen. Jeg ble bare litt revet med da han leste så fint i går, og ville straks av sted og låne hele biblioteket til ham.

Du er nå litt søt, da. Klarer ikke helt bestemme deg for om han er lille duttelutten din eller stor skolegutt?

Gammel 25-09-13, 13:26   #32
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine snart seksåringer likte ikke Rampete Robin da jeg leste den for dem. De lurte på hvorfor han var så sint på alt og alle, hvorfor han bare ble glad av å være slem, og hvorfor han og lillebroren var så stygge med hverandre. Sigurd lever seg veldig inn i historier, og han så absolutt ikke humoren i at Robin hater broren, hater foreldrene, hater skolen, siden han selv elsker både søsken, foreldre og skolen, og blir selv veldig lei seg om han og søstrene er uvenner. Han stilte hele tiden masse spørsmål, nesten som om han ville gå inn i boka og løse opp i situasjonen og få alle til å bli venner. Ble forsåvidt en del aktuelle og viktige diskusjoner ut av det, men boka tjente overhodet ikke til formålet sitt med å være morsom, jeg tror ikke de trakk på smilebåndet en eneste gang, det virket som om historien heller gjorde dem litt trist. Mulig de andre bøkene i serien er bedre, men det har ikke fristet å lese flere av dem.

Prøvde meg med en Pingles dagbok til åtteåringen, som bøker hun skulle lese selv, men hun likte dem ikke. Likte ikke å lese den skrifta, likte ikke historien.

Så her er det andre ting som har fungert bedre. De to førsteklassingene har ikke begynt å lese så mye i bøker enda, selv om de kan lese begge to. Men åtteåringen har begynt å få opp leselysten. Bøker hun har lest selv, som hun likte godt, som jeg ikke ser er nevnt her er bøkene om "Mesterdetektiv Tim og Co". Bare to bøker i serien enda, men jeg tror det er flere på vei.

Jeg hører for øvrig flere med leseglade barn sier at det var Donald-Pocket som var det første som vekket leselysten, og at det deretter gikk over på andre bøker.

Gammel 25-09-13, 13:42   #33
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste masse tegneserier som barn og liker det fremdeles. Og mine barn leser også masse tegneserier. Det er absolutt en mulighet å kjøpe litt mer "ordentlige" tegneserier som er hele historier. Jeg prøver nå å få storesøster til å lese Usagi for eksempel. Japanske samuraihistorier, godt fortalt og tegnet.

Lillesøster, som altså ikke er så glad i bøker, er derimot glad i blader. Vi abbonnerer på Aftenposten Junior og Nysgjerrigper og hun nileser storesøsterens Juliablader. Det er lesing det også, trøster jeg meg med.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 22:16   #34
Bean
Erfaren

Bean sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Bean er populærBean er populærBean er populær
Standard

Anbefaler lettleste bøker med mye bilder som Lesepirater-bøkene fra Cappelen, Den magiske hjelmen og Taynikma-serien av Jan Kjær samt Alvedronningens barn og ridder serien av Peter Gotthart.

Gammel 25-09-13, 22:40   #35
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Litjtausa mener at Gummi-Tarzan bare er morsomt. Hun liker også Rampete Robin og Lasse-Majas detektivbyrå, den siste er absolutt den hyggeligste.

Har prøvd å få penset henne inn på Roald Dahl, men han er visst litt for skummel.

Gammel 25-09-13, 23:12   #36
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hva med bøkene om Den vesle vampyren?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 23:47   #37
Heddamor
Bør lage seg en tittel selv

Heddamor sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Her får jeg ikke guttungen til å gidde å lese særlig selv, han er 7. Kjøpte akkurat en vitsebok, og det slo an! Det er noe av det første han har lest på eget initiativ. Han kan også finne på å lese fakabøker, bøker om fotballspillere han er oppatt av osv på egenhånd. Jeg gidder ikke å presse på med andre bøker, har høytlesning av andre bøker hver kveld og tenker at det andre kommer når tiden er inne.

Møter mange mennesker daglig som er ganske fine på hva barna kan og bør lese. Jeg mener man bør pøse på med det barna selv har lyst til å lese, selv om det ikke er "høyverdig". Det viktigste er at de blir glad i å lese, og smaken endrer seg etterhvert.

Gammel 28-09-13, 11:24   #38
Jenna
Det ordner seg alltid

Jenna sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kimura-serien av Benni Bødker? Elste sønn her slukte de bøkene da han fikk flyten i lesingen. De er ikke så lange, men spennede handling og litt bilder. Det er 8 bøker i serien.

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-13, 11:34   #39
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Jakob Martin strid har en vidunderlig bok som heter Den utrolig historien om den kjempestore pæra. Nydelig illustrert og kapitteldelt, surrealistisk og helt herlig historie.

Tilbud på bokkilden på den akkurat nå!

Gammel 28-09-13, 11:35   #40
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva med Ulysses?

Jeg prøver å huske hva gutten min leste på den alderen, men kommer ikke på noe konkret som ikke er nevnt. Det gikk veldig mye i Donald, men han leste også bøker, og likte godt å velge selv på biblioteket.

Han prøvde seg også på Harry Potter helt på eget initiativ, og satt i trappa under bokhylla og smugleste siden jeg hadde sagt han måtte bli litt større. Det tok ikke så lang tid før han var enig, og skjønte at det ble litt voldsomt å gi seg i kast med de tusenvis av sidene på egen hånd.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:47.