Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Handlekurven din, har du noen prinsipper?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-11-13, 18:19   #121
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Handlekurven din, har du noen prinsipper?

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Jepp, helt riktig. (Bortsett fra at han er en hun.)

Oj, sorry! Trodde jeg leste et guttenavn der.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-13, 18:51   #122
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Dette er kanskje det aller viktigste. I Norge har vi et enormt mangfold av produkter i hele bredde av skalaen, men det hjelper så lite når butikkene ikke vil ta det inn.
Og kjefta er det produsentene som får.

Det er ikke butikkene som ikke vil ta dem inn, det er kjedene som bestemmer at de ikke får lov, med diverse sanksjoner overfor kjøpmennene som allikevel tar inn lokal mat.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-13, 19:06   #123
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har stått mye om kylling (og griser) og antibiotika i media den siste tiden, bla denne i går.
Og det er urovekkende mange som ikke er klar over at alle nyklekkede hanekyllinger drepes ved å gasses, kveles eller kvernes levende i klekkeriene fordi de har feil kjønn og dermed ikke kan brukes til noe (de er feil rase for kjøttproduksjon). Dette gjelder jo også i økobransjen. Jeg synes det burde komme mer frem, kan ikke tro at folk flest synes dette faktisk er ok.

Gammel 28-11-13, 21:16   #124
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Har stått mye om kylling (og griser) og antibiotika i media den siste tiden, bla denne i går.
Og det er urovekkende mange som ikke er klar over at alle nyklekkede hanekyllinger drepes ved å gasses, kveles eller kvernes levende i klekkeriene fordi de har feil kjønn og dermed ikke kan brukes til noe (de er feil rase for kjøttproduksjon). Dette gjelder jo også i økobransjen. Jeg synes det burde komme mer frem, kan ikke tro at folk flest synes dette faktisk er ok.

Jeg lurer på hva som gjør at mennesker synes det er helt ok å pine, virkelig pine dyr, eller som dette, å avle fram dyr for å drepe dem med en gang de er født, bare fordi.

Gjess tvangsfôres med rør for å få en lever som er ti gange større enn normalt. Leveren blir en delikatesse. Hvem kom på å gjøre noe slikt???
Kalver fôres bare med melk, slik at de utvikler alvorlig anemi, fordi det gjør kjøttet "deilig" og lyst.
Hunder avles fram med defekter som gjør at de ikke kan puste gjennom neste, hjernen blir for stor for kraniet, de kan ikke føde normalt.
Det avles fram hester med dobbelt musklatur som er så rette i hasene at de ikke kan brukes til noe som helst og de kaller det vakkert?!?
Hester trenes med blytunge sko og det etses sår i bena deres fordi de skal gå på en spesiell måte.
Kyllinger vokser så fort og bor så tett at de må fôres med medisin hele livet. Vi dreper alle hanekyllinge (nesten) fordi de ikke vokser fort og riktig nok.
Grisene får apmutert halen, fordi det er lettere enn å gjøre noe med stresset som gjør at de biter av hverandre halen.
Sauer får halen skåret av uten bedøvelse. Kaniner ribbes for pels.

Lista over våre grusomheter mot dyra er uendelig.
Hva er det som gjør at vi ikke skriker høyere om dette??
Og ikke minst hva er det som gjør at mange synes det er helt greit?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-13, 21:23   #125
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg lurer på hva som gjør at mennesker synes det er helt ok å pine, virkelig pine dyr, eller som dette, å avle fram dyr for å drepe dem med en gang de er født, bare fordi.

Gjess tvangsfôres med rør for å få en lever som er ti gange større enn normalt. Leveren blir en delikatesse. Hvem kom på å gjøre noe slikt???
Kalver fôres bare med melk, slik at de utvikler alvorlig anemi, fordi det gjør kjøttet "deilig" og lyst.
Hunder avles fram med defekter som gjør at de ikke kan puste gjennom neste, hjernen blir for stor for kraniet, de kan ikke føde normalt.
Det avles fram hester med dobbelt musklatur som er så rette i hasene at de ikke kan brukes til noe som helst og de kaller det vakkert?!?
Hester trenes med blytunge sko og det etses sår i bena deres fordi de skal gå på en spesiell måte.
Kyllinger vokser så fort og bor så tett at de må fôres med medisin hele livet. Vi dreper alle hanekyllinge (nesten) fordi de ikke vokser fort og riktig nok.
Grisene får apmutert halen, fordi det er lettere enn å gjøre noe med stresset som gjør at de biter av hverandre halen.
Sauer får halen skåret av uten bedøvelse. Kaniner ribbes for pels.

Lista over våre grusomheter mot dyra er uendelig.
Hva er det som gjør at vi ikke skriker høyere om dette??
Og ikke minst hva er det som gjør at mange synes det er helt greit?

Fordi enkelte mennesker i denne verden synes at dette her er ok http://www.dagbladet.no/magasinet/20...29/441656.html å gjøre mot andre mennesker, så da er jeg ikke overrasket over at mennesker kan gjøre sånt mot dyr i grunnen.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-13, 21:26   #126
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forbrukermakten er jo størst, det er jo forbrukerne som står for etterspørselen, og så lenge folk vil ha grøssebillig kjøtt, egg og melk og lignende og driter i hvordan det produseres så lenge deres smaksløker og lommebok blir tilfredsstilt, vil det jo aldri bli slutt på lidelsene, dessverre. Det nytter jo ikke å si at man er imot dyremishandling og at dyrevelferd er viktig for en, samtidig som man ikke ønsker å ta tak i sine egne forbrukervaner og faktisk slutte å støtte det.

Gammel 28-11-13, 21:28   #127
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Det er vel ingen som skjærer av halene på lamma lenger. Det er mange år siden jeg så lam uten hale.

Gammel 28-11-13, 21:54   #128
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

eggene skal ha vært frittgånde og kyllingen likeså

Dere som vet slikt. Er det egentlig en fordel? "Frittgående" betyr ikke mer enn at de ikke sitter i bur. Lever ikke "frittgående" høns ofte skrekkelig trangt? Såpass trangt at de tråkker oppå hverandre og til og med tråkker hverandre ihjel?

Vi kjøper økologiske egg når vi kan. Gjerne fra Veikåker gård, for der har vi vært innom.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-13, 22:21   #129
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Det er vel ingen som skjærer av halene på lamma lenger. Det er mange år siden jeg så lam uten hale.

Ikke i Norge nei. Det er ingen som lager foie gras i Norge heller.
Det var en kjapp oppsumering på verdensbasis.

Gammel 28-11-13, 22:33   #130
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Men i Norge kvernes eller gasses disse nyfødte gule kyllingene ihjel i millionantall hvert år, kun fordi de ikke kan brukes til eggproduksjon. Altså alle hannene. De er bare et uheldig biprodukt. Det er i hvert fall grunn nok for meg til å ikke støtte eggindustrien.

Gammel 28-11-13, 22:34   #131
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Men i Norge kvernes eller gasses disse nyfødte gule kyllingene ihjel i millionantall hvert år, kun fordi de ikke kan brukes til eggproduksjon. Det er i hvert fall grunn nok for meg til å ikke støtte eggindustrien.

Akkurat det er så sprøtt at jeg egentlig ikke forstår at det går ann (jeg vet at det er sant altså).

Hvordan kan man komme på noe så ille?
Også ressurs sløsende?
Og hvorfor står ikke folk med plakater uten for klekkerien?
Hvor er NOAH, hvor er DVA??

Sist redigert av Floksa : 28-11-13 kl 22:41. Årsak: Bokstavrekkefølge.....
Gammel 28-11-13, 22:36   #132
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Både Noah og DVA har skrevet mye om det, de jobber med dette hele tiden. Problemet er jo den store forbrukermassen. Selv folk som VET dette, bryr seg ikke. Da kommer man jammen ikke langt.

Gammel 28-11-13, 22:37   #133
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men vet folk det da? Jeg visste det ikke.

Gammel 28-11-13, 22:39   #134
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Åh, mange vet det. Jeg lurer egentlig på hvor mange her inne som slutter å støtte eggindustrien når de leser dette. Folk flest "glemmer" det etter et kvarter.

Gammel 28-11-13, 22:45   #135
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men vet folk det da? Jeg visste det ikke.

Jeg har vært i flere kyllingfjøs, eller hva det nå heter, og det er helt nytt for meg.

Gammel 28-11-13, 22:47   #136
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Finnes det ikke egg fra steder hvor dette ikke er vanlig praksis?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-11-13, 22:49   #137
konsulenten
Passiv

Standard

Jeg tror mange har et distansert forhold til dyra vi spiser og da er det lettere å ikke være empatisk. Man går i butikken og tar med seg en vakumpakket kjøttdeig, tenker ikke på at det en gang har vært ei ku. Det vi finner i kjøledisken i butikken ligner ikke på dyr. Jeg tror dette blir verre og verre for hver generasjon. Maten blir stadig mer prosessert og ligner mindre og mindre på det den opprinnelig kom fra.

Svar med sitat
Gammel 28-11-13, 22:49   #138
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Finnes det ikke egg fra steder hvor dette ikke er vanlig praksis?

Nei, det tror jeg faktisk ikke.
Dvs, du finner jo mange små private hønsehold der dyra er ute, og hanene spises uavhengig av rase og hønene både får verpe og myte.
Men ofte må man lete litt.

Mine høner lever til de dør av alderdom
Jeg har noen høner som kommer fra produksjonsfjøs og jeg har ikke hjerte til å slakte dem, selv om de sluttet å verpe for lenge siden.....

Gammel 28-11-13, 22:50   #139
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Denne og denne artikkelen forteller mer om hanekyllingene og eggindustrien.

Gammel 28-11-13, 22:51   #140
konsulenten
Passiv

Standard

Og ja, uvitenhet er også en del av det. Ikke alltid fordi folk ikke gidder å engasjere seg. Men også fordi det foregår ting innen matproduksjon som produsentene ikke nødvendigvis har så lyst til at vi skal vite. Ikke at det holdes hemmelig, men det foregår ingen opplysningskampanje akkurat.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:23.