Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?
Rasisme er å si at noen er annerledes fordi de er født sånn. Å snake dritt om kulturer er ikke rasisme. Kall det fremmedhat. Kall det forsomsfullt. Eller omdefiner rasismebegrepet.
Jeg mener ikke det er ok å skjøre alle over en kam på det viset. Jeg står ikke inne for det han sa. Men jeg mener ikke at det er rasisme. Men det betyr ikke at jeg mener det skal stå uimotsagt og at vi skal akseptere den form for argumentasjon. Veldig langt derifra. Jeg synes fyren er nedrig og ubehagelig og jeg begriper ikke hvorfor man vil la ham uttalte seg.
Det er ekstreme mengder idioter i det partiet. Jeg mener fremdeles ikke at de nødvendigvis er rasister. Han Tvedt-fyren er rasist. Krikebrenneren (jeg glemmer alltid navn) er rasist. Brevik er rasist. Alle mennesker som mener at det er genetiske årsaker til at man er som man er, er rasister.
For å ta et personlig eksempel: damer dra latinamerikanske kulturer er ekstremt sjalu og kontorllerende. Basert på personlige erfaringer. Jeg har ei venninne jeg er glad i (i tillegg til stemor til ungene mine), og de har noen lite sjarmerende fellestrekk. Jeg møter stadig mennesker med erfaringer som tilsier at det et et fellestrekk med damer fra denne kulturen.
Jeg tror ikke det er en genetisk egenskap. Jeg har overhode ingen tro på at min datter, født i latinamerika men oppdratt i Norge, vil utvikle seg til å bli et "latinsk fyrverkeri". Jeg står inne for å si at latinamerikanske damer ofte er sjalu og kontollerende, uten at det gjør meg til en rasist. Jeg kan også påstå at det er en negativ egenskap jeg ikke liker. Det gjør meg ikke til rasist. Det betyr selvføgeligelg ikke at jeg mener at alle latinamerikansk damer er sjalu og kontorllerende. Det er bare en generalisering. Så kan man være enig eller uenig.