Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Om småbarn og klær

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-13, 10:32   #21
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om småbarn og klær

Som alltid når jeg leser artikler som dette så tar jeg meg i å undres over hvem dette egentlig gjelder. Jeg har aldri noensinne møtt noen som legger vekt på at parkdressen til poden skal utstråle status, virkelig ikke. De fleste jeg kjenner er opptatt av vannsøyler, varme etc, ikke hva den heter. Det samme med ungdomsklærne det refereres til hele tiden, jeg har aldri enda møtt en ungdom som synes det er en selvfølge å få jakke til 7000 kr.

(jeg tar høyde for at det er jeg som er blind på slikt altså, men i min verden er altså klær fra kjedebutikkene helt vanlig og både jeg og de fleste andre snakker høylydt og glad over den gode dressen vi fikk kjøpt brukt).

Gammel 24-11-13, 10:33   #22
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er det forresten motsatt, Chablis. Jenta vår på 14 handler stort sett alltid på HM eller Cubus, mens sønnen på 12 sparer ukepengene sine i årevis for å kjøpe DC-genser.

Gammel 24-11-13, 10:36   #23
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Det som er mest ille i det hele, er at psykolog Peder Kjøs sier at de fleste ville ha kjøpt dyrere tøy/merkeklær til barna om vi hadde råd til det.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10137225

Sist redigert av Ine : 24-11-13 kl 10:50.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 10:47   #24
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Det som er mest ille i det hele, er at psykolog Peder Kjøs sier at de fleste ville ha kjøpt dyrere tøy/merkeklær til barna om vi hadde råd til det.

Jeg har råd til å kjøpe dyrere klær til barna enn jeg gjør. Mine er små ennå, men det er jo barnet på bildet i artikkelen også. Jeg legger mer penger i klær jeg vil at skal holde, som mellomlag og yttertøy og sko, men alt annet kjøpes der det er billigst eller mest praktisk, for det slites jo uansett. Jeg må tilstå at jeg synes de foreldrene det snakkes om i artikkelen mest av alt bør lære seg å argumentere bedre. Hvis de får reaksjoner på å kjøpe HM-klær, så er det jo ikke dem det er noe i veien med ...

(Jeg har vært tenåring uten merkeklær på en skole med stort merkepress sjøl, så jeg veit hvor sårt det kan være å kjenne på det presset, men jeg synes nå man kan øve seg på å balansere det mot fornuft likevel. Hvis ungene mine noen gang kommer hjem og ber om jakker til 8k som de skal bruke til og fra skolen, så kommer jeg til å le så kaffen spruter. De kan få dyre jakker om de skal på nordpolekspedisjon. :raus: )

Gammel 24-11-13, 10:54   #25
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også ledd og ledd av den - det velkjente misunnelsesargumentet.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 11:00   #26
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg så også noen av disse sakene, og er overrasket over at babybodyer til tusenlappen i det hele tatt er et alternativ for 22 år gamle foreldre.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 11:04   #27
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mirasol, her.

Jeg har venner som bor i hus til mer enn det doble av hva mitt er verdt, de har to biler som til sammen er verdt ca en million mer enn min, de har dyre vaner når det gjelder klær og reiser, men de har også lønn som tilsvarer dette. Jeg ønsker ikke å bytte mitt liv med deres, jeg vil ikke ha deres ekstreme jobbhverdag med lange reiser, sene kvelder og lite samliv, og jeg bryr meg overhodet ikke om jakka kostet 50 kr eller 5000 så lenge den holder ungen varm. Og så lenge de ikke ser ned på oss av den grunn så er vi gode venner og alt er vel. Den dagen jeg ville følt meg underlegen eller de viser seg overlegne så er vennskapet over.

Signerer. Selv om jeg faktisk jobber like mye i antall timer som dem, slipper jeg reisene.

Generelt bryr jeg meg ikke det spøtt om klær, mote, penger, osv - venner er venner av helt andre grunner enn dette.

Gammel 24-11-13, 11:05   #28
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Ja, lest jeg også.
Og ser at det er unge foreldre som kjøper.
Jeg synes det er så trist.

Men jeg er merkebevisst selv, men det går på andre ting, som andre han nevnt her, det er yttertøy. Der skal det være bra kvalitet, det går på vannsøyle og slitesterkhet.
Må si jeg gruer meg til ungdomsårene, og håper virkelig ikke det er slik her.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 11:05   #29
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Vi har også råd - og vi bor i merkeland - og vi gjør det ikke likevel.

Gammel 24-11-13, 11:06   #30
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det må jo bunne i forferdelig mye usikkerhet hvis man ikke klarer å stå i mot presset? Da snakker jeg om voksne som føler presset om å kle opp babyene sine, jeg skjønner det er noe annet for tenåringer.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 11:29   #31
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har råd til merkeklær men våre må gå i brukte ....eneste unntak er yttertøy der vi kjøper pop som ikke er det billigste akkurat, dog syns jeg prisen er grei når tøyet kan arves. Forsøkte meg på en vinterjakke fra H&M, den var billig men gikk hull i så fort at jeg syns det ble for ille av miljøhensyn.

Jeg la også merke til at de foreldrene som ble intervjuet var veldig unge. Håper de har god råd, siden de bruker så mye penger på klær.

Gammel 24-11-13, 11:41   #32
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det der gjør meg en smule oppgitt og sint. Vi har mer enn nok råd til å kjøpe merkeklær til ungene, men vi gjør det ikke. Vi legger litt penger i gode sko og ytterklær, for her vi bor så blir det skikkelig kaldt på vinteren og mye snø. Men bortsett fra det så er jeg stor fan av kjedebutikker, og ungenes klær er kjøpt på Cubus, H&M, NameIt og KappAhl for en stor del. Jeg nekter å være med til å bidra til økt kjøpepress og merkebevissthet, rett og slett.

Gammel 24-11-13, 11:52   #33
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde faktisk kjøpt litt dyrere klær om jeg hadde hatt råd. Men bare fordi da kunne jeg kjøpt mer økologisk og ikke alltid måttet funnet det billigste alternativet. Merkeklær bryr jeg meg fint lite om.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 12:08   #34
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Startet dagen med å diskutere denne saken. Han hadde også lest den. Han kunne ikke fatte og begripe at hun tok en sånn sak ut i media, men nå slapp hun vel å slite med disse vennene lengre. De ville vel kutte henne ut etter å ha blitt utlevert på en slik måte.

Dessuten burde hun kanskje vært beskyttet mot seg selv? Hva sier dette om henne som person for en framtidig arbeidsgiver?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg nekter å være med til å bidra til økt kjøpepress og merkebevissthet, rett og slett.

Merker snakkes det heldigvis svært lite om enda. Det eneste har vært Uggs, men det brukes om en 'type' sko, og at det skal være originalt har ikke vært noe tema. Så hvert år som går der ikke noe spesielt dukket opp er jeg fornøyd. Jeg antar jo de vil finne ut noe på egenhånd etter hvert.

Sist redigert av Dronningen : 24-11-13 kl 12:15.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 12:14   #35
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg tror det kan være et sterkere press på slikt hos unge, kanskje ikke så utdannede foreldre. :fordomsfull:

.

Tja. Jeg skjønner hva du mener og har tenkt det samme, men så har du slike folk også: www.dentinista.no

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 12:48   #36
Chablis
Drømmer

Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

http://www.altaposten.no/lokalt/nyhe...cle8672729.ece

Det er tydeligvis kun de som kjøper merkeklær til barna, som kjøper de beste klærne.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 12:57   #37
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Tja. Jeg skjønner hva du mener og har tenkt det samme, men så har du slike folk også: www.dentinista.no

Men hun her er vel også i gruppen som Tallulah henviser til?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 12:59   #38
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

For en merkelig artikkel i Altaposten, den utviklet seg jo til den reneste tekstreklamen for PompDelux (som jeg forøvrig ser på som snobbeklær, selv om det skulle være motvekt i denne sammenhengen). Hun Rannveig vet jeg ikke om jeg orker å kommentere.

Gammel 24-11-13, 13:01   #39
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er merkeklær da? Det er jo merkebevissthet også blant mange av de som ikke er så opptatt av buerberry med venner, bare at da er argumentet at det er bedre kvalitet. Polarn o pyret, småfolk, molo, reima, ticket to heaven og bergans er også merker. Jeg vil påstå at jeg velger merker som jeg har erfaring med gir meg god kvalitet i forhold til pris, men jeg er helt sikkert påvirket av omgivelsene. Selv om de jeg jobber sammen med har et ekstremt nøkternt forbruksmønster mhp klær og utstyr til barn, så der ville man ikke akkurat fått plusspoeng i margen av å kjøpe luksusmerker til barn.

Gammel 24-11-13, 13:02   #40
Chablis
Drømmer

Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg leste blogginnlegget til hun Rannveig, kjenner jeg i grunn ble tom for ord.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:02.