|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
| Se resultatene: Au pair på foreldremøte? | |||
| Jeg har opplevd au pair på foreldremøte |
|
6 | 3,82% |
| Jeg vet at noen på vår skole har sendt au pairen på foreldremøte |
|
1 | 0,64% |
| Jeg kjenner noen som har opplevd au pair på foreldremøte |
|
2 | 1,27% |
| Jeg har hørt om noen som kjenner noen som har opplevd au pair på foreldremøte |
|
2 | 1,27% |
| Ikke hørt, ikke sett |
|
136 | 86,62% |
Ikke hørt eller sett, men har lest VG og Tenker Mitt uansett.
|
|
10 | 6,37% |
| Deltakere: 157. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
maler
|
Sv: Au pair på foreldremøte?
De har trinnvise møter. Men de hadde fått for seg at det var en elller annen fordel med at flere trinn hadde samtidig, tror det var en fellessesjon med rektor først. Det ble ikke gjentatt. Når barnehagen så plukket samme dag ble det jo helt perfekt.
|
|
|
#162 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Au pair på foreldremøte?Koordinert her også. Forrige møte begynte klokka 17 med en time felles samling i aulaen for 1.-4.trinn, så var det inn i klasserommet og klassevise møter fra 18 til 19. Samtidig som vi gikk inn i førsteklasseklasserommet, hadde 5.-7.trinn den samme felles samlingen med lik info fra 18-19. Klokka 19 var jeg ferdig med førsteklassingene, og kunne gå i klasserommet til femteklassingen som da varte én time, til 20. Veldig greit. |
|
|
|
|
|
#163 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Au pair på foreldremøte?Det kan jo vere eit uendeleg antal grunnar til at folk ikkje kan stille på foreldremøte, Rine. Sjølvsagt bør det prioriterast høgt, men ein lar ikkje mindre barn vere aleine heime og ein lar ikkje vere å møte på jobb for å prioritere foreldremøte.
|
|
|
|
#164 |
|
Fartsfantom
|
Det er som nokon sier at ofte får læreren beskjed om at de må legge opp til utviklingssamtaler på dagen pga kommunens/fylkeskommunens/skolens økonomi. Da er det synd at læreren bestandig får skylda uansett hva. Det er helt klart bedre med samtaler sent ettermiddag - tidlig kveld for slike samtaler. Det kan være at flere foreldre møter også til slike samtaler hvis de er lagt på ei tid som passer bedre? Og så får en tenke at det er bedre at foreldre møter opp på samtaler enn foreldremøter... |
|
|
|
|
|
#165 |
|
Yes, we can!!
|
Du skulle hatt au pair, Teofelia.
|
|
|
#166 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Au pair på foreldremøte?Hiss dere ned, jeg bare spissformulerte meg. |
|
|
|
|
|
#167 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
|
|
|
|
|
|
#168 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Du sa det da du var i opposisjon, sant?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#169 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Au pair på foreldremøte?Så lenge du holder deg til plattformen nå er det greit, Rine |
|
|
|
|
|
#171 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Pedagogisk leiar på ei avdeling bør kjenne såpass til situasjonen heime hos ungane. Dersom foreldra ikkje kan hente eller levere på grunn av kronisk sjukdom meiner eg at det er ei sjølvfølgje å informere pedagogisk leiar om dette. I dette spesifikke tilfellet var det ikkje det som var årsaka. Her var grunnen at både mor og far hadde leiarstillingar i næringslivet og jobba frå sju om morningen til sju om kvelden. Dei hadde difor to au pairar der den eine tok morgonskiftet og den andre kveldsskiftet slik at dei ikkje skulle overskride maksimum timar per dag. Desse au pairane blei nok ikkje utnytta. Eg trur tvert i mot dei hadde det veldig bra på jobb sidan det også var hushjelp i huset som tok seg av husarbeid. Men eg syns jo det er litt rart at ikkje foreldra kunne ta seg fri litt eit par gangar i året for å gå på foreldresamtale. Mi venninne helste på mora tre gangar i løpet av tre år. Faren såg ho aldri i barnehagen.
|
|
|
#172 |
|
maler
|
Dette er en situasjon som er uvanlig her i landet, og som oppleves som litt merkelig. Men det betyr ikke nødvendigvis at ungene lider noen nød. Jeg skjønner at det var en utfordring for barnehagen å forholde seg til det da, det er ikke sånt man er vant med her i landet.
|
|
|
#173 |
|
Unik
Sv: Au pair på foreldremøte?Jeg kjenner også til et tilfelle som Simone nevner, det er ganske eksotisk for min del. Hvert barn i familien - sin au pair. Det var disse som tok telefoner og slikt hvis man ringte for å avtale ting og sånn. |
|
|
|
|
|
#174 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Det hørtes nå litt rart ut, siden det er etter som jeg kjenner til er slik at lærere ikke får overtidsbetalt, men all avspasering tas ut i alle ferier. Kan ikke skjønne at det skal ha noen sammenheng med økonomien til skolen/kommunen.
|
|
|
#175 |
|
Dig for victory!
|
Bundet kveldsarbeid kommer oppå. Arbeidsdag over 10 timer eller to oppmøter på en dag skal kompenseres. Andre arbeidsoppgaver utgjør ca 44 timer pr undervisningsuke, og det er de ekstra 6,5 timene hver uke som avspaseres. Det er også avtaler for hvor mye kveldsarbeid man kan pålegges.
|
|
|
|
#176 |
|
|
Det høres virkelig ut som en gullkantet avtale. |
|
|
|
|
|
#177 |
|
Er frisk!
|
Hehe - det er ikke det. Vi får betalt for delt dagsverk for alle møtene vi har på kveldstid - i vårt tilfelle 6 møter i året. Det utgjør en utbetaling på ca 700 kr på årsbasis. Så det er ikke veldig lukrativt. Men det utgjør jo litt for kommunen hvis alle lærere skal ha det til alle utviklingssamtaler - kanskje spredd på 5-6 dager høst og vår.
|
|
|
|
#178 |
|
Dig for victory!
|
Det er en fin jobb!
|
|
|
|
#179 |
|
Unik
Sv: Au pair på foreldremøte?Jeg synes det er helt kurrant å ha samtaler på dagtid. Jeg mener samfunnet er moden for endring her - og at arbeidsgiver bør pålegges å tilrettelegge for at folk kan ta seg fri til slik, på lik linje med annen fri man må ha. |
|
|
|
|
|
#180 |
|
|
Sv: Au pair på foreldremøte?Men bare det å få kompensasjon for delt dagsverk, samt å få avspasert det man jobber over på tidspunkt mens ungene har fri. Det høres veldig fint ut. |
|
|
|
![]() |
|
|