|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?
Jeg er veldig enig med tankene dine rundt dette. Og så er det gjerne sånn at folk kan ha 2 barn uten at de trenger å skamme seg, men mer enn 2 barn?! |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Absolute Beginner
|
Det er et temmelig komplekst tema egentlig. Det er jo familier man ser som ikke greier å følge opp barna mht lekser, fritidsaktiviteter og slikt, og som likevel velger å få flere og følge samme mønster. Men jeg har hørt i flere varianter at nettopp det å ha små barn da kan være noe man mestrer, og at om man står utenfor arbeidslivet føler man at man har en mer legitim grunn (for omverdenen) for å være hjemme. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Ringskrømt
|
Men hva hjelper det denne gruppen at man akker og oier seg over barna de har fått? Det er det jeg ikke forstår. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Hvor går for øvrig grensen mellom uheldige omstendigheter/livet går ikke alltid på skinner til å havne over i "jeg gjør som jeg vil, og noen andre får pent ordne opp for meg"? |
|
|
|
|
|
#65 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Utgangspunktet for "ufrivillig" må vel være dagens situasjon. Er den ene hjemmeværende kan man velge at begge skal jobbe. Antallet barn er det vanskelig å gjøre noe med i ettertid, med mindre man skal gå for Monty Python-løsningen.
|
|
|
#66 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Å forvente at samfunnet skal ordne opp, er jo et holdningsproblem som ikke akkurat er unikt for mangebarnsforeldre. Utfordringene blir jo da å få begge foreldre i jobb i de tilfellene en eller begge er hjemmeværende, og hjelp i form av ikke bare å åpne pengeboken er jo noe man bør yte til alle som er i den samme hjelpesløse situasjonen. At man skal bli nektet eller at det skal være verre eller mer skam over hjelpen fordi man har flere barn enn gjennomsnittet, skjønner jeg ikke. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Fartsfantom
|
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Det er ingen skam å ha flere barn? Jeg syns ikke det i hvert fall. Jeg har tre yngre søsken selv, som ikke nødvendigvis var en berikelse da jeg var liten. I dag er det en berikelse å ha 3 søsken. Altså misforstå meg rett: Det kan være slitsomt med yngre søsken når en vil være i fred og de lar en aldri vre i fred. Det er dog en annen diskusjon. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Mother of Dragons
|
Kanonbra debatteknikk!
|
|
|
#69 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Samfunnet må også til en viss grad ordne opp for dem som ikke får barn og dem som velger å leve alene. Den delen er vanskeligere å beregne siden også mennesker med barn og mennesker med partner kan havne i samme situasjon som dem uten barn om relasjonene ikke er gode. |
|
|
|
|
|
#70 |
|
Ringskrømt
|
Jeg snakker ikke om uhell. Jeg snakker om familier som den hovedinnlegget tar for seg, hvor ungene er satt til verden allerede. Hva hjelper det å belære i ettertid om valgene man skulle tatt før man i det hele tatt hoppet til køys? Å ikke synes noe om å skaffe seg barn før fremtiden er tryggere, er helt og fullstendig irrelevant i denne sammenhengen. Barna er jo som sagt her! Og det er det jeg synes blir snerpete i denne sammenhengen. Sist redigert av Skremmern : 13-10-13 kl 15:29. |
|
|
|
|
|
#71 |
|
Off the map.
|
Det var det som var mitt poeng også altså, at ungene har havnet helt ufoskyldt i situasjonen og at vi som samfunn har et ansvar for at alle barna har det bra.
|
|
|
#72 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Er det bare de to ytterpunktene som gjelder? Vi fikk barn før vi ble 30, og hadde verken eget hus, bil eller fast jobb.
Nå er jeg forvirret. Får man ikke overgangsstønad, barnebidrag og hva_har_du når man skiller seg?
Er det noen som har akket og oiet seg her?
Man har vel sånn sett seg selv å takke uavhengig av om man blir sliten av to eller fem barn og så kan man velge om man vil klage over det eller ikke. Jeg har ikke inntrykk av at tobarnsforeldre har mer "rett" til å klage enn fembarnsforeldre iallfall. Når det er sagt, så undrer jeg meg over alle med flere enn to barn som okker så mye over hvor mye ekstra det koster med bil og ferie og hva_har_du. Visste de ikke det før de fikk barn, liksom, og kan de ikke bare velge å ikke reise på Chartertur hvis det ekstra rommet og flysetet tar nattesøvnen fra dem? |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Ringskrømt
|
Jeg vet ikke, jeg har litt problemer med problemstillingen. Noe med "nå som dere har havna i uløkka med så mange barn, må dere få hjelp" gir meg litt dårlig smak i munnen. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Ringskrømt
|
Men dere fikk bare to, da er det greit.
Ja, jeg synes det. Jeg er helt enig i at det smarteste for alle er å fatte de riktige valgene hele tiden. Hvilken jobb skal jeg ha, hvor skal jeg bo, hvem skal jeg gifte meg med, når skal jeg få barn, hvor mange skal vi få osv. Hva har man av avlastning som besteforeldre i nærheten, fleksitid på jobb, lar egen jobb seg kombinere med partnerens jobb, er partneren fysisk eller psykisk utargerende, holder man seg frisk, kan man forsørge seg alene skulle livet dele ut noen kort man ikke var forberedt på osv.
Jeg er imot syting uansett, altså, om det kommer fra folk med 1 eller 10 barn. Men jeg opplever at jeg som har 4 barn har mer å bevise, på en måte. Jeg tror alle skjønner at man kan bli sliten fra tid til annen, men jeg holder alltid tett de gangene det verker litt her og der, og noen av de følelsene er nok i meg fra før av, men det er også holdninger jeg senser når jeg sonderer "terrenget". |
|
|
|
|
|
#75 |
|
heimføing
|
Nei, man får ikke det. Bare hvis man har langt under middels fp-inntekt. Derimot får man doblet boutgiftene sine, og økte leveutgifter ellers. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Bedreviter
|
Jeg kan aldri tenke meg at du, som fulltarbeidende lektor (hvis jeg husker rett) får noen overgangsstønad, nei. Det er det vel bare forholdsvis lavtlønnede som får? Man får vel ekstra barnetrygd for ett ekstra barn, noe som utgjør rundt 11 000 i året, det er alt, og de pengene må man jo dele på, hvis man har delt omsorg. |
|
|
|
|
|
#77 |
|
Tittel og tittel....
|
Man må være ganske så lavtlønnet for å få overgangsstønad ja. Vet ikke hva grensa er, men jeg tjente vel ca 380000 når jeg ble alene, og jeg fikk ikke. Man får en ekstra barnetrygd ja, også får man stønad til barnetilsyn om man ikke har 50/50. Barnebidrag får man jo dersom samværsforelder gidder å betale. Det er iallefall ikke penger jeg regner med.
|
|
|
|
#78 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Ikke vet jeg, men da er det jo ekstra viktig å tenke gjennom om man kan klare seg med barna hvis man blir alene? Jeg har ikke finregnet på slike ting, men selvsagt tar jeg også med i betraktningen at jeg kan bli skilt, enke, få en ufør mann og vet at jeg kan klare meg hvis vi kjøper billigere hus og billigere bil. Huset vi bor i nå, tror jeg ikke jeg hadde klart å beholde alene. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?OS blir ikke kuttet helt før man har en inntekt på mer enn 442.000 (se tabell), noe jeg ikke akkurat synes kvalifiserer til lavtlønnet.
|
|
|
|
#80 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Men det er vel kanskje sånn at man ikke får dersom man jobber 100%? Jeg får iallefall ikke, og jeg tjener mindre enn det 442000.
|
|
![]() |
|
|