Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Merker jeg blir litt forbannet...

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-05-07, 12:42   #81
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Merker jeg blir litt forbannet...

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg skjønner ikke hvorfor man MÅ la ungene ligge alene, egentlig. Vil man reise på ferie med ungene, må man ta hensyn til det, ellers lar man ungene bli hjemme med besteforeldre etc. og reiser alene! Når jeg tar med ungen på ferie, er det ikke snakk om å la henne være igjen alene fordi jeg skal nyte litt "voksentid", herrefred.

Dere som snakker om at sjansene for at slike ting skal skje er så uhyre små; sjansen ER allikevel der og noen ganger er det lite smart å være etterpåklok. Det er ikke heldig å gå rundt og hele tiden være livredd for alt som kan skje, men det er minst like ille å gå rundt og tro man hele tiden er trygg og at sjansene for at noen kan skje er minimale.

Helt enig!

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 12:51   #82
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Jo, i dette tilfellet var det tydelig vis det. Og hvis det brant utenfor døra, hvordan hadde du kommet deg ut ... ?
Det aller verste jeg vet er gitter for vinduene/små vinduer på stedene jeg overnatter. Jeg vil veldig gjerne ha minst en rømningsvei.

Jeg er vant med at man har lås på innsiden av gitteret.

Gammel 09-05-07, 12:57   #83
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg er vant med at man har lås på innsiden av gitteret.

Det er bra. Jeg har nemlig overnattet steder hvor det ikke har vært det. Blant annet på et hotell i Roma. Jeg spurte verten om hvordan man kunne åpne gitteret og fikk til svar at det kunne ikke åpnes. "Hva gjør jeg hvis det begynner å brenne?" spurte jeg. "Det begynner ikke å brenne" var svaret jeg fikk ...

I India omkom mange skolebarn i en brann for et par år siden, nettopp på grunn av at det var slike gitre for vinduene på skolen.

Gammel 09-05-07, 13:02   #84
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville aldri dratt fra ungene mine på restaurant nei. Da vi var i syden hadde meg og foreldrene mine leilighet (på marknivå) like ved siden av hverandre. Vi var ofte hos dem på kveldene utendørs, men da hadde vi full kontroll over vår inngangsdør. Jeg lukket soveromsvinduene og hadde heller vifte på.

Babycall og styr og stell. Nei, hadde kjøpt med meg mat på rommet vi. Og nei, jeg går ikke fra barna hjemme heller. Selv om jeg har glemt å kjøpe melk og butikken ligger 2 minutter unna.

Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 13:21   #85
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Jeg ville aldri dratt fra ungene mine på restaurant nei.

Jeg ville heller aldri gjort dette. Men jeg innrømmer at det har hendt at jeg har latt barnet sove i vogna utenfor et kafevindu når jeg selv har sittet innenfor. Ikke i utlandet, men her i Trondheim. Sikkert andre ting også. Ting kunne ha skjedd. Så jeg går ikke rundt og tror at dette aldri kunne skjedd meg, fordi jeg er så mye mer ansvarsfull enn disse foreldrene. Det synes jeg blir arrogant og naivt. Noe lignende kunne rammet hvem som helst, om ikke fordi man lot barna ligge å sove alene på et hotellrom, så fordi man har gjort andre feilvurderinger. Her var det disse og ikke meg som ble utsatt for en syk gjerningsmann. Heldigvis for meg, men så utrolig tragisk for dem som blir rammet.

Gammel 09-05-07, 13:43   #86
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det er også sjelden at ungene drukner om man lar de være alene i badekaret i to minutter, men man gjør det jo ikke av den grunn.

Hohoho! Mange gjør akkurat det, ser du. Lar dem være alene i badekaret, altså.

Nei, hvis folk hadde latt barnet være alene i badekaret i to minutter, og latt dem sove på et låst hotellrom mens de selv satt 50 meter unna, og i stedet aldri tatt dem med i trafikken, ville nok sikkert flere barn vokst opp.

Du mener ikke seriøst å sammenlikne dette? Å bevege seg i trafikken er en nødvendighet for å delta i samfunnet. Å gå fra barnet på et hotellrom er ikke det.

Gammel 09-05-07, 14:15   #87
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Du mener ikke seriøst å sammenlikne dette? Å bevege seg i trafikken er en nødvendighet for å delta i samfunnet. Å gå fra barnet på et hotellrom er ikke det.

Nei sånn sett kan det selvfølgelig ikke sammenlignes, og jeg mener da heller ikke at foreldre ikke skal ta med seg barna i trafikken. Men faren for at noe fatalt skal skje er utrolig mye større i det første tilfellet enn i det siste likevel. Jeg mener bare å sammenligne risikoen, for å få fram hvor liten sjans det er for at det skal skje noe galt når man gjør slik som disse foreldrene gjorde. Sitter 50 meter fra der barna sover og sjekker hver halvtime.

Man velger å være veldig påpasselig med ikke å ta slike sjanser når man er på ferie, mens barna daglig utsettes for andre farer som er mye større enn dette, uten at foreldrene tenker over det. Også dømmer man disse foreldrene som uansvarlige fordi det tilfeldigvis var dem det rammet og ikke en selv.

Det var også uansvarlig av kapteinen på Bourbon Dolphin å ta med seg tenåringssønnen sin på båten, så lenge han visste at det var en bitte liten sjans for at båten skulle gå ned, og det ikke var helt nødvendig. Skal man tenke slik kan man til og med si at det var uansvarlig av foreldrene som var i Thailand jula 2004 å ta med barna på stranda. Det var en forsvinnende liten sjans for at en tsunami skulle inntreffe, men sjansen var der. Det var uansvarlig av foreldrene til gutten som omkom på Toten tirsdag å la ham hoppe på trampoline. Alle disse foreldrene gjorde gale vurderinger, og sett i ettertid burde de tatt et annet valg, men man dømmer dem ikke likevel. Det skulle bare mangle. Jeg ser ikke at det er noen større grunn til å dømme foreldrene til denne lille jenta, selv om dere ikke ville gjort akkurat det samme som dem. I andre tilfeller tar dere selv valg forbundet med en viss risiko, hvor det samme i teorien kunne skjedd, bare i en annen setting. Jeg nekter å tro noe annet.

Sist redigert av My : 09-05-07 kl 15:47.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 14:21   #88
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg heier veldig på Lille*My i denne diskusjonen. Etterpåklokskapens klare lys skinner noe helt voldsomt i en del av innleggene i denne tråden.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 15:12   #89
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei sånn sett kan det selvfølgelig ikke sammenlignes, og jeg mener da heller ikke at foreldre ikke skal ta med seg barna i trafikken. Men faren for at noe fatalt skal skje er utrolig mye større i det første tilfellet enn i det siste likevel. Jeg mener bare å sammenligne risikoen, for å få fram hvor liten sjans det er for at det skal skje noe galt når man gjør slik som disse foreldrene gjorde. Sitter 50 meter fra der barna sover og sjekker hver halvtime.

Man velger å være veldig påpasselig med ikke å ta slike sjanser når man er på ferie, mens barna daglig utsettes for andre farer som er mye større enn dette, uten at foreldrene tenker over det. Også dømmer man disse foreldrene som uansvarlige fordi det tilfeldigvis var dem det rammet og ikke en selv.

Det var også uansvarlig av kapteinen på Bourbon Dolphin å ta med seg tenåringssønnen sin på båten, så lenge han visste at det var en bitte liten sjans for at båten skulle gå ned, og det ikke var helt nødvendig. Man kan til og med si at det var uansvarlig av foreldrene som var i Thailand jula 2004 å ta med barna på stranda. Det var en forsvinnende liten sjans for at en tsunami skulle inntreffe, men sjansen var der. Det var uansvarlig av foreldrene til gutten som omkom på Toten tirsdag å la ham hoppe på trampoline. Alle disse foreldrene gjorde gale vurderinger, og sett i ettertid burde de tatt et annet valg, men man dømmer dem ikke likevel. Det skulle bare mangle. Jeg ser ikke at det er noen større grunn til å dømme foreldrene til denne lille jenta, selv om dere ikke ville gjort akkurat det samme som dem. I andre tilfeller tar dere selv valg forbundet med en viss risiko, hvor det samme i teorien kunne skjedd, bare i en annen setting. Jeg nekter å tro noe annet.

Jeg dømmer ikke disse foreldrene, jeg protesterer på sammenlikningene dine. Og det gjør jeg fremdeles. For det er bare ikke relevant å sammenlikne strandebesøk som blir ødelagt av tsunamier versus det å la barna bli alene igjen på hotellrommet.

Gammel 09-05-07, 15:16   #90
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er helt på bærtur å prøve å sammenligne Tsunami/Bourbon Dolphin/sitte ute på verandaen med å la tre unger under fire år ligge alene i en annen bygning i et annet land uten å ta babycallen med. Det er nesten latterlig.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 15:16   #91
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg dømmer ikke disse foreldrene,

Nei, men gud hjelpe meg hvor mange andre som gjør det.

Poenget mitt er at man stadig velger å ta visse sjanser for å kose seg, ha det gøy, eller fordi det er komfortabelt eller praktisk. Disse valgte å la barna sove alene på hotellrommet, andre velger å ta andre sjanser (hvor det faktisk er mye større risiko for at noe kan gå galt). Det er så lett å dømme i etterkant uten å tenke på at det samme faktisk kunne skjedd en selv en gang man tok en kalkulert risiko.

Tsunamien var selvfølgelig å sette det fullstendig på spissen.

Gammel 09-05-07, 15:19   #92
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, men gud hjelpe meg hvor mange andre som gjør det.

Poenget mitt er at man stadig velger å ta visse sjanser for å kose seg, ha det gøy, eller fordi det er komfortabelt eller praktisk. Disse valgte å la barna sove alene på hotellrommet, andre velger å ta andre sjanser (hvor det faktisk er mye større risiko for at noe kan gå galt).

Lille*My, jeg er så enig i innleggene dine, men jeg tror diskusjonen er lite fruktbar nå, og derfor ender det meste satt på spissen og litt utpå viddene. Det er pirket og kverulert over mange sider, vi har vel alle fått fram det vi mener uten at man skal flisespikke så veldig.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 15:20   #93
MorStine
*elsker ENGA*

MorStine sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Ja, det synes jeg, og jeg synes du her trår over en grense... Tenk på de som sliter i ettertid etter denne tragedien. Å få slike sammenligninger oppå det hele er helt unødvendig!

Gammel 09-05-07, 15:20   #94
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02

Lille*My, jeg er så enig i innleggene dine, men jeg tror diskusjonen er lite fruktbar nå, og derfor ender det meste satt på spissen og litt utpå viddene. Det er pirket og kverulert over mange sider, vi har vel alle fått fram det vi mener uten at man skal flisespikke så veldig.

Sant nok.

Gammel 09-05-07, 15:23   #95
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av MorStine, her.

Ja, det synes jeg, og jeg synes du her trår over en grense... Tenk på de som sliter i ettertid etter denne tragedien. Å få slike sammenligninger oppå det hele er helt unødvendig!

Ja, tenk på de som sliter når man er framme med pekefingeren, det gjelder ofre for kidnappingssaker også.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 15:23   #96
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av MorStine, her.

Da håper jeg de skjønte hva jeg mente. At man selvfølgelig ikke kunne vite på forhånd hva som skulle skje. Hverken der eller andre tilfeller hvor grusomme ting har skjedd med barn. Og at å klandre foreldrene er bare hjerteløst og meningsløst.

Sist redigert av My : 09-05-07 kl 15:45.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 15:38   #97
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Jeg ønsker ikke å være dømmende. Disse foreldrene opplever et mareritt som er så grusomt at det knapt kan forestilles. Jeg har så vondt på deres vegne og tårene triller straks jeg hører/leser eller tenker på denne saken. Noe jeg forøvrig gjør ofte.

Mine tanker går til de berørte parter i dette grusomme marerittet.

Fy for en verden vi lever i! Syke mennesker som kan finne på noe så vanvittig forferdelig!

Gammel 09-05-07, 16:13   #98
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes på ingen måte Lille*Mys tsunami-sammenligning tråkket over noen grense.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 16:16   #99
Ingrid-lille
Dramaqueen

Ingrid-lille sin avatar

Hvor: Nordens Paris
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg synes på ingen måte Lille*Mys tsunami-sammenligning tråkket over noen grense.

Ikke jeg heller.

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 18:22   #100
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg synes heller ikke det. Satt på spissen, ja, men dog. Som jeg prøvde å få fram tidligere; akkurat når går man fra å "gjøre det som naturlig er" og til å være uansvarlig?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:05.