Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Lær meg å koke graut på induksjonstopp

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-10-13, 18:33   #1
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Lær meg å koke graut på induksjonstopp

Eit år har gått med ny induksjonstopp. Den er heilt super, MEN graut er umulig å få til. Eg kan ikkje bruke mine gode, gamle aluminiumspanner, og må ty til IKEA type 365+, eller ei svart gryte med teflonbelegg.

Det svir seg kvar einaste gong, og eg blir GAAAL. Skal eg ha full guff på plata for å koke opp, og så slå ned, eller skal alt laaaangsomt bli varmt? Kva gryte skal eg ha? Eg betaler KVA SOM HELST for å få ei gryte til induksjonstopp som koker grauten min utan brune svidde strimler.

Gammel 26-10-13, 18:33   #2
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lær meg å koke graut på induksjonstopp

Ikkje fortell meg at eg skal stå og røre i ein time altså....

Gammel 26-10-13, 18:41   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hmm jeg har ikke hatt noe problem med grøtkoking, verken på induksjonstoppen på jobb eller hjemme. Jeg koker opp væsken først og har så i risen/havren og så skrur jeg ned til ganske lav temperatur og lar grøten koke ferdig, rører av og til, ikke hele tiden. Jeg slet mer med grøten på min gamle koketopp, der temperaturen var så uforutsigbar. Her reagerer jo plata umiddelbart, så det er mye enklere å styre varmen. Jeg bruker som regel en medium stor gryte fra IKEA, husker ikke merket, men det er en helt vanlig gryte, ikke noe hokuspokus. Tror bare du må ha lavere varme, og bruke mer tid.

Gammel 26-10-13, 18:43   #4
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Jeg koker opp på ganske høy temperatur, røre jevnt. Slå ned på 1 og la den stå i fred og ro en time. Perfekt grøt uten tegn til brent.

Gammel 26-10-13, 18:50   #5
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Fattar det ikkje... eg koker risen 10 min. i vatn først, har i melka og guffar det opp til det boblar. Slår ned.

Gammel 26-10-13, 18:51   #6
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har du full varme på når du koker opp? Jeg lager grøt på induksjonstopp med IKEA 365+ gryte, og svir aldri grøten. Jeg koker opp på ganske høy varme, men ikke på fullt. Så skrur jeg ned til akkurat så varmt at grøten fortsetter å koke så vidt. Det fine med induksjon er jo at varmen reguleres så fort, når en skrur ned så slipper en å slite med for høy restvarme som på andre koketopper. Sjelden jeg lager grøt, så jeg husker ikke nøyaktig hva slags varme jeg bruker. Men jeg tipper jeg koker opp på 6-7, og skrur ned til 3, muligens 2. Rører ofte under oppkok, og innimellom så lenge den koker. Min induksjonstopp går fra 1-9. Jeg bruker aldri 8 og 9 til melk.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-13, 18:52   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje det er grytene som er problemet? Men det er denne jeg bruker, og den er jo 365+. Favorittgryta mi.

Jeg koker forresten aldri opp annet enn vann på full guffe. Vann tar jeg gjerne på boost, men annet (steking, smelte smør osv) har jeg på 2 hakk under fullt, altså 7 (den går til 9 + boost). Jeg koker jo opp vann først når jeg lager grøt, men koker du melk, bør kanskje varmen være lavere til å begynne med. Melk er jo mer "ømfintlig".

Gammel 26-10-13, 19:20   #8
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

ok, eg har nok guffa på for mykje på melka. Er nok litt utolmodig!

Takker, da gjer eg det neste gong! Eg silte grauten over i ei ny gryte (365 det også), gravde bort alt det brune, og kasta risen tilbake i melka. Kokinga gjekk heilt fint etter det, og grauten er blitt fin. Den har putra på ca. 4. Det må vere oppkokinga eg gjer feil.

Gammel 26-10-13, 19:26   #9
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Dynegrøt.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-13, 19:34   #10
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk ikke til dynegrøt. Den ble altfor bløt etter min smak, jeg liker å stoppe kokingen mens risen ennå har litt motstand i seg.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-13, 19:40   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Takker, da gjer eg det neste gong! Eg silte grauten over i ei ny gryte (365 det også), gravde bort alt det brune, og kasta risen tilbake i melka. Kokinga gjekk heilt fint etter det, og grauten er blitt fin. Den har putra på ca. 4. Det må vere oppkokinga eg gjer feil.

Høres definitivt ut som om du guffer på for mye i starten ja.

Gammel 26-10-13, 19:48   #12
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg koker opp på 9 og så ned til 8. Så skrur jeg ned til 5 et ar minutter, og så ned til 2, og der får det stå i fred.

Mannen sier at det er lettere å unngå at den setter seg i bunnen når man bruker lettmelk og ikke skummet.

Gammel 26-10-13, 19:54   #13
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke hatt noe problem med grøtkoking på induksjon..? Du bruker nok for sterk varme. Full guffe på induksjon bruker jeg vel bare til steking av kjøtt og koke opp vann. Jeg koker opp grøten på ca 7 (av 9), og så på 2-3 eller i stekeovnen til den er ferdig.

Gammel 26-10-13, 20:28   #14
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg koker opp på 9 og så ned til 8. Så skrur jeg ned til 5 et ar minutter, og så ned til 2, og der får det stå i fred.

Mannen sier at det er lettere å unngå at den setter seg i bunnen når man bruker lettmelk og ikke skummet.

Skummet? I grøt?

Jeg bruker H-melk og litt fløte, har aldri opplevd svidd grøt.
Jeg koker opp ris og vann på høy temperatur, sper i melken mens jeg rører, har på middels varme, og skruer varmen ned til 1-2 og lar den stå å koke til den er ferdig.

Gammel 26-10-13, 20:29   #15
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Eg kokar på lettmelk ja, av og til med H-melk.

Gammel 26-10-13, 21:26   #16
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

H-melk pluss fløte, ja. Da skjønner jeg at det virker drøyt med skummetmelk. Vi har stort sett aldri annet i hus, bortsett fra min "denne-kartongen-er-MIN!!!"-kaffemelk.

Gammel 26-10-13, 21:31   #17
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Eg har også smør oppi
Men berre ein liten klatt altså. Ein stor klatt. Den rører eg inn når grauten er ferdig.

Sist redigert av Syrin : 26-10-13 kl 21:37.
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-13, 21:34   #18
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Du må ha melk med fett i, helmelk, og røre mens du koker opp eller i allefall når et begyner å nærme seg koking. Det er snakk om få minutter med røring. Jeg koker i IKEA 365 uten problemer. Etter oppkoking kan du enten småkoke den ferdig, eller skru plata helt av og la den stå en stund hvis du har god tid, og bare varme den forsiktig opp igjen når du skal spise den.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-13, 22:06   #19
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Man MÅ ikke ha helmelk, altså! Det syns jeg nesten høres litt kvalmende ut... Jeg kokte grøt i dag på ca 1/3 lettmelk, resten skummelt. Gikk helt fint og smakte godt.

Gammel 26-10-13, 23:25   #20
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke ro til å stå sånn og røre.. det har blitt for mange brune flak i grøten så grøt lager mannen.
Han klarer helt fint å stå en halvtime å røre..
Vi har en vid sånn ikea+ 365 gryte som vi kjøpte for grøtkoking.
Ovnen på 7-8. Røre hele tiden før oppkok. Så skru ned til 5. Så enda mer ned. Det skal såvidt putre.

Vi bruker lettmelk.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:35.