Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Facebook, "perfekte" fasader og mobbing i arbeidslivet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-13, 21:32   #41
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook, "perfekte" fasader og mobbing i arbeidslivet

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Joda, men jeg synes ikke FB skiller seg ut som spesielt godt egnet for å mobbe folk, slik jeg forstår professoren i linken. Man skriver kanskje om hva man gjør i helga på FB, men man har jo alltid snakket om det på jobb på mandag uansett. Jeg ser ikke på det som en ny arena for noe, slik jeg får inntrykk av at endel av kritikerne gjør.

Men nå ble jeg usikker på om du mener at "fasadestatuser" er et problem, og at det er det du sikter til når du skriver "alle sakene", eller om jeg misforstår.

Jeg er helt uenig med professoren og synes han laget et problem ut av ingenting. Eksempelet mitt var bare fjas, et dårlig eksempel på at man faktisk kan få seg en trøkk der inne, men at det da faktisk er reelle ting som teller, ikke at naboen har bakt boller.

Gammel 30-09-13, 21:42   #42
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Jeg er helt uenig med professoren og synes han laget et problem ut av ingenting. Eksempelet mitt var bare fjas, et dårlig eksempel på at man faktisk kan få seg en trøkk der inne, men at det da faktisk er reelle ting som teller, ikke at naboen har bakt boller.

Ja, ikke sant.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-13, 21:48   #43
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes i stor grad folk legger for mye i hva andre skriver på Facebook.

Hun som kun oppdaterer været, vekta og ungenes feber har jeg blokka, resten får drøse på.

Gammel 30-09-13, 22:07   #44
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forteller aldri at jeg har det dårlig til noen på FB før jeg har fått fikset opp i det. Og knapt nok da. Jeg har hatt noen utfordrende år, men naboen min, klassekamerater fra 9. klasse eller de hjemmefra får heller føle seg mobbet av at jeg noterer mine seire. Jeg er også full av forståelse for at folk midt i en depresjon, et samlivsbrudd eller som har mistte et barn ikke har lyst til å dele før de er så ovenpå at de kan takle teite spørsmål eller at ens status blir diskutert.

Jeg er til vanlig en med god arbeidskapasitet på unger, hus, bursdagskaker og hage, så om folk blir skeptisk til om jeg faktisk greier det jeg greier så må de nå være det.

I lunsjen diskuterer jeg sjelden eller aldri sosiale medier. Det er så varierende bruk av det på jobben min, fra dem som er helt superoppdatert og twitrer, instagrammer og har ny status hver dag til dem som ikke har facebook-konto. Så vi snakker om andre ting og har det koselig.

Gammel 01-10-13, 02:05   #45
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Karamell:

Vedlagte bilder
Filtype: jpg IMG_58458941484154.jpg (22,3 KB, 177 visninger)
Gammel 01-10-13, 10:40   #46
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns det er dumt at man slenger begreper som mobbing og ekskludering rundt sånn helt uten videre. Det er såpass alvorlig for de det gjelder at jeg syns det er skikkelig dårlig gjort å bruke de begrepene fordi man har dårlig samvittighet fordi man ikke går like mange toppturer som naboen.

Ellers syns jeg det er fint når noen skryter av boller. Da kan jeg invitere meg selv på besøk.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-13, 11:13   #47
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Når jeg tenker meg om-jeg har faktisk følt meg utestengt på FB en gang. Da fem av syv av en gammel vennegjeng tagget hverandre og "så koselig å møtes igjen!" og jeg og den syvende ikke hadde hørt et kvekk om at vi skulle møtes, må jeg si at jeg ble litt , spesielt siden jeg har en del kontakt med noen i gjengen, (riktignok veldig lite med andre, men likevel.)Jeg vet fremdeles ikke hva som var greia der, men tenker at sånne statusoppdateringer kanskje ikke er så lure hvis man er FB-venner med dem man ikke inviterer.

I den grad det påvirker arbeidsmiljøet så tenker jeg mer i denne gata. For eksempel på arbeidsplassen min så er det jo noen jeg henger med på fritiden. Da skal man ikke se bort i fra at det er noen som også kunne tenke seg å være med som ikke blir invitert. Da kan sånne facebookoppdateringer og bilder fra fritiden kanskje være sårt og ødelegge for arbeidsmiljøet. Jeg hadde champagnelunsj med noen damer fra jobben her i juni og vi diskuterte dette faktisk og vi ble enige om å ikke legge ut bilder eller noe. Vi snakket heller ikke noe særlig om det på jobben.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-13, 13:28   #48
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trodde innlegget handlet om at folk med "perfekte liv", verdens beste ( fyll inn det som passer) og i overkant selvdiggende statuser ble mobbet av kollegaer som synes det av og til ble litt too much og en anelse latterlig. Men, altså ikke.

Gammel 01-10-13, 14:43   #49
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Når jeg legger ut noe bra/skrytete, er det med det i tankene at de som kjenner meg vet at det er mangt jeg overhode ikke har dreisen på, sånn at det er verdt å skryte litt når ting faktisk går veien. De som kjenner meg så dårlig at de tror dette er 'standarden', de får ha det så godt.

Eks:
- jeg har bakt - og det ble ikke mislykket. Fantastisk!
- jeg er på trening - og ikke på sofaen med Dexter. Fantastisk!
- Jeg har lagt på plass klær - og ikke latt det ligge en uke til på spisebordet i stua. Fantastisk!
- Jeg har klippet plenen - og ikke latt den gro over i et forsøke på å glemme at jeg har plen. Fantastisk!

Så har man de statusoppdateringene som jeg tillater meg selv å ha, bare fordi de er gode for meg. Gode minner og påminnelser. Type er på café med barna, ferieoppdateringer der vi koser oss, bilder av det gode i livet, små stunder der ting er bra, øyeblikksbilder, et.c. Det betyr ikke at livet alltid er sånn, men at det av og til er sånn. Heldigvis er det av og til sånn! Så kan man argumentere med at: 'Holder det ikke at ting er bra? Må man dele det med resten av verden?'. Der kan man sikkert mene ja og nei. For meg så handler det som regel om å dele med den nærmeste familie, som bor langt unna, og som på den måten får en titt inn i vår hverdag. De som føler vi bor litt for langt unna. De andre vennene blir på en måte bare med på lasset. De får velge selv da tenker jeg, hva de vil ta del i. De må jo verken lese det jeg skriver, eller se på eventuelle bilder. Men som signaturen min også sier, så har brillene man leser med mye å si for hva man sitter igjen med.

Når det er sagt så kan det av og til kommenteres morsomme eller spesielle ting jeg har lagt ut, men ellers er sosiale medier svært lite snakket om på jobb. Folk er så ulike at det påvirker relasjonene i særdeles liten grad. Man vet litt mer om de som deler enn de andre, men det er også alt. Samtalene i lunchen dreier seg som regel om helt andre ting.

Sist redigert av Dronningen : 01-10-13 kl 15:01.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:06.