|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationJeg syns også det skal være greit å si høyt det han sier her:
|
|
|
#22 |
|
villende
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationJeg tror norsk skole hadde hatt nytte av å innføre NSF-timer (norsk som et fremmedspråk) i tillegg til den ordinære norskopplæringen. Det er jo vanlig på alle engelskspråklige, internasjonale skoler at barna må gå på EFL (english as a foreign language) frem til de har nådd et tilstrekkelig høyt språklig kompetansenivå. Jeg kunne ikke et kvekk engelsk da jeg begynte på skolen. På en internasjonal skole. Og på under et halvt år snakket jeg flytende og slapp EFL (som kom i tillegg til de andre timene). Jeg antar at mye av den samme språkpedagogikken kan overføres til det norske skolesystemet. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationUtfordringen med av 7 av 10 barn med pakistansk opprinnelse sliter språklig bør vel angripes på en annen måte enn blant flyktninger og nylig ankomne. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
villende
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigration
Muligens. Eller så handler det om at familien naturlig snakker mer norsk med hverandre. Jeg snakket for øvrig bare engelsk med broren min til vi var ganske store. Og innimellom faller det oss helt naturlig å snakke engelsk, uten at vi har lagt merke til at vi har byttet språk. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Ringskrømt
|
Jepp, og så synes jeg det er dumt at vi står og stanger hodet i veggen når det kommer til integrering, når forslag som det AP-politikeren kommer med, blir møtt med massiv motstand og rasismeanklager. Vi må jo begynne et sted! Og ikke at det har noe å si, men jeg personlig synes at Bølers idé er gull, at foreldre og barn trener på norsk hjemme. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
ej ikke møjkets heije
|
|
|
|
|
#27 |
|
Glamorøs
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationMan skal ikke se bort i fra at den massive motstanden mot forslaget er delvis fordi det er Bøhler som kommer med det.
|
|
|
#28 |
|
kamerat
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationDet er klart foreldre har ansvar og bør føle ansvar for barnas norskopplæring, men oppfordringen om å snakke norsk hjemme er grusomt tabloid og strider mot all fornuftig flerspråklighetsforskning (den Bøhler støtter seg på, er ikke det). Å oppfordre folk til å slutte å kommunisere på førstespråket sitt er noe som bare kan komme fra noen som ikke forstår hva et språk er, hva morsmålskompetanse er.
|
|
|
#29 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationDet er utrolig BILLIG også, å komme med en pekefinger. Gratis, faktisk.
|
|
|
#30 |
|
Ringskrømt
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationÅ oppforde foreldre å droppe morsmålet sitt, blir for dumt, men det blir jo noe annet enn det Bøhler foreslår. Det blir helt hinsides dumt at jeg skal sitte med mitt barn og øve matte, fordi barnet mitt trenger det, mens barn som trenger hjelp med norsken skal være "fritatt" den hjelpen, fordi foreldrene ikke er norske. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationDet er jo ingen som sier at det ikke er mulig å gjøre litt av begge deler heller.
|
|
|
|
#32 |
|
Glamorøs
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationHvordan kan vi få foreldre til å snakke mer norsk med barna sine, eller på andre måter sørge for at de snakker godt nok? Gratis kjernetid i barnehage er vel noe jeg forstår funker veldg bra. Hvilke andre tiltak kan man sette inn?
|
|
|
#33 |
|
kamerat
|
Jeg leser ham som at han mener at norsk bør være primært hjemmespråk i familier som skal bo i Norge permanent. Med forbehold om tabloidisering. (Nå kan dere forestille dere at dere flytter til f.eks. Japan med barna.)
|
|
|
#34 |
|
kamerat
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigration6000/mnd i kontantstøtte, altså. Jeg har ikke ord.
|
|
|
#35 |
|
Ringskrømt
|
Jeg tolker han ikke som det han sier er at man ikke skal snakke morsmålet overhodet. Hadde vi flyttet til Japan, hadde vi øvd som bare juling på japansk, alle sammen, hvert fall hvis planen var å være der veldig lenge/permanent. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationKontantstøtte på 6000 kroner er vel bare frem til barnet er 18 måneder, er det ikke? (Eller er det jeg som ikke har fulgt med?) Uansett vil det vel være et insentiv til å bli hjemme hvis det er mindre søsken som får dette. Jeg er skrekkelig imot kontantstøtten, bare så det er sagt.
|
|
|
|
#39 |
|
Dragedytteren
|
|
|
|
#40 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: How to have a sensible conversation about immigrationOg bare for å ha det sagt: Hvis vi flytter til et annet land, så kom vi til å bruke masse tid hjemme på å lære språket i det nye landet. Særlig hvis vi hadde tenkt å bli der en stund. Vi hadde nok fremdeles snakket aller mest norsk hjemme, men hadde også snakket japansk/engelsk/whatever som et ledd i den opplæringen.
|
|
![]() |
|
|