Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er klassiske smykker safe?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Ville du likt og brukt øreringene?
Ja, fin gave! 52 46,02%
Ja, ok gave 9 7,96%
Nja ... ville brukt dem for høflighets skyld 7 6,19%
Nei, ville byttet 45 39,82%
Deltakere: 113. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-12-13, 22:22   #61
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er klassiske smykker safe?

Sånn rent bortsett fra at jeg har nikkelallergi og ikke har brukt øredobber siden jeg var 19, så bruker jeg ikke gult gull. De hadde blitt byttet tvert. De i hvitt gull kunne jeg nok brukt, selv om jeg syns de var litt i overkant damete.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-13, 22:37   #62
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker ikke enkelt og klassisk.
Eller, jeg ser at det er pent. Og jeg liker ikke pent. Det er vel mer der det ligger.

Gammel 06-12-13, 22:51   #63
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker øredobber svært sjelden, og selv om jeg har en ganske formell stil på jobb blir ikke disse helt min greie. Og så det bl.a. Acsa og Tallulah sa om diamanter. Så nei, ikke veldig glad, men det går jo an å bytte. Kommer jo veldig an på mottaker og dennes stil og preferanser.

Gammel 06-12-13, 23:38   #64
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes de var pene (sånn rent bortsett fra at jeg ikke har hull i ørene og dermed ikke kunne ha brukt dem).

Gammel 07-12-13, 01:39   #65
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

De blir for "damete" for meg. Jeg hadde nok byttet.

Gammel 07-12-13, 09:44   #66
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Hadde du blitt glad for et par små øreringer som disse her, feks? (Eller noen enklere uten stener.)

Nei. Jeg har jo ikke engang hull i ørene! De ville uansett absolutt ikke vært min stil.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-13, 09:57   #67
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

De i hvitt gull syns jeg var fine.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-13, 11:56   #68
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker ikke så godt smykker med mange diamanter (eller "diamanter"), men enkle små gullringer uten stener har jeg flere varianter av og bruker gjerne. En "stud" med perle eller én sten, eller en liten gullkule eller lignende, hadde jeg også oppfattet som ganske "trygt".

Gammel 07-12-13, 12:23   #69
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

De var kanskje litt mye? Noe enklere kunne jeg likt.
Men jeg kler ikke hvitt gull og sølv, så til meg måtte det vært gult gull om jeg skulle brukt det.

Gammel 07-12-13, 12:28   #70
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har noen i hvitt gull som ligner litt, som jeg er veldig glad i. De er bredere og ser mindre ut, og følger flippen, slik Fløyel nevner. De er kanskje litt voksne, men jeg tenderer jo til å kle meg som en 25-åring, så det er egentlig et pluss.

Jeg er ikke glad i studs, og ville aldri hatt perler, så sånn sett er det ikke nødvendigvis enkelt, nei.

Det med diamanter synes jeg er vanskelig. Jeg har bare sertifiserte, og fra velkjente leverandører, men vet at sertifiseringen er mangelfull. Men samtidig vet jeg heller ingeting om gullet eller for den del den billige band-t-skjorten jeg har på meg. Det er så lett å henge seg opp i det som media tar tak i, og ta for gitt at alt annet er uproblematisk.

(Nå vet jeg at de som kommenterte diamanter i denne tråden generelt er opplyste på alle slike saker, så jeg beskylder ikke dem for flakse med vinden, altså. Det var bare mitt sedvanlige hjertesukk rundt boikottproblematikken.)

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-13, 12:30   #71
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker klassiske smykker men ikke øreringer.

Men hva med perlearmbånd? Jeg ville tenkt at det er ganske safe og at mange ikke har det fra før? Hvite perler eller svarte perler.

Hm, jeg har lyst på et svart perlesett kjenner jeg nå. Hm. Tror ikke mannen min har kjøpt gave til meg ennå.

Gammel 07-12-13, 12:41   #72
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det med diamanter synes jeg er vanskelig. Jeg har bare sertifiserte, og fra velkjente leverandører, men vet at sertifiseringen er mangelfull. Men samtidig vet jeg heller ingeting om gullet eller for den del den billige band-t-skjorten jeg har på meg. Det er så lett å henge seg opp i det som media tar tak i, og ta for gitt at alt annet er uproblematisk.

(Nå vet jeg at de som kommenterte diamanter i denne tråden generelt er opplyste på alle slike saker, så jeg beskylder ikke dem for flakse med vinden, altså. Det var bare mitt sedvanlige hjertesukk rundt boikottproblematikken.)

Diamanter er jo et luksusprodukt det er rimelig lett å unngå da, så jeg syns det stiller i en helt annen klasse enn å boikotte land og merkevarer generelt. I tillegg er det slik at det knapt finnes gode leverandører.

Jeg har valgt å bestille et smykke fra en leverandør som er fairtradesertifisert og økologisk på både gullet, sølvet og stenene, men det er det eneste smykkemerket solgt i Norge som er det. Jeg er allikevel ikke helt fornøyd med min egen avgjørelse, siden diamanter er virkelig så himla lett å unngå, og en så gjennomjævlig business. Det er som pels, bare her er det mennesker som lider. Det er liksom ikke tvil. Ei heller er det et motefenomen å boikotte diamanter, og medieoppmerksomheten på bransjen er omtrent lik null.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-13, 12:41   #73
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Perler er ikke nødvendigvis trygt altså.

Gammel 07-12-13, 12:47   #74
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

De var for damete og voksne for meg.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-13, 13:36   #75
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg har valgt å bestille et smykke fra en leverandør som er fairtradesertifisert og økologisk på både gullet, sølvet og stenene, men det er det eneste smykkemerket solgt i Norge som er det.

Hva heter det merket?

For å svare på HI:
1) Jeg syns ikke ørepynten var det minste pen
2) Jeg liker ikke diamanter (av grunner som tidligere er nevnt)
3) Jeg er allergisk mot det meste
4) Hullene i ørene mine er grodd igjen, og jeg er veldig skeptisk til å stikke dem opp igjen.

Konklusjon: legg ved byttekort.

Gammel 07-12-13, 13:44   #76
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Hva heter det merket?

Noën.

Tar litt tid å få smykkene, riktignok. Gruvene er så små at de ikke alltid har nok gull inne. Så de må bokstavelig talt grave gullet først.

Gammel 07-12-13, 13:50   #77
Maya80
Bør lage seg en tittel selv

Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Jeg synes dem var fine, men jeg liker enkelt og dem er ikke enkle nok for meg. Jeg liker best sølv eller hvitt guld. Men om man gir gaver till andre så håper jeg dem bytter till noe annet om det ikke faller i smak. Jeg håper dem som skal gi det bort heller kommer over redselen og ta feil og får vedkommende som får gaven till og føle dem må beholde det for ikke og såre.

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-13, 14:09   #78
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Perler er ikke nødvendigvis trygt altså.

Jeg vet. Men det er lettere å kontrollere, bransjen har mer kontroll og dessuten er det lett å finne pene brukte smykker.

I hvertfall tenker jeg sånn med alle typer smykker, at brukte er ok. Eller tenker jeg feil?

Gammel 07-12-13, 14:18   #79
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg vet. Men det er lettere å kontrollere, bransjen har mer kontroll og dessuten er det lett å finne pene brukte smykker.

I hvertfall tenker jeg sånn med alle typer smykker, at brukte er ok. Eller tenker jeg feil?

Argumentet mot brukt pels er signaleffekten, man kan alltids bruke det samme mot smykker og diamanter. Men livet er ikke perfekt - man skal ikke la det beste bli det godes fiende.

Jeg vet om en diamant som er fullstendig ok: jeg kjenner til mannen som fant den og ga den til sin kone. Hun ga den senere til sitt barnebarn da han skulle gifte seg. Ingen av dem var rike, og de kunne ha solgt diamanten for ganske mye penger. Men det ble en arvegjenstand, som de beholdt av sentimentale årsaker. I en verden der opponionen tenker blod hver gang man så en diamant ville heller ikke den diamanten kunne brukes. Og det mener jeg blir feil.

Gammel 07-12-13, 14:56   #80
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg syns brukt er helt ok. Jeg tenker det får være måte på, også får man heller bruke press der man kan for å endre bransjen slik den er i dag.

Så for det jeg definerer som klassiske smykker anbefaler jeg en tur på Esaias Solberg i kirkeristen.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:50.