|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
|
![]() Sv: Lese-selv-bøker for 6-åring som leser godtJeg tror også det er viktigere å oppmuntre selve lesingen hos sånne små plutter, enn å absolutt skulle dytte de inn i fiksjonsverdenen (utenom tegneserier, så klart!) for tidlig. Selv om de leser godt, har de fleste fortsatt attention span på cirka atten sekunder. Blir vanskelig å få med seg sammenhengen i en hel bok da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Lese-selv-bøker for 6-åring som leser godtOk, I here'ya.
![]() |
#24 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Lese-selv-bøker for 6-åring som leser godt
Veldig godt poeng.
![]() |
![]() |
#25 |
|
![]() Sv: Lese-selv-bøker for 6-åring som leser godtSyvåringen min lå på LUS-nivå 14 da han gikk ut av første klasse, og oppfyller alle kravene til LUS-nivå 17 nå i andre klasse bortsett fra det med å foretrekke kapittelbøker. Jeg tror det er en modenhetsgreie som man bare må vente på, selv om det jo er litt frustrerende når man vet om alt det magiske mellom permene som ungene utvilsomt har leseteknikk nok til å få oppleve. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Lese-selv-bøker for 6-åring som leser godtDonald leser han jo hele tiden, hver dag til frokost, blant annet. Men jeg vet jo ikke hvor mye som er lesing og hvor mye som er å se på bildene. Men tegneserier er fint sånn, de beveger seg naturlig gravis fra bare bilder, til bilder og tekst, og så, ta-daah! - til vitsesidene!
![]() |
#27 |
kamerat
|
![]() Sv: Lese-selv-bøker for 6-åring som leser godtEn pingles dagbok er morsomme bøker, altså. Og delvis utformet som tegneserier. Jeg synes innholdet i Rampete Robin-bøkene er mye mer ubehagelig, i grunnen. Pinglebøkene var de første bøkene begge mine slukte i seg på egen hånd.
![]() |
#28 |
flisespikker
|
Enig i det.
![]() |
#29 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() |
![]() |
#30 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Lese-selv-bøker for 6-åring som leser godtNeida, kjære vene, det er hyggelig uansett hvordan han gjør det. De koser seg med Donald hele gjengen. Jeg ble bare litt revet med da han leste så fint i går, og ville straks av sted og låne hele biblioteket til ham.
![]() |
#31 |
Hertuginne
|
Du er nå litt søt, da.
![]() |
#32 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lese-selv-bøker for 6-åring som leser godtMine snart seksåringer likte ikke Rampete Robin da jeg leste den for dem. De lurte på hvorfor han var så sint på alt og alle, hvorfor han bare ble glad av å være slem, og hvorfor han og lillebroren var så stygge med hverandre. Sigurd lever seg veldig inn i historier, og han så absolutt ikke humoren i at Robin hater broren, hater foreldrene, hater skolen, siden han selv elsker både søsken, foreldre og skolen, og blir selv veldig lei seg om han og søstrene er uvenner. Han stilte hele tiden masse spørsmål, nesten som om han ville gå inn i boka og løse opp i situasjonen og få alle til å bli venner.
![]() |
#33 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Lese-selv-bøker for 6-åring som leser godtJeg leste masse tegneserier som barn og liker det fremdeles. Og mine barn leser også masse tegneserier. Det er absolutt en mulighet å kjøpe litt mer "ordentlige" tegneserier som er hele historier. Jeg prøver nå å få storesøster til å lese Usagi for eksempel. Japanske samuraihistorier, godt fortalt og tegnet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Erfaren
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lese-selv-bøker for 6-åring som leser godtAnbefaler lettleste bøker med mye bilder som Lesepirater-bøkene fra Cappelen, Den magiske hjelmen og Taynikma-serien av Jan Kjær samt Alvedronningens barn og ridder serien av Peter Gotthart.
![]() |
#35 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Lese-selv-bøker for 6-åring som leser godtLitjtausa mener at Gummi-Tarzan bare er morsomt. Hun liker også Rampete Robin og Lasse-Majas detektivbyrå, den siste er absolutt den hyggeligste.
![]() |
#36 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Lese-selv-bøker for 6-åring som leser godtHva med bøkene om Den vesle vampyren? |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lese-selv-bøker for 6-åring som leser godtHer får jeg ikke guttungen til å gidde å lese særlig selv, han er 7. Kjøpte akkurat en vitsebok, og det slo an! Det er noe av det første han har lest på eget initiativ. Han kan også finne på å lese fakabøker, bøker om fotballspillere han er oppatt av osv på egenhånd. Jeg gidder ikke å presse på med andre bøker, har høytlesning av andre bøker hver kveld og tenker at det andre kommer når tiden er inne.
![]() |
#38 |
Det ordner seg alltid
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lese-selv-bøker for 6-åring som leser godtKimura-serien av Benni Bødker? Elste sønn her slukte de bøkene da han fikk flyten i lesingen. De er ikke så lange, men spennede handling og litt bilder. Det er 8 bøker i serien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Lese-selv-bøker for 6-åring som leser godtJakob Martin strid har en vidunderlig bok som heter Den utrolig historien om den kjempestore pæra. Nydelig illustrert og kapitteldelt, surrealistisk og helt herlig historie.
![]() |
#40 |
Fortynnet
|
Hva med Ulysses? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|