Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?
Jeg synes det er rart over å bli sjokkert over at folk bruker pengene sine, for å si det sånn. Man kunne selvsagt kjøpt skog ( ) i stedet, men det er jo et fåtall som egentlig har det som realistisk (eller ønskelig) alternativ, eller man kunne satt pengene i banken - men jeg tenker nå egentlig litt sånn at penger er til for å brukes; selv de som står i banken står vel der fordi man tenker seg at man en eller annen gang skal bruke dem?
Jeg skjønner at det for en del er fremmedartet å ha råd til å reise veldig mye eller bruke titusenvis av kroner på frisør. Det med forskjellen i inntekt har vi jo vært inne på i mange tidligere tråder. Men når man nå først har innsett at person X har Y tusen kroner tilgjengelig i måneden, så er det da ikke noe sjokkerende i at vedkommende bruker dem?
For mange synes det merkelig å ha et høyt fritidsforbruk i stedet for å putte disse pengene inn i en dyrere bolig. Jeg tenker at dette er en like "gyldig" prioritering som å velge å ha en bil kontra å ikke ha en bil, eller å prioritere dyr mat i stedet for dyre klær, eller noe sånt. Det dreier seg om hva man selv får mest livskvalitet for å bruke penger på. (Miljøaspektet kan man jo alltids dra inn, men der blir det fort komplisert; det er åpenbart at bil og stor bolig er uheldig, men så spørs det jo hva man bruker pengene på i stedet dersom man ikke har bil og stor bolig.)