Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Smågutter med lengre hår

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-11-13, 14:42   #21
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv

Cumulus sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Smågutter med lengre hår

Gutten selv bryr seg ikke. Det er faren som har en mening om det. Men som noen sier: det er jo bare å forberede gutten på at noen kan tro han er jente. Det er bare det at da tror jeg han vil klippe bort det flotte håret sitt....

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-13, 14:50   #22
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en åtte år gammel gutt med skikkelig langt hår. Han hadde langt hår da vi bodde i Hippieland da han var 5-6 år (såklart, en by med 50/50 sufere og hippier gir litt andre skjønnhetsidealer...), klippet seg da vi skulle hjem sånn at nye venner kunne skjønne han var gutt, og deretter har han spart til langt hår igjen. Det rekker nå langt nedpå ryggen.

Ja, iblant blir han tatt for å være jente. Ja, iblant blir det kommentert på skolen. Men det er opp til ham å vekte dette opp mot hva han får ut av å ha langt hår, jeg gjør det bare klart for ham at han har valgmuligheter. Og foreløpig synes han det er ganske uproblematisk, og mer irriterende enn sårt/pinlig.

Gammel 21-11-13, 14:59   #23
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Så lenge det ser pent ut så kan han vel ha langt hår.
Jeg synes ikke det er noe pent, på de to jeg har sett har langt hår. Begge har krøller/lokker men det ser helt tjafsete ut så jeg ville klippet.

Gammel 21-11-13, 15:00   #24
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine unger har fått bestemme hårlengde selv fra de har vært i stand til å holde det selv. Så lenge vi måtte vaske og børste og styre fikk ikke jenta ha hår ned på ryggen (hva skal treåringer med det?!) og gutta fikk guttesveiser. Nå har minstegutt bestemt seg for å spare hår, jenta har hår godt ned på ryggen og eldstemann sin frisyre ligner mistenkelig på Hitler sin.

Gammel 21-11-13, 15:04   #25
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Personlig liker jeg ikke langt hår på gutter, og ikke kjempelangt hår på jenter heller, men jeg synes likevel at dette er et område der ungene bør få bestemme selv ganske tidlig, så lenge håret ser velstelt og greit ut.

Gammel 21-11-13, 15:07   #26
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Så lenge håret er pent, og ikke pistrete og tynt, type skriker "mamma insisterer på at jeg beholder babykrøllene mine, enda de rett og slett ikke ser ut," så syns jeg gutten selv skal få velge hva slags sveis han vil ha jeg.

Farget av to ting: a) har sett altfor mange halvstore barn i barnehage, med virkelig pistrehår som skriker etter å bli stelt, og som jeg knapt har kjent igjen når foreldrene har tatt barnet til frisør (endelig) og fått vekk babypisteret, og det kommer en skikkelig kjekk liten gutt eller jente tilbake til barnehagen og har vokst en halvmeter minst...

Og b) kjenner endel gutter med vakkert, langt krøllehår, fra alder 10 og oppover.

Men jeg tror det barnet, ca 5-6 år, og med nydelig langt krøllehår i hestehale, jeg overhørte på en bryggekant en sommer var pisse lei av følgende samtale, dømt ut fra tonefallet på ungen:

Velmenende kar: "nei for et flott hår du har! Hva heter du da, jenta mi?"

Meget irritert barn: "Jens!"

Jeg hadde en sånn pistrejente som hadde pistrete babyhår i forskjellige lengder (delvis på grunn av at hun tok sak(s)en i egne hender to år tidligere), som nektet å klippe det fordi hun drømte om langt hår som storesøster. Jeg så jo at hun ville bli finere og se eldre ut (dvs sin egen alder) om det ble klippet, men gadd ikke ta den kampen, siden det nå tross alt var hun selv som skulle gå slik. Men rett før skolestart ville hun det selv. Inn til frisøren gikk ei lita barnehagjente med pistrete babyhår, og ut spankulerte en stolt skolejente med ordentlig storjentehår, klippet rett av i nakken. Hun så minst ett år eldre, og 1000 ganger bedre ut. Jeg er likevel glad jeg ikke tvang det på henne tidligere, men lot det være opp til henne selv.

Jeg husker mamma spurte meg, ca et halvt år før eldste skulle begynne på skolen "kommer Johanne til å ha langt hår til skolestart?". Jeg: "æææh, aner ikke, har ikke spurt henne, og hun kan sikkert endre mening mange ganger innen den tid, så det får vi se siste uka før skolen begynner". For mamma var det tydeligvis en selvfølge at dette var noe jeg skulle styre over, og planlegge i god tid.

Gammel 21-11-13, 15:09   #27
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bestekompisen til sønnen min har langt hår - ordentlig langt hår, ikke bare sånn nesten til skuldrene - og har hatt det siden før de begynte på skolen. Og jada, han har blitt tatt for å være jente mange ganger (kanskje mest når de var litt yngre, nå er han 11), men det tror jeg ikke han bryr seg stort om.

Blant barn jeg kjenner og har kjent, i barnehage og på skole, har det vært ganske så vanlig med langt eller halvlangt hår på gutter, og jeg ser ingen grunn til å bekymre seg over det. Jeg synes det virker småkomisk å skulle klippe ham for å forebygge at noen skal komme til å tro han er jente - hva ville egentlig være så fælt med det? - hvis han ellers selv er fornøyd med håret sitt.

Jeg synes unger skal få ha kraftig medbestemmelsesrett på hårfrisyre, og at gutter kan ha maskinkort eller rygglangt hår etter hva de foretrekker selv. Kort hår er vesentlig greiere å stelle, men ellers spiller det jo ingen rolle.

Gammel 21-11-13, 15:17   #28
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Min mening er at når ungene kommer opp i en viss alder bør de få ha sin egen mening om hva som er pent, og hva jeg synes bør komme lenger bak i rekka. Så når min gutt velger å la håret vokse så er det ganske uvesentlig hva jeg synes. Det viktigste er at han er fornøyd selv.

Jeg ser at det kunne misforstås det jeg skrev Med "på noe tidspunkt" tenkte jeg på tiden da vi som foreldre har noen innvirkning på hvordan håret klippes. Han har egentlig alltid hatt en mening om det selv, og nå er det fullstendig opptil han selv. Enn så lenge velger han den samme frisyren som han har hatt. Men han har jo aldri hatt langt hår, ergo så tenker han nok ikke tanken engang. Men hadde jeg valgt det for ham, f.eks. da han gikk i bhg, så hadde han jo hatt et annet forhold til det. Men det har aldri vært aktuelt fra min side å tenke at han skal ha langt hår fordi han har krøller (eller av andre grunner), men hva han velger i fremtiden er jo hans greie.

Gammel 21-11-13, 16:06   #29
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Jeg ser at det kunne misforstås det jeg skrev Med "på noe tidspunkt" tenkte jeg på tiden da vi som foreldre har noen innvirkning på hvordan håret klippes.

Ja, da hørtes det litt bedre ut. Ja, på den tiden hadde gutten min også kort hår, klippet av bestemora fordi han var redd for frisøren.

Jeg må forresten innrømme at også jeg har truet med tvangsklipping av eldstejenta, når hun hadde veldig langt hår, hylte og bar seg og nektet å børste det. Det vil si jeg stod med saksa i ene hånda og børsten i andre hånda, og ba henne velge. Hun valgte børsten hver gang. Helt fram til nå i høst, da også hun fant ut hun ville ha håret sitt klippet rett av i nakken. Da fikk hun lov til det. Den eneste som måtte overtales var frisøren, som vegret seg for å klippe så kort som jenta sa hun skulle, og ville helst la det være skulderlangt. Men frisøren måtte gi seg og klippe en runde til, og etterpå måtte både jeg og frisøren innrømme at hun kledde det veldig godt.

Sist redigert av My : 21-11-13 kl 16:21.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-11-13, 16:08   #30
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det bestemmer mine selv, når de er gamle nok til å vaske og stelle det selv.
De har så maskuline trekk alle sammen, så at de skulle bli tatt for å være jente er usannsynlig. Femåringen trekker stadig i kjole, uten at noen har tatt han for å være jente av den grunn.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:48.