Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kan idrettslag kreve 2000 kroner av meg?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-13, 00:36   #101
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan idrettslag kreve 2000 kroner av meg?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Men veldig rar regel, synes jeg. I korpset har foreldrene stemmerett selv om det er barna som er medlemmer. Hva er forskjellen i et idrettslag? De betaler vel kontingent?

Forskjellen er vel at det er en egen lovnorm som gjelder for idrettslag, som idrettslagene ikke kan fravike. Det er idrettsnorge som har bestemt dette her, og det har ikke vært folk som har sagt klart nok fra høyt nok oppe om at dette er en helt fullstendig idiotisk regel.

Lovnormer for korps kan jeg ikke så mye om, men de ligger ikke under norges idrettsforbund såvidt jeg vet, så da gjelder det andre lover og regler, og det er andre mennesker som har sittet og forfattet det som gjelder der.

Gammel 09-11-13, 00:37   #102
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Men er det ikke mulig for foreldrene å være medlemmer da? Det kan vi, og medlemskontigenten er ikke avskrekkende.

Samme kontingent for foreldre som barn. Og samme dugnadsarbeid.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-13, 00:39   #103
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Det bør jo skilles på medlemskontingent og treningsavgift. Treningsavgift betaler man om man er med i et lag som trener, medlemskontingent kun om man skal stå i registeret over medlemmer i idrettslaget. Herunder ville jeg tenkt at de fleste dugnader gjelder for medlemmene som også betaler treningsavgiften.

Gammel 09-11-13, 01:06   #104
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For et tøysete produkt å skulle ringe på dørene og selge - altfor høy sum og smalt produkt (dyre sokker i kun én størrelse).

Jeg synes varer som kakebokser og kalendre til en 50-lapp er det man bør legge seg på. Jeg kjøper alltid slikt for å støtte, det er en overkommelig sum og kaker får man alltids pushet på besøkende i heimen.

Jeg kjenner jeg blir litt fortvilet på vegne av folk som har dårlig råd når jeg leser sånt som dette. Å bli sittende igjen med en faktura på 2000 for noe man ikke trenger høres helt feil ut. Om dette er noe som har blitt bestemt etter at man har meldt barnet inn, blir man fanget i en ugrei situasjon. Jeg liker heller ikke argumenter som at guttemamma må ha en positiv innstilling og støtte oppom de som jobber frivillig for laget og har bestemt dette. Voksne, frivillige som stiller opp for laget og tar på seg ansvar for å finne måter å få inn penger på må selvfølgelig finne gode, kloke måter å få inn penger på. Her bør det gjerne være en god dose demokrati, også - hør med folk før man tar en endelig beslutning.

Gammel 09-11-13, 01:10   #105
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med siste taler.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-13, 10:08   #106
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv

Ellisiv sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ja, et veldig viktig poeng.

Vi har forresten ikke stemmerett på årsmøtet. Det er det bare voksne medlemmer som har. Vi kan altså ikke stemme på vegne av vår sønn. Og klubben er fortrinnsvis et barneidrettslag. Det finnes et A-lag, de er i sjette divisjon. Og mye av loddsalginntektene går til deres julebord med fri bar og treningsleir i Spania. Barnelagene får én banetid i uka, ett draktsett hvert tredje år og treneren er en forelder av varierende kvalitet uten noen form for kompensasjon.

Du må melde deg inn selv. Barn har ikke stemmerett, stemmer det. Hos oss oppfordres alle foreldre til å melde seg inn og være med og yte innflytelse på årsmøtet.

Det er selvsagt eget foreldremedlemsskap. Mye billigere enn for de aktive utøverne, og ingen egen dugnadsplikt.

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-13, 10:21   #107
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det ikke veldig rart at barna må være medlemmer og avkreves dugnadsplikt på lik linje med voksne (og det forventes dugnadsinnsats i stort monn fra foreldrene), mens foreldrene ikke har noe innflytelse på vegne av de samme barna? De må altså selv melde seg inn og betale for å få stemmerett? Merksnodig opplegg.

Gammel 09-11-13, 10:24   #108
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Standard

Jo, det er rart, men det er lovteksten det med stemmerett.

Og jeg mener fortsatt at en må kunne levere tilbake produketene og si "beklager, jeg fikk ikke solgt alt".

Gammel 09-11-13, 10:33   #109
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

jepp!

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Takke meg til korps og 2 loppiser pr år og noen julegrantenning-spilleoppdrag.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-13, 11:42   #110
Ellisiv

Ellisiv sin avatar

Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Voksne, frivillige som stiller opp for laget og tar på seg ansvar for å finne måter å få inn penger på må selvfølgelig finne gode, kloke måter å få inn penger på. Her bør det gjerne være en god dose demokrati, også - hør med folk før man tar en endelig beslutning.

Å du store min tid.
Jeg ville likt å sett det styret i en idrettsforening som sa nei takk til folk som kom med gode, kloke måter å få inn penger på, utenom det styret selv har kommet opp med. Og i tillegg vil være med selv, ikke bare foreslår hva "alle andre" bør gjøre. Værsågod - Kom med det, og så flott at du vil bidra, tror jeg at 99,99% vil si. Utfordringen ligger i at det er ca like mange meninger om hva som er OK måter, og OK mengde dugnad som det er antall foreldre. Og at det i tillegg er en god del som syns at ca ingenting er passelig. Det er virkeligheten i idrettsforeningen min eldste datter går i, og jeg tror ikke den er unik.

2 jenter, -02 og -04
Gammel 09-11-13, 11:58   #111
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Kjøpte dopapir av sola skolekorps i vår. Kunne da velge mellom ulike typer. Veldig bra kvalitet.

Vi har en gigasekk med dopapir av kjipeste kvaltet. Det smuldrer opp før det kommer av rullen.

Gammel 09-11-13, 12:17   #112
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ellisiv, her.

Å du store min tid.
Jeg ville likt å sett det styret i en idrettsforening som sa nei takk til folk som kom med gode, kloke måter å få inn penger på, utenom det styret selv har kommet opp med. Og i tillegg vil være med selv, ikke bare foreslår hva "alle andre" bør gjøre. Værsågod - Kom med det, og så flott at du vil bidra, tror jeg at 99,99% vil si. Utfordringen ligger i at det er ca like mange meninger om hva som er OK måter, og OK mengde dugnad som det er antall foreldre. Og at det i tillegg er en god del som syns at ca ingenting er passelig. Det er virkeligheten i idrettsforeningen min eldste datter går i, og jeg tror ikke den er unik.

Ellisiv - poenget mitt er at det ikke kan være sånn at man skal beskyldes for utakknemlighet eller dårlig dugnadsånd om man oppfatter at en måte å få inn penger på er urimelig. Salg av dyre sokker på dørene er en DÅRLIG idé. Å mene det, har ingenting med å være utakknemlig overfor frivillighetsjobben folk gjør - å hevde det er å blande kortene på en uhensiktsmessig måte.

Gammel 09-11-13, 12:58   #113
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Jeg synes det er mye.
Vi fikk lodd nå, dog for 600 kr. Og det er ok.
Men å punge ut 3000 kr (og kanskje ha flere barn med flere typer innbetalinger), blir mye for meg iallefall. Særlig når vi betaler kontigent (fotball) og sånn i tillegg.

Det er fra to ulike idrettslag da men ja det er jo en del penger så å betale alt selv er uaktuelt.

Jeg har solgt unna de 2000 fra det ene laget og har en tusenlapp igjen på det andre. Men det kommer til å gå kjapt å få solgt dem også. En formiddag på senteret eller noe lignende.

Poenget mitt er vel at jeg har forståelse for at ting koster. Dugnad driver idrettslagene i Norge, det skaper samhold og felleskap og skaffer inntekter. Alternativet hadde vært å ikke hadde hatt hall til innendørs trening og ikke hatt korpstilbud til ungene. Jeg synes det er verdt en del dugnadsinnsats det altså.

Har ett barn som er med på kulturskole også, det koster meg mye mer i rene penger og der kan man jo ikke velge å betale seg bort fra det heller.

Gammel 09-11-13, 14:11   #114
Ellisiv

Ellisiv sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Ellisiv - poenget mitt er at det ikke kan være sånn at man skal beskyldes for utakknemlighet eller dårlig dugnadsånd om man oppfatter at en måte å få inn penger på er urimelig. Salg av dyre sokker på dørene er en DÅRLIG idé. Å mene det, har ingenting med å være utakknemlig overfor frivillighetsjobben folk gjør - å hevde det er å blande kortene på en uhensiktsmessig måte.

Jeg syns ikke jeg blander kortene i det hele tatt faktisk. Det er helt greitt å syns at sokkesalg ikke er beste måten å få inn penger på. Men å legge ansvaret alene for å komme med gode og kloke måter å få inn penger på til de som allerede stiller opp mer enn de fleste, i styrer og komiteer, det syns ikke jeg holder. Det er lite konstruktivt. Ansvaret er alles, hvis du nå engang har valgt å ha barnet ditt på den aktiviteten.

2 jenter, -02 og -04
Gammel 09-11-13, 14:26   #115
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ellisiv, her.

Jeg syns ikke jeg blander kortene i det hele tatt faktisk. Det er helt greitt å syns at sokkesalg ikke er beste måten å få inn penger på. Men å legge ansvaret alene for å komme med gode og kloke måter å få inn penger på til de som allerede stiller opp mer enn de fleste, i styrer og komiteer, det syns ikke jeg holder. Det er lite konstruktivt. Ansvaret er alles, hvis du nå engang har valgt å ha barnet ditt på den aktiviteten.

Det er jo akkurat det jeg sier! Lufter men idéene på forhånd, så tar man alle med på lag. Det synes jeg er en god idé enten jeg selv er en som drifter noe eller en som nyter godt av at andre drifter. Så er det selvfølgelig de som sitter i styret som må ta den endeleige beslutningen, men da har man kanskje fått luket bort de idéene som ingen synes er gode, også blir det mer driv og engasjement når jobben skal gjøres.

Gammel 09-11-13, 14:45   #116
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

:btdt:
Nei, så lenge det er dugnad kan ikke klubben pålegge noen å selge eller gjøre noe som helst. De kan heller ikke gi bøter for å ikke stille på dugnader.
Det som provoserte meg lignende greie var at vi måtte forhåndsbetale varen.
www.idrett.no står det noe om dugnader.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-13, 15:41   #117
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har også dugnader, opp til flere i året. Og cuper der vi bidrar både med kake og stå i kiosk i mange timer. Disse cupene er jo en stor inntektskilde, så om jeg måtte ha bidratt med 2-3000 kr i tillegg, ville jeg protestert.

Vi betaler også fam.kontigent og en sum til treneravgift pr år.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-13, 16:33   #118
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Til nå har det vært veldig lite dugnad i forbindelse med fotballen. Vi har solgt et loddark, også var det en dugnad på idrettsbanen. Vi solgte loddene, men den andre dugnaden hadde jeg ikke mulighet til å stille på fordi jeg var bortreist. Det er mulig det blir mere når han blir større.

Gammel 09-11-13, 21:14   #119
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

:btdt:
Nei, så lenge det er dugnad kan ikke klubben pålegge noen å selge eller gjøre noe som helst. De kan heller ikke gi bøter for å ikke stille på dugnader.
Det som provoserte meg lignende greie var at vi måtte forhåndsbetale varen.
www.idrett.no står det noe om dugnader.

Vi blir bøtelagt for ikke å stille på dugnader. Er ikke det lov? Det står i vedtektene til klubben? Trodde ikke vi kunne nekte da. (Men håper jo selvsagt det ...)

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-13, 22:10   #120
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Vi blir bøtelagt for ikke å stille på dugnader. Er ikke det lov? Det står i vedtektene til klubben? Trodde ikke vi kunne nekte da. (Men håper jo selvsagt det ...)

Det er ikke lov.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:46.