Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

How to have a sensible conversation about immigration

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-11-13, 10:39   #21
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: How to have a sensible conversation about immigration

Jeg syns også det skal være greit å si høyt det han sier her:

Sitat:

Parents naturally want to pass on their culture to their children. This is true both of immigrants and of the indigenous English population. It has become an article of faith in liberal and official discourse that cultural diversity should be respected and promoted. However, not all cultures are equally functional. The cultures that immigrants from poor societies bring with them have some attractive features but they are implicated in the social failures from which these migrants are escaping. For example, poor societies typically have far lower levels of trust and higher levels of violence and intolerance. There is therefore a solid, objective reason why we should want the children of immigrants to absorb English culture

Gammel 27-11-13, 10:41   #22
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror norsk skole hadde hatt nytte av å innføre NSF-timer (norsk som et fremmedspråk) i tillegg til den ordinære norskopplæringen. Det er jo vanlig på alle engelskspråklige, internasjonale skoler at barna må gå på EFL (english as a foreign language) frem til de har nådd et tilstrekkelig høyt språklig kompetansenivå. Jeg kunne ikke et kvekk engelsk da jeg begynte på skolen. På en internasjonal skole. Og på under et halvt år snakket jeg flytende og slapp EFL (som kom i tillegg til de andre timene). Jeg antar at mye av den samme språkpedagogikken kan overføres til det norske skolesystemet.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 10:42   #23
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Utfordringen med av 7 av 10 barn med pakistansk opprinnelse sliter språklig bør vel angripes på en annen måte enn blant flyktninger og nylig ankomne.

De fleste barn født i Norge som snakker urdu/punjabi hjemme og med venner har vel så vidt jeg har skjønt minst en forelder som er født og oppvokst i Norge. Oppholdstillatelser gis vel primært ved familiegjenforening. Ofte er begge foreldre født i Norge. Jeg mener at man da kan og bør forvente mer enn man kan av nylig ankomne flyktninger.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 10:44   #24
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg ser også et veldig klart skille mellom de tilfellene hvor mor jobber og hvor hun ikke gjør det. Ungene snakker helt utrolig mye bedre norsk når mor jobber. Kanskje fordi de har blitt levert i barnehagen mye tidligere?

Muligens. Eller så handler det om at familien naturlig snakker mer norsk med hverandre. Jeg snakket for øvrig bare engelsk med broren min til vi var ganske store. Og innimellom faller det oss helt naturlig å snakke engelsk, uten at vi har lagt merke til at vi har byttet språk.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 10:45   #25
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg prøver heller å tenke etter hva jeg hadde syntes var rimelig at jeg skulle bidra med om vi flyttet til et annet land.

Og jeg mener da at hele familien helt klart måtte brukt det fremmede språket så mye vi kunne, hadde nok prøvd å bruke det endel hjemme også for å hjelpe barna. Hadde ikke dere?

Det som jeg alltid blir så utrolig overrasket over er at mange virkelig setter helt sånt kårni lave krav til folk om de kommer fra ikke-vestlige land, mye lavere enn hva de selv hadde ment var helt rimelig, og jeg mener det er en grov undervurdering og nesten litt sånn "men de kan ikke for det fordi de er litt dummere enn andre".

Jepp, og så synes jeg det er dumt at vi står og stanger hodet i veggen når det kommer til integrering, når forslag som det AP-politikeren kommer med, blir møtt med massiv motstand og rasismeanklager. Vi må jo begynne et sted! Og ikke at det har noe å si, men jeg personlig synes at Bølers idé er gull, at foreldre og barn trener på norsk hjemme.

Å snakke om overgrep i samme vending som dette, blir for dumt, altså! Her snakker vi om et barns skolegang og fremtid, klart språket er avgjørende!

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 10:49   #26
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Utfordringen med av 7 av 10 barn med pakistansk opprinnelse sliter språklig bør vel angripes på en annen måte enn blant flyktninger og nylig ankomne.

De fleste barn født i Norge som snakker urdu/punjabi hjemme og med venner har vel så vidt jeg har skjønt minst en forelder som er født og oppvokst i Norge. Oppholdstillatelser gis vel primært ved familiegjenforening. Ofte er begge foreldre født i Norge. Jeg mener at man da kan og bør forvente mer enn man kan av nylig ankomne flyktninger.

Akkurat det var Aftenposten veldig gode å til å skille på. Det ble fremstilt som et langt større problem at 7 av 10 barn med bakgrunn i punjabi/urdu trengte spesielt tilrettelagt opplæring enn at 9 av 10 med pashtu (?)/Afganistansk bakgrunn gjorde det. Nettopp på grunn av botid i Norge.

Gammel 27-11-13, 10:57   #27
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man skal ikke se bort i fra at den massive motstanden mot forslaget er delvis fordi det er Bøhler som kommer med det.

Men ja, enig i at det er et helt annet (og større) problem at barn som er født i Norge ikke snakker godt nok, enn at barn av nyankomne flyktninger ikke snakker godt nok. Da har foreldrene bodd i Norge over seks år, og man må kunne forlange at de bidrar til norskopplæringen, både ved å lære seg norsk selv, og ved å sørge for at barna får opplæring utenfor hjemmet om de ikke greier å snakke godt nok selv.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 10:57   #28
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er klart foreldre har ansvar og bør føle ansvar for barnas norskopplæring, men oppfordringen om å snakke norsk hjemme er grusomt tabloid og strider mot all fornuftig flerspråklighetsforskning (den Bøhler støtter seg på, er ikke det). Å oppfordre folk til å slutte å kommunisere på førstespråket sitt er noe som bare kan komme fra noen som ikke forstår hva et språk er, hva morsmålskompetanse er.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 10:59   #29
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er utrolig BILLIG også, å komme med en pekefinger. Gratis, faktisk.

Men det hjelper jo ikke en pøkk.

Nei, ekstra norskundervisning til de har bestått en (vanskelig!!) test.

Og massemassemasse tilrettelegging for lesing!

Gammel 27-11-13, 11:00   #30
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å oppforde foreldre å droppe morsmålet sitt, blir for dumt, men det blir jo noe annet enn det Bøhler foreslår. Det blir helt hinsides dumt at jeg skal sitte med mitt barn og øve matte, fordi barnet mitt trenger det, mens barn som trenger hjelp med norsken skal være "fritatt" den hjelpen, fordi foreldrene ikke er norske.

Massiv motstand blir det uansett hva man kommer med, noen ganger såklart fortjent, men andre ganger kan det være en tanke å tenke litt gjennom det som blir sagt før man høvler det ned.

Gammel 27-11-13, 11:04   #31
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo ingen som sier at det ikke er mulig å gjøre litt av begge deler heller.

Jeg snakker en god del engelsk med snuppa, etter oppfordring fra læreren hennes. Som et ledd i engelskopplæringen av henne. Min engelsk er slett ikke perfekt, men bedre enn hennes og hun lærer seg å formulere seg selv på engelsk. Vi snakker altså norsk det aller, aller meste av tiden, men snakker tidsvis et annet språk som ledd i en opplæring. Hun kan fritt legge over til norsk hvis hun står fast.

Gammel 27-11-13, 11:09   #32
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan kan vi få foreldre til å snakke mer norsk med barna sine, eller på andre måter sørge for at de snakker godt nok? Gratis kjernetid i barnehage er vel noe jeg forstår funker veldg bra. Hvilke andre tiltak kan man sette inn?

Noen konstruktive forslag?

Gammel 27-11-13, 11:11   #33
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Å oppforde foreldre å droppe morsmålet sitt, blir for dumt, men det blir jo noe annet enn det Bøhler foreslår. Det blir helt hinsides dumt at jeg skal sitte med mitt barn og øve matte, fordi barnet mitt trenger det, mens barn som trenger hjelp med norsken skal være "fritatt" den hjelpen, fordi foreldrene ikke er norske.

Jeg leser ham som at han mener at norsk bør være primært hjemmespråk i familier som skal bo i Norge permanent. Med forbehold om tabloidisering. (Nå kan dere forestille dere at dere flytter til f.eks. Japan med barna.)

Uansett, all (fornuftig) flerspråklighetsforskning viser at flerspråklighet i seg selv overhodet ikke er noe hinder for å få (tilnærmet) morsmålskompetanse i bostedslandets språk. Det er rett og slett ikke noe å ha dårlig samvittighet for, at man har et annet språk enn norsk som primært hjemmespråk. Det viktige er jo at barna eksponeres for norsk hele tida i småbarnsårene. Gratis barnehageplasser, sier nå bare jeg! Og absolutt ingen kontantstøtte!

Gammel 27-11-13, 11:16   #34
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

6000/mnd i kontantstøtte, altså. Jeg har ikke ord.

Gammel 27-11-13, 11:17   #35
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg leser ham som at han mener at norsk bør være primært hjemmespråk i familier som skal bo i Norge permanent. Med forbehold om tabloidisering. (Nå kan dere forestille dere at dere flytter til f.eks. Japan med barna.)

Uansett, all (fornuftig) flerspråklighetsforskning viser at flerspråklighet i seg selv overhodet ikke er noe hinder for å få (tilnærmet) morsmålskompetanse i bostedslandets språk. Det er rett og slett ikke noe å ha dårlig samvittighet for, at man har et annet språk enn norsk som primært hjemmespråk. Det viktige er jo at barna eksponeres for norsk hele tida i småbarnsårene. Gratis barnehageplasser, sier nå bare jeg! Og absolutt ingen kontantstøtte!

Jeg tolker han ikke som det han sier er at man ikke skal snakke morsmålet overhodet. Hadde vi flyttet til Japan, hadde vi øvd som bare juling på japansk, alle sammen, hvert fall hvis planen var å være der veldig lenge/permanent.

Jeg har problemer med å forstå hvor barn skal lære seg norsk, om ikke hjemme, all den tid foreldrene har ansvaret for opplæringen. Det blir som om jeg ikke skal lære barnet mitt matte, fordi jeg ikke forstår det eller kan det selv. Jeg MÅ jo, for barnets skyld.

Gammel 27-11-13, 11:18   #36
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jupp, snakk om å legge opp til at integrering skal feile.

Gammel 27-11-13, 11:18   #37
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Enig, jeg synes det er helt horribelt.

Gammel 27-11-13, 11:23   #38
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Kontantstøtte på 6000 kroner er vel bare frem til barnet er 18 måneder, er det ikke? (Eller er det jeg som ikke har fulgt med?) Uansett vil det vel være et insentiv til å bli hjemme hvis det er mindre søsken som får dette. Jeg er skrekkelig imot kontantstøtten, bare så det er sagt.

Andre forslag fra meg:
- Gratis kjernetid i bydeler hvor dette trengs. Minumum de to siste årene før skolestart. Kanskje med noe innlagt plikt til å møte?
- Utvidet tilbud om norskopplæring for mødre i åpen barnehage. Det gir to fluer i en smekk for mødrene lærer norsk samtidig som barna.
- Spesialundervisning i norsk for de som er under kritisk nivå (det er vel kanskje dette som er tilpasset norskopplæring i dag? )

Gammel 27-11-13, 11:36   #39
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er klart foreldre har ansvar og bør føle ansvar for barnas norskopplæring, men oppfordringen om å snakke norsk hjemme er grusomt tabloid og strider mot all fornuftig flerspråklighetsforskning (den Bøhler støtter seg på, er ikke det). Å oppfordre folk til å slutte å kommunisere på førstespråket sitt er noe som bare kan komme fra noen som ikke forstår hva et språk er, hva morsmålskompetanse er.

Godt skrevet!

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 11:44   #40
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Og bare for å ha det sagt: Hvis vi flytter til et annet land, så kom vi til å bruke masse tid hjemme på å lære språket i det nye landet. Særlig hvis vi hadde tenkt å bli der en stund. Vi hadde nok fremdeles snakket aller mest norsk hjemme, men hadde også snakket japansk/engelsk/whatever som et ledd i den opplæringen.

Det er det utvilsomt mange som gjør i Norge også, men de barna skrives det ikke om i avisene. Det er foreldrene som ikke er like bevisste på hvor viktig dette er som skaper problemet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:03.