Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-10-13, 22:44   #141
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?

Men Floksa, selv om dere ikke har så mye kapitalinntekter, så vil jeg tro at dere heller ikke har like store utgifter på mat som en gjennomsnittsfamilie. Melken slipper dere vel å kjøpe på butikken? Eller må dere skatte for melka dere drikker?
Dere får vel kjøpt kjøttet billigere fra slakteriet, om dere ikke slakter selv da.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-13, 22:45   #142
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg er egentlig mest imponert over at folk klarer å ha fire barn uansett hva de tjener, jeg.

:absolutt nok med to:

Man skal jo ha overskudd av både tid og penger, og ofte går ikke de to tingene hånd i hånd.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-13, 22:48   #143
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Men Floksa, selv om dere ikke har så mye kapitalinntekter, så vil jeg tro at dere heller ikke har like store utgifter på mat som en gjennomsnittsfamilie. Melken slipper dere vel å kjøpe på butikken? Eller må dere skatte for melka dere drikker?
Dere får vel kjøpt kjøttet billigere fra slakteriet, om dere ikke slakter selv da.

Selv med alt dette regnet inn lever vi fortsatt på under halvparten av hva ssb sier vi skal leve på.
Og ja vi skatter for melk. Men den er fortsatt selvfølgelig mye billigere enn å kjøpe den på butikken. (og MYE bedre )

Og nei, kjøttet er ikke veldig mye billigere for oss. Kjøtt er kunstig billig i Norge. I en del tilfeller får bonden mer pr kg fra slakteriet en hva kjøttet koster i butikk.
Uten at jeg helt forstår at det er relevant?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-13, 22:48   #144
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Neket:

Skal vi gå etter økonomien alene, kunne vi nok fått et par til. Men det er jo gjerne flere faktorer med i bildet, og enkelte ting trumfer andre ting. At økonomi ikke er hellig, skjønner jeg faktisk, har man litt omløp i hodet og firer litt på krava, går det bra.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-13, 22:50   #145
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Selv med alt dette regnet inn lever vi fortsatt på under halvparten av hva ssb sier vi skal leve på.
Og ja vi skatter for melk. Men den er fortsatt selvfølgelig mye billigere enn å kjøpe den på butikken. (og MYE bedre )

Og nei, kjøttet er ikke veldig mye billigere for oss. Kjøtt er kunstig billig i Norge. I en del tilfeller får bonden mer pr kg fra slakteriet en hva kjøttet koster i butikk.
Uten at jeg helt forstår at det er relevant?

Unnskyld, det var dårlig gjort av meg å trekke frem deg spesielt i mitt eksempel, det var egentlig ment som en sammenligning på bønder.

Gammel 14-10-13, 22:54   #146
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Unnskyld, det var dårlig gjort av meg å trekke frem deg spesielt i mitt eksempel, det var egentlig ment som en sammenligning på bønder.

Jeg prøver å forbrede meg på en landbruksminister fra Frp, så lunta er "litt" kort.

Men det er helt riktig at vi har noen fordeler. Helt klart.
Og tilgang på god, etisk og kortreist mat er en av dem

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-13, 22:54   #147
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg er litt overraska over kor hårsåre firebarnsforeldra her er, når det dreier seg om eit hypotetisk case som skal eksemplifisere at fattigdomsdefinisjonen i statistikken får folk som tener 1,5 gonger gjennomsnittet til å reknast som fattige, når ektefellen er frivillig heimeverande.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-13, 22:56   #148
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke hårsår, jeg er jo dødsrik, sier jeg jo!

Gammel 14-10-13, 22:59   #149
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ikke hårsår, jeg er tilfeldigvis nettopp firebarnsmor og oppgitt over "alle burde vært like gjennomtenkte som meg"-tankesettet fra de som har vært gjennomtenkte og har hatt flaks.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-13, 23:11   #150
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg er mest i overrasket over alle som skal måpe og okke og aie seg når jeg sier at jeg har fire barn. Det er ikke få.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-13, 23:20   #151
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Jeg er mest i overrasket over alle som skal måpe og okke og aie seg når jeg sier at jeg har fire barn. Det er ikke få.

Oh yes. Og når de som okker og aier aller mest skjønner at vi fikk nr. 3 og 4 samtidig, så blir jeg liksom tilgitt. Vi var bare uheldige og ikke så gærne at vi ville ha fire unger i utgangspunktet, lizzom.

Gammel 14-10-13, 23:21   #152
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Det er jo bare fordi du er så vakker, og ingen kan forestille seg at du har så mange, og at de er så gamle.

Gammel 14-10-13, 23:23   #153
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Det er jo bare fordi du er så vakker, og ingen kan forestille seg at du har så mange, og at de er så gamle.

Guri! Kjenner du meg? *paranoid*

Gammel 14-10-13, 23:24   #154
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Guri! Kjenner du meg? *paranoid*

Nei, jeg gjør ikke det jeg bare antar.

Gammel 14-10-13, 23:25   #155
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Oh yes. Og når de som okker og aier aller mest skjønner at vi fikk nr. 3 og 4 samtidig, så blir jeg liksom tilgitt. Vi var bare uheldige og ikke så gærne at vi ville ha fire unger i utgangspunktet, lizzom.

Jeg får stort sett 'dere er tøffe'-kommentarer.

Gammel 14-10-13, 23:26   #156
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Nei, jeg gjør ikke det jeg bare antar.

Puh!

Gammel 14-10-13, 23:27   #157
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg har tre søsken og har aldri meint å kritisere firebarnsforeldre, altså. Eg synest bare fokuset her er veldig ved sida av casen i HI, som er hypotetisk og som demonstrerer kor skeive utslag ein rigid fattigdomsdefinisjonen har, viss ein bare måler i inntekt pr. medlem av husstanden og ser bort ifrå andre prioriteringar, som deltagelse i arbeidslivet for eksempel er.

Eg trur flaks har mykje meir å seie enn planlegging. Ein del har flaks med investeringar, andre har flaks med skuleresultat og andre igjen har flaks med val dei har gjort. Det er i alle fall langt frå alt her i livet som ein kan førebue, planlegge og beregne seg bort frå.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-13, 23:28   #158
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg får stort sett 'dere er tøffe'-kommentarer.

Det er det de sier vettu, mens de egentlig står og lurer på om du har vært ansvarlig nok til å budsjettere familieøkonomien fram til 2032, og med forbehold for betydningen de kinesiske stålprisene har for eurokursen.

Gammel 14-10-13, 23:30   #159
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Det er det de sier vettu, mens de egentlig står og lurer på om du har vært ansvarlig nok til å budsjettere familieøkonomien fram til 2032, og med forbehold for betydningen de kinesiske stålprisene har for eurokursen.

Jeg er så dum og underutdannet at jeg ikke forstår det. :har sine fordeler, også:

Gammel 14-10-13, 23:36   #160
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nokon, det siste tror jeg er riktig, mye av det vi tenker på som lure valg og hardt arbeid har også elementer av tilfeldigheter og flaks i seg. Caset i avisartikkelen var forøvrig "vi politikere vil aldri lykkes i å gjøre noe som synes på statistikken så lenge definisjonene er som de er".

Gjett hvor mange kommentarer jeg får på hvor bråkete det må være hjemme hos meg med fire gutter. Det er ikke rent få.

Jeg synes det er bra med en diskusjon om hva fattigdom er. Hva som skal være forutsetningen for å regnes som fattig og hjelpetrengende. Hva regner vi som så normalt og viktig for en vanlig barndom at man skal kompensere for det hvis foreldrene ikke kan tilby det? Spiller det en rolle om foreldrene har bortprioritert det eller om de ikke ville fått det til uansett? Og hva har det å si for byråkrati? Men jeg håper virkelig at vi vil ha et samfunn der folk fortsetter å få barn uten å ha hus og hytte og volvo og bikkje på plass. Dette med å regne på om man har råd til unger er dessuten ikke noe som alltid har blitt gjort, tvert imot har det vært ganske vanlig å se på barna som sikkerhet for egen alderdom. Det er det også til en viss grad i Norge, men de som ikke prioriterer å ha så mange selv surfer på andres produksjon.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:31.