Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Ditt daglige brød

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-10-13, 23:16   #41
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ditt daglige brød

Her er vi to voksne og to barn. Mannen og barna er veldig glade i brød, men siden barna er små, holder forbruket seg foreløpig på et nivå brødbakeren (jeg) kan leve med. Det går nok i overkant av fire brød pr. uke, og jeg baker litt oftere enn ukentlig, så fremt jeg har tid.

Gammel 30-10-13, 23:23   #42
goldnugget
fornøyd

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg baker grovt brød hver uke. Vi er 5 og spiser ca 1 brød om dagen. Innimellom spises det også polarbrød havre og knekkebrød. Vi kjøper aldri vanlig brød. Hjemmebakt polar prøvde vi forrige uke. Det ble skikkelig godt:-)

Gammel 30-10-13, 23:30   #43
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Æsj, så sunne alle er da, og så må jeg komme og tilstå...

Vi kjøper ofte billigste kneipen på Rema. Hamstrer, skjærer opp i butikken, og fryser. Det går minst ett brød om dagen. Jeg kjøper også andre brød av og til, og barnas favoritt er et havrebrød som kjøpes på Rema, og som er veldig grovt i følge brødskalaen. Men dette er dyrt. Litt for dyrt til at det kan være hverdagsbrødet vårt.

Selv elsket jeg brød da jeg var yngre, men nå er jeg rimelig brødlei, og spiser det sjeldent. Jeg liker både grove og fine brød, men de gangene jeg spiser brød nå er nok oftest brødet fint.

Jeg skulle ønske jeg fikk begynt å bake, men jeg har ikke alltid vært heldig med hjemmebakt brød, og det er litt kjedelig å legge mye jobb i det og så liker ungene det ikke, brødet faller fra hverandre, det smaker gjær, eller hva som nå går galt.

Gammel 30-10-13, 23:51   #44
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg har noen brødspørsmål til dere i dag:
Hvilket brød spiser dere mest av i familien? Havrebrød fra Rema, Kiwi eller OBS. Evt. grovbrød fra Rema. De fleste av disse koster rundt kr 27,-.
Hvor mye brød spiser dere i gjennomsnitt på en uke? 6 brød pr uke.
Er du mest opptatt av pris, smak eller sunnhet når du velger brød? Jatakk, alt sammen! Sunnhet først antar jeg siden jeg bare kjøper de som er 4/4 på grovhetsskalaen. Så kommer prisen. Smaken synes jeg er ganske lik på de kjøpebrødene.

Vi har brødbakemaskin og bakte alltid selv før. Da gikk det ett brød om dagen. Men når vi gikk fra 4 til 5 i familien så ble ikke det nok, og da ble det for vanskelig å styre med siden jeg ikke vil la den gå om natten. Jeg likte det brødet best, men barna liker best kjøpebrød. Og det var stor overgang fra å bake selv til å kjøpe ferdig når det gjaldt pris. Det hjemmebakte kostet kr 5,50 pr brød (2005 regnet jeg ut dette, sikkert økt litt nå)!

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Vi (2 voksne og en stor tenåring) spiser ca 172 brød pr dag, og jeg bruker Møllerens saftige kornbrødmix.
Vi bruker denne brødmixen på grunn av god smak, og passe grovt.

Imponert! Fulltids brødbaker hjemme hos dere da eller!?

Opprinnelig lagt inn av Vind, her.

Vi spiser ca fem brød i uka, og vi kjøper stort sett obs sitt 3 for 39 tilbud. Ok brød til god pris.

Her handlet vi også, inntil de fjernet havrebrødet fra 3 for 39-tilbudet sitt. Vel, deres tap hovedsakelig, for alt det andre som fant veien i handlevogna når jeg var der ble det også slutt på når jeg sluttet å dra dit for å handle brød! :P

Opprinnelig lagt inn av mamaria, her.

Æsj, så sunne alle er da, og så må jeg komme og tilstå...

Vi kjøper ofte billigste kneipen på Rema. Hamstrer, skjærer opp i butikken, og fryser. Det går minst ett brød om dagen. Jeg kjøper også andre brød av og til, og barnas favoritt er et havrebrød som kjøpes på Rema, og som er veldig grovt i følge brødskalaen. Men dette er dyrt. Litt for dyrt til at det kan være hverdagsbrødet vårt.

Jeg skulle gjerne kjøpt kneipp og da hadde ungene vært fornøyde, de elsker dette hos bestemor og bestefar. Men de spiser da minst dobbelt så mange skiver som ellers, så hos oss ville det ikke vært noen stor besparelse faktisk. Eksempel: Storebror spiser frokost hjemme=1 skive med pålegg. Hos bestemor=4 skiver med samme pålegg! Samme med meg og mannen altså, kneipp er nesten som loff å regne og det er jo nesten bare luft!

Gammel 31-10-13, 00:12   #45
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Når vi er 2+2 går det ca ett brød per dag. Bare meg og mannen er noe helt annet. Jeg baker av og til, eller vi kjøper ymse på butikken. Grovbrød ja, og så får ungene grine seg til kneip innimellom. De eter hva det måtte være av brød da.

Gammel 31-10-13, 02:30   #46
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Det går ca et halvt brød til dagen her. Noen ganger litt mer andre ganger litt mindre.
Vi kjøper brød med hele korn, for det er det alle her liker. Det er nok litt over halvgrovt.
Det beste brødet kjøper vi på Helgø/Meny. Men det er dyrt, så vi kjøper når det er på tilbud og fryser. Som i dag, jeg har kjøpt 10 brød (til 10 kr stk) og lagt i fryseren. Så nå har vi brød i nesten en mnd.

Gammel 31-10-13, 07:20   #47
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Kjøper de brødrene med mest grovhet i skalaen, koster ca 25-27 kr.
Går ca 1/2 brød om dagen, av og til litt mer.
Baker grove horn eller pizzasnurrer og brød en gang i blandt.
Har en tiåring som ikke er særlig glad i brød, derfor lager jeg ofte en mengde grove horn
eller pizzasnurrer med ost og skinke som fryses ned og tas opp om morgenen.
Jeg spiser oftest fiberrik.
Kneip har vi ikke spist på år og dag.

Sist redigert av Guttemammis : 31-10-13 kl 07:42.
Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 07:38   #48
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjøper to brød hver mandag og de holder hele uken, ungene som spiser. (3 stk) Mannen spiser på jobb i uka og jeg må ha egen mat. Jeg fryser ned brødene og varmer opp skivene de skal ha. Sunnhet er det viktigste når jeg kjøper.

Jeg bytter litt på havregrøt og knekkebrød til frokost, men har også et eget glutenfritt brød i fryseren. Det går det kanskje fire-fem skiver av i uka, toppen.

Sist redigert av Blondie : 31-10-13 kl 09:44.
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 07:55   #49
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Før bakte jeg brød selv, men barna vil kun ha kjøpebrød (fatter ikke hvorfor de liker det bedre!) Vi kjøper derfor det meste av brødmaten for tiden, det går i allefall ett skikkelig grovt brød pr. dag. (Vi er 5 i familien, 4 som spiser brød til frokost, lunsj og evt. kveldsmat.)

Jeg blir sulten veldig fort når jeg spiser kjøpebrød og synes ikke det er spesielt godt heller, så jeg spiser sjeldent brød. Baker knekkebrød med masse korn en gang i uka, det holder til frokost, lunsj og kvelds til meg i en uke. I helgene blir det ofte rundstykker.

For oss er grovhet og smak viktigere enn pris. Brød er dyrt, og siden det går med i alle fall 5-6 brød pluss rundstykker i uka blir det en del penger ut av det.

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 08:01   #50
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg spiser aldri brødmat hjemme, spiser grovt rundtsykke ute 3-4 i uka ca...

Hjemme så baker jeg endel grove horn, polarbrød, rundstykker, brød osv, men det går ikke så store mengder. Minsten spiser det, men vi prøver å variere det og ha mye annet også så det ikke blir brødmat til 3 måltider. Han er også veldig glad i lomper med pålegg, så det går endel av det også.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 08:17   #51
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

Sultne, med andre ord.

De er veldig store/høye i den familien.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 09:28   #52
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi kjøper gjerne slike 3 for 39-brød på OBS, og gjør vi ikke det, er det havrebrødet på Rema (som skal være rimelig grovt.) Aldri loff eller kneipp i alle fall.
Vi spiser i overkant av ett brød om dagen siden både mann og barn har med brød i matpakka. Siden vi spiser så mye brød, tenker jeg litt pris, og kjøper sjelden brød til 50 kr, snittet ligger vel på rundt 25 kroner.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 09:45   #53
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Brød til femtilappen? Det har jeg enda tilgode å se. Jeg handler de som ligger rundt 25-35, da er de ofte grove (og gode, ifølge barna).

Gammel 31-10-13, 09:50   #54
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg spiser nesten ikke brød og foretrekker dansk rugbrød. Det hender at jeg kjøper hos bakeren, skjærer i tynne skiver og fryser ned.

Hiawata foretrekker Havrebrød med full pott på grovhetsskalaen, men allikevel mykt og uten hele korn. Vi tenker sunnhet og smak, aldri pris. Det går ca 2/3 brød om dagen til frokost, matpakke og kvelds til Hiawata, og litt frokost til mannen.

Hvor kjøper du godt dansk rugbrød? Jeg prøvde å bake en gang, og det ble eh.. interessant. Litt i overkant. Jeg fyser på det innimellom og kunne tenke meg å ha litt i fryseren.

Gammel 31-10-13, 10:54   #55
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Synnemor, her.

Før bakte jeg brød selv, men barna vil kun ha kjøpebrød (fatter ikke hvorfor de liker det bedre!).

Hos oss er det omvendt, ungene vil kun ha farens hjemmebakte, og spiser merkbart mindre de gangene vi har kjøpebrød. Spesielt lillesøster, som kunne levd på brødskiver med kjøttpålegg.

Gammel 31-10-13, 11:03   #56
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har gitt opp å bake selv, både mann og barn foretrekker kjøpebrød.

Vi kjøper brød i øverste del av grovhetsskalaen, men det varierer hvilke vi kjøper. Vi spiser i underkant av et brød om dagen. Alle spiser brød til frokost, men det er bare mannen som smører matpakke. Jentene får mat på skolen og jeg spiser knekkebrød på jobb.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 11:05   #57
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her går det ca. 1 brød om dagen. Vi kjøper enten Josefine-brød, Kaluza-brød, Monster-brød eller grovbrød. Minst 3 av 4 ruter på grovhetsskalaen. Aner ikke hva de koster.

Har forsøkt å bake litt selv, men det blir liksom ikke noe av.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 11:07   #58
Sonar

Sonar sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det går i snitt 1,5 brød per dag (2+3). Spesielt eldste på 13 år spiser mye brød.
Vi kjøper på butikken. Noen ganger 3 for 39 på obs, flest ganger kjøpes det på Rema. Går mye i spleisebrødet. Snittpris vil jeg tro er rundt 25 kr per brød.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 11:12   #59
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Vi er 3 (4), kjøper vel et par brød i uka. Noen ganger halvstekte rundstykker i helgen.

Jeg kjøper som regel havrebrød på butikken. Aner ikke hvor mye det koster ( ) men tror kanskje det er litt under 30 kr?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 11:18   #60
Mirmell

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Vi kjøper brød på bakeriet. De har et brød jeg ser de skriver har 78% grovhet, koster 35 kroner. Vi er fire stykker og det går 2,5 brød i uka (skjærer brødet i to og fryser den ene halvparten). Ungene får med seg et par skiver hver i barnehagen, jeg spiser en skive på kvelden og det er det. Både mannen og jeg spiser frokost på jobb og ungene spiser som regel havregrøt eller yoghurt til kvelds. Dermed går det ikke så mye brød her i huset.

Sist redigert av Mirmell : 31-10-13 kl 11:24.
Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:57.