Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Ny fordomstråd - landsdeler!

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-11-13, 10:32   #141
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny fordomstråd - landsdeler!

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og jeg oppfatter det faktisk ikke sånn i Oslo? Jeg lurer litt på om det er en forskjell på øst og vest? Jeg tror vi kjører mer "landlig" på vestkanten. Folk fletter, slipper frem fotgjengere, og om de bare hadde lært seg å blinke ut av rundkjøringene ( ) så hadde alt vært bare fryd og gammen.

Nei, jeg tror faktisk ikke det er store forskjeller på øst og vest her altså.

Eneste stedet i Oslo jeg opplever anderledes kjørekultur er på Grønland, der de gjerne hopper ut av bilen og skjeller ut hverandre.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 10:33   #142
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det er nok mer sentrum vs. utkant av Oslo.

Gammel 05-11-13, 10:51   #143
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skulle tråden handle om Oslo eller Noreg?

Min fordom, eller forresten det er en sannhet i alt for mange tilfeller, er at søringer aner null og nothing om geografien i Nord-Norge. De kan f.eks. ringe og si at "vi trenger å få gjort et oppdrag på en båt som kommer til land i morgen, har dere tid?" og vi spør hvor og de svarer "Vardø, kjører dere innom der eller?".

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 10:53   #144
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I sentrum er det som oftest mindre oversiktlig og flere fotgjengere og syklister. Noe som burde resultere i at man kjører saktere og tar det mer med ro, men det er ikke helt sjelden at en og annen bilfører fikser ovennevnte kombo dårlig og heller raser gjennom gatene i full fart. Jeg vet ikke hva de tenker på. "F*** jævla idioter, trykk på gasspedalen! Jeg skal frem!" eller kanskje de får panikk av alle menneskene og bilene og slutter å tenke? "Hjeeeelp! Ta meg bort herfra!"

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 11:06   #145
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det er nok mer sentrum vs. utkant av Oslo.

For å si det sånn, de jeg oftest omtrent blir nedkjørt av, er karer fra vestkanten som skal på jobb i sentrum. Men de har sikkert brukt opp omtanken på eget nærmiljø og har ikke noe til overs til oss sentrumsboere.

(det samme med Kjelsåsmenn som setter seg på trikken, plasserer sekken ved siden av seg, putter musikk i ørene og later som de sover når trikken blir stappa full nærmere sentrum)

Gammel 05-11-13, 11:11   #146
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vel egentlig mer fordommer mot folk nordfra enn folk fra de fleste andre landsdeler. Jeg kan f.eks. grøsse beskjemmet over nordlendinger som forteller grisevitser i sammenhenger der det slett ikke slår an eller passer seg. Men jeg merker også at en del folk (særlig fra Østlandet) misforstår tonen hos mange nordlendinger, ikke får med seg humoren eller selvironien, og tror at personen er mer aggressiv, eller mer spydig, eller mer nedlatende enn det jeg synes. Ikke at det alltid er en unnskyldning at noe bare er ment som spøk, hvis folk faktisk tar seg nær av eller føler seg krenket av det som blir sagt, men både sender og mottager har jo et delansvar for hvordan en uttalelse oppleves.

Og parentesen (særlig fra Østlandet) henger vel forsåvidt sammen med en fordom jeg har mot østlendinger - at det er mer vanlig å være selvhøytidelig og tolke ting i verste mening her enn det er lengre nord i landet.

Gammel 05-11-13, 11:12   #147
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

For å si det sånn, de jeg oftest omtrent blir nedkjørt av, er karer fra vestkanten som skal på jobb i sentrum. Men de har sikkert brukt opp omtanken på eget nærmiljø og har ikke noe til overs til oss sentrumsboere.

(det samme med Kjelsåsmenn som setter seg på trikken, plasserer sekken ved siden av seg, putter musikk i ørene og later som de sover når trikken blir stappa full nærmere sentrum)

(Kanskje jeg har formet meningen min av at jeg oftere er bilist ytterst og fotgjenger innerst i byen? )

Gammel 05-11-13, 11:14   #148
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Som den halvurbane riksmålssnakkende personen jeg er, var det artig å være i gymsalbryllup i en liten bygd i Finnmark. Var på stedets butikk på dagen, og så en bestemor som passet på en meget aktiv 2-åring. jeg lo litt, og sa med et smil "En aktiv liten krabat det der" eller noe slikt. Hun smilte ikke, målte meg opp og ned og svarte (jeg er elendig i å gjengi dialekt))

-"Her i Finnmark er ungan fri og aktive. I Oslo får ikke ungan spring rundt, det er så my trafikk, så dem må gå i bånd."

Så sa hun ikke mer, gitt. Jeg følte meg kjempepopulær. Men bryllupet ble kjempegøy med masse artige folk, og til kaffen/festen kom det vel ca 150 stk til verdens største koldtbord (og jeg har etter dette aldri nedvurdert konseptet kaffegjester i bryllup) , herunder en nabo i rullestol som ble båret inn på ryggen i brannmannsgrep av en annen nabo fremfor å bli løfte inn i stolen. De lokale unge mennene underholdt meg med å fortelle om kor arti det var å skyte på fredede niser (hvis jeg husker korrekt) (og evt måker) med harpun/hagle/hva man har i nærheten av våpen. Kystvakten var aldri i nærheten og var jo bare regelryttere styrt av Oslofolk.
Da gymsalen gikk tom for vin, dro eier av motellet (som også var gjest) og hentet pappvin fra sitt lager.

Som sagt; eksotisk og veldig morsomt.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 11:36   #149
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

(Kanskje jeg har formet meningen min av at jeg oftere er bilist ytterst og fotgjenger innerst i byen? )

Jeg hater alltid de andre. Når jeg kjører hater jeg syklister og fotgjengere uten refleks. Når jeg går hater jeg bilister og syklister. Når jeg sykler hater jeg bilister, syklister, og virrete fotgjengere. De eneste jeg alltid hater er syklister.

Men jeg stopper alltid for fotgjengere, det lovte jeg meg selv da jeg tok lappen. Jeg blir så forbannet når det står små barn ved veien og ingen stopper. Som voksen kan jeg gå litt ut i veien for å signalisere at de må (brå-)stoppe, men barn kan jo ikke det.

Gammel 05-11-13, 11:39   #150
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De som synes norske bilister ikke stopper for fotgjengere, burde ta seg en tur til Moskva e.l.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 11:40   #151
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Amen til det siste avsnittet ditt, Tallulah. Nå er jeg ute og går med vogn om dagen. Da kan jeg heller ikke gå litt ut i veien for å få de til å stoppe. Da blir jeg jo stående der med vogna, og det er påfallende mange som ikke stopper, selv om det er rimelig åpenbart at jeg skal over. Jeg opplever faktisk at yrkessjåfører er de som er flinkest til å stoppe.

Gammel 05-11-13, 11:42   #152
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

De som synes norske bilister ikke stopper for fotgjengere, burde ta seg en tur til Moskva e.l.

Har noen her vært i Vietnam? Det er *eh* ganske interessant. Der går an bare rett ut i trafikken, og så må biler og sykler pent kjøre/sykle rundt fotgjengerne. Så er det å håpe at man blir sett. Veldig uvant i starten, men det funker på et merkelig vis. Helt til man da IKKE blir sett.

Gammel 05-11-13, 12:02   #153
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Ad avstander.
Folk i Egersund pendler gjerne til Stavanger både for studier og jobb. Stavangerfolk anser det som overnattingsgrunn om de skal til Ålgård.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 12:29   #154
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fordom: Hedmark er spekket med aldrende bilførere som for lengst burde fått førerkortet inndratt. Jeg har særlig vektig empiri fra Helgøya og Nes, der de eldre bilistene stadig kjører inn i hverandre idet de freser ut fra egen utkjørsel uten å se seg verken til høyre eller venstre. Jeg innbiller meg at det er mindre av dette i byene, der tettere trafikk og nyvinninger som rundkjøringer og lyskryss gjør trafikkbildet uoversiktlig nok til at mange eldre innser sin egen begrensning. (Dessuten har de jo et alternativ som heter kollektivtrafikk.)

Da bestefaren min runda 90, et annet sted i Hedmark, fikk han fornyet førerkortet av sin lege (71) gjennom tre tiår. Bestefars gamle Opel hadde på det tidspunktet kun to gir - første og fjerde, men det var ingen hindring. Legen tok imidlertid et lite forbehold: "Du tar deg vel ingen tur åt Ælvrom, Magne?"

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 12:49   #155
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Standard

Det blir litt sånn, hva er viktigst? At gamlefar fremdeles kan få kjøre bil eller at andre får beholde livet?

For all del, jeg skjønner at mange eldre synes det blir veldig vanskelig når de mister lappen, men hallo. Sånt skremmer meg.

Gammel 05-11-13, 12:52   #156
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg har også merket meg at Oslobilister er lite flinke til å stoppe for fotgjengere som skal krysse veien. Det nytter ikke å stå pent på fortauskanten og vente, man må bare gå.

Gammel 05-11-13, 12:59   #157
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sør-Vestlendinger har gått på kristen folkehøgskole, og synger i kor

Gammel 05-11-13, 13:10   #158
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Folk fra landsbygda tror at alle Oslofolk er like og kjenner hverandre.

Og håndverkere fra Sørlandet tror at feriefolket er duster med mer penger enn evne til å sjekke prissettingen av et anbud.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 13:11   #159
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skrev-"folk fra landsbygda" på internetten.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 13:15   #160
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Østlendinger har fått det for seg at alle nordlendinger banner mye og liker grisevitser, så når de kommer på besøk så er det det eneste de forteller for å underholde. :standupskadet:

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:28.