|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
can-jur
|
Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?
Jeg blir litt matt jeg. Flaks?
|
|
|
|
#142 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det var då voldsomt, då!
|
|
|
#143 |
|
|
Men Floksa, det der kan jo snus igjen da. Det er ikke sånn at vi som har unger som våkner tidlig eller er våkne på natten ikke har tatt valg, laget rutiner, prøvd både det ene og det andre, eller at vi som har kresne unger ikke har tatt valg og fulgt anbefalinger og prøvd både det ene og det andre, osv.
|
|
|
|
#144 |
|
Ringskrømt
|
Nemlig. |
|
|
|
|
|
#145 |
|
|
Det var akkurat det jeg mente. Jeg har vært veldig heldig og fått et barn som responderer godt på det jeg gjør. Jeg er en streng mamma på mange områder, dels av eget valg og dels fordi jeg må for å få hverdagen til å henge sammen. Mens på andre punkter er jeg ikke streng i det hele tatt, f.eks. fantes det ikke en eneste rutine hos oss da gutten var baby og alle rutiner som etterhvert kom, laget han selv. Jeg kjørte helt samme "kveldsopplegg" som Skremmeren, og jeg tror det er helt tilfeldig at jeg fikk et barn som "ga uttrykk" for et behov for å legge seg i egen seng på et stille rom på kveldstid, allerede fra han var 3-4 mnd. gammel og som hadde en fast døgnrytme allerede før han var 6 mnd. gammel. Men dette "rutinebehovet" ser jeg jo igjen i andre ting, der det ikke er så positivt. Det ble f.eks. helt krise i dag da jeg leverte i barnehagen og frokostspisingen foregikk på den andre avdelingen enn han er vant til at det gjør.
|
|
|
|
#146 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?Det er jo ikke kritikk av de som har barn som responderer bra å si at barnet må være mottagelig for det, er det? Sist redigert av Skremmern : 04-10-13 kl 23:39. |
|
|
|
|
|
#147 |
|
can-jur
|
Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?Men er det noen som har nevnt dårlige valg da? Noe som ikke virker kan fortsatt være et godt valg men i feil setting. Ingen barn er like og dermed finnes det heller ingen oppskrift. Mine løsninger virker på mine barn. For andre kan de være verdiløse. Men at hvem barna blir handler om flaks er jeg bare ikke med på. Når ting ikke virker her er det ikke fordi vi har uflaks. Det høres veldig ansvarsfraskrivende ut. Når ting ikke virker er det fordi vi ikke har funnet de rette knappene. Så får vi lete etter dem. Ikke trekke på skuldrene og tenke uflaks.
|
|
|
|
#148 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?Jeg tror på en kombinasjon av flaks og miljø, og at vi kan akseptere andres sine prioriteringer og tanker. Men det blir jo ingen spennende diskusjon av det.
|
|
|
#149 |
|
Dig for victory!
|
Og noen ganger må man bare innse at man har lett nok, og at man heller skal bruke kreftene sine på å overleve til ungene blir større, istedet for å slite seg ut på å prøve og stadig gå og bebreide seg sjøl for at man ikke får det til. Og kanskje kan det være til hjelp å kalle det uflaks. Det handler ikke om ansvarsfraskrivelse, men om at noen av oss trenger å akseptere at vi ikke kan ta ansvar for eller kontrollere alt. Noen ting bare er sånn.
|
|
|
|
#150 |
|
|
|
|
|
|
#151 |
|
Klar
|
Jeg kan helt ærlig og oppriktig si at vi hadde flaks med vår første. Jeg var helt skjelven ved tanken på å ta med hjem dette lille knøttet fra sykehuset, skjønte ikke opp og ned på henne, på soving, mat, rutiner og kunne nok klart å rote til ganske mye før jeg ble trygg nok i mammarollen. Men så hadde vi altså flaks med at vi fikk ei frøken som var rolig, blid og trygg i alle situasjoner og som sovnet lett og godt og sov hvor som helst. Hadde vi hatt uflaks, hadde vi fått vår nummer 2 som nummer 1, uten noe som helst erfaring med baby. Det hadde rett og slett ikke blitt særlig vellykket |
|
|
|
|
|
#152 |
|
L.F.C. supporter
|
Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?Mine unger får også den søvnen de trenger i følge den artikkelen. 8 åringen og 9 åringen legger seg kl 20. Og 10 og 11 åringen legger seg kl 21.
|
|
|
|
#153 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?Jeg skjønner ikke at man skal ta seg så nær av det når noen kaller det flaks. Enkelte ting er rett og slett et spørsmål om flaks/uflaks: |
|
|
|
|
|
#154 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?Jeg har vært heldig med mine barn når det gjelder soving. Også har jeg vært flink til ikke å føkke det opp.
|
|
|
#155 |
|
can-jur
|
Noen ting er bare sånn. Kolikk er bare sånn.
|
|
|
|
#156 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?Flaks, genetikk- hva er forskjellen?
|
|
|
#157 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?Vi har 2 gutter som er ganske klare A-mennesker. De blir tidlig kveldstrøtt, og har i sine yngste år ment at det er helt greit å starte dagen i 5-6-tiden på morgenen.
|
|
|
|
#158 |
|
Hertuginne
|
Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?Jeg tror b-mennesker har litt vanskelig å se for seg at det går an å våkne av seg selv tidlig på morgenen og faktisk være helt lys våken og klar for en ny dag, både som barn og som voksen. For det er forskjell på en unge som våkner klokken 0530 og egentlig ikke er klar for å starte dagen, og dermed lar seg overtale til å sovne igjen og en som våkner 0530 og er helt fullstendig pling lys våken. Jeg kan ikke for mitt bare liv se for meg at en sånn unge skal klare å sovne igjen og ikke synes jeg det er veldig snilt overfor barnet å da insistere at det er natt og at de skal sove igjen.
|
|
|
#159 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?Når vi snakker om mat, så må jeg ærlig innrømme at jeg lager to til tre middager hver dag.
|
|
|
#160 |
|
Erfaren nok
|
|
![]() |
|
|