|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
| Se resultatene: Au pair på foreldremøte? | |||
| Jeg har opplevd au pair på foreldremøte |
|
6 | 3,82% |
| Jeg vet at noen på vår skole har sendt au pairen på foreldremøte |
|
1 | 0,64% |
| Jeg kjenner noen som har opplevd au pair på foreldremøte |
|
2 | 1,27% |
| Jeg har hørt om noen som kjenner noen som har opplevd au pair på foreldremøte |
|
2 | 1,27% |
| Ikke hørt, ikke sett |
|
136 | 86,62% |
Ikke hørt eller sett, men har lest VG og Tenker Mitt uansett.
|
|
10 | 6,37% |
| Deltakere: 157. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Au pair på foreldremøte?Eg synest for øvrig heile denne debatten er merkeleg. Det at folk har au pair - om dei lar ei av arbeidsoppgåvene til au pairen vere å gå på foreldremøte for seg, er det eit problem? Viss vi forutsetter at forholda er innafor rammene av regelverket, altså at au pairen ikkje jobber meir enn 30 timar i veka, har fri minst 48 timar i strekk til faste dagar i veka og faste fridagar på søndagar minst ein gong i månadan, er det då noko gale med å ha au pair? Ein veit aldri korfor folk nytter seg av betalt hjelp i heimen, men det blir ofte framstilt som om at det å ha au pair er moralsk forkasteleg, for då utnytter ein folk.
|
|
|
|
#142 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Au pair på foreldremøte?Jeg syns i de fleste tilfellene det er moralsk forkastelig å ha au pair, fordi hovedgrunnen til at man har au pair er at man ønsker billig hjelp. Når man da vet at mange au pairer ikke er ungdommer på kulturutveksling så syns jeg dette lukter sterkt av sosial dumping. Jeg kunne aldri hatt en slik au pair. Men - det blir en annen diskusjon. Om det er noe galt med å sende au-pairen på foreldremøte? Ja, fordi de ikke er foreldre/foresatte, og møtene er ment for dem. Kanskje jeg skal sende svogeren min på foreldremøte neste gang? Eller naboen? |
|
|
|
|
|
#143 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Au pair på foreldremøte?
Du kan sende svogeren din med fullmakt, ja. Eller naboen hvis du vil. Antakelig ville det vakt adskillig mindre oppsikt og folk som tenkte sitt enn hvis du sendte au pairen.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#144 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg synes ikke det er umoralsk i det hele tatt når man følger de gjeldende reglene og behandler folk bra. Det er jo en helt lovlig ordning, og et par år i Norge som au pair kan gi en ung kvinne verdifull startkapital når hun reiser hjem igjen.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#145 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Au pair på foreldremøte?Kanskje var vår au pair, eller praktikant som det vel het fordi hun kom fra Norge, på et foreldremøte eller to. Jeg husker ærlig talt ikke, det er flere år siden hun flyttet fra oss, men det hadde jammen ikke forundret meg. |
|
|
|
|
|
#146 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Sv: Au pair på foreldremøte?Jeg ønsker meg en aupairordning som ligner den gamle nannyordningen. Et menneske jeg betaler for å ta vare på barna, ikke som nødvendigvis er her for kulturutveksling. Først burde jeg vel skaffe meg litt bedre råd, men hadde jeg faktisk hatt råd hadde jeg syntes dette var flott.
|
|
|
#147 |
|
Glamorøs
|
Sv: Au pair på foreldremøte?Jeg tror virkelig ikke det er et utbredt fenomen med au pairer på foreldremøter. Og hadde det vært en au pair eller to tilstede så ser jeg ikke problemet. Jeg kjenner en mamma som er alene med fire barn. Ett barn på ett trinn, og trillinger et par trinn under. Trillingene er for sikkerhets skyld plassert i hver sin klasse, tror jeg. Hun har ofte med seg søsteren sin, og en venninne når møtene kræsjer, slik at hun kan få info fra alle fire klassene.
|
|
|
#148 |
|
maler
|
Sv: Au pair på foreldremøte?Vi kunne fint hatt bruk for en ekstra person så vi fikk dekket parallelle foreldremøter.
|
|
|
#149 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Kan man ikke komme på foreldremøte, eller trenger fri (?) har man med høy sannsynlighet prioritert feil, tenker jeg. Jeg tenker også at man bør være rimelig oppegående i norsk, både språk og kultur, for å få med seg noe av foreldremøtet og være i stand til å formidle det videre til andre. |
|
|
|
|
|
#150 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Tja, har man flere barn så skjer det jo ganske ofte at møter og arrangement krasjer. Om alternativet er ingen så hadde jeg ikke reagert på det. Tviler på at noen sender au-pair fordi man vil ha en rolig stund i sofaen med en kopp te og en bok. |
|
|
|
|
|
#151 |
|
etterpåklokest
|
Kan man ikke komme på foreldremøte har man prioritert feil? Trodde du var innbitt fan av at folk drar på jobb, rine? |
|
|
|
|
|
#152 |
|
Ringskrømt
|
Du må tenke utenfor lærerboksen, rine. |
|
|
|
|
|
#153 |
|
Glamorøs
|
Jeg skal huske på det neste gang, og be arrangøren av internasjonale konferanser flytte datoen slik at jeg kan dra på foreldremøte.
|
|
|
#154 |
|
Ringskrømt
|
|
|
|
|
|
|
#155 |
|
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Au pair på foreldremøte?Turnusarbeid er ganske vanleg.
|
|
|
#157 |
|
maler
|
|
|
|
#158 |
|
Bedreviter
|
Vissvass! Sist foreldremøte til yngste måtte vi droppe fordi mannen var på jobbreise og jeg ikke fikk barnevakt. Å la seksåringen være hjemme alene på kvelden er ikke aktuelt. |
|
|
|
|
|
#159 |
|
Bedreviter
|
Det må da kunne gå an å oppfordre skolen til å samkjøre foreldremøtene slik at bare ett klassetrinn har foreldremøte pr. dag. Jeg er ganske sikker på at de gjør det på vår skole, siden foreldremøtene alltid avholdes på lærerværelset. (Eller har dere klassevise foreldremøter og ikke trinnvise? For i så fall skjønner jeg at det kan være vanskeligere å koordinere.) |
|
|
|
|
|
#160 |
|
Fartsfantom
|
Det er koordinert her også. Nå er det heldigvis slutt på eldstes foreldremøter. Han går på VG3 (vgs), mens de to andre i ungdomsskolen og barneskolen. |
|
|
|
![]() |
|
|