|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om bursdager og selvbestemmelseNå har jeg skrevet i tråden til Bergensis om særlig jenter som blir oversett eller holdt utenfor. Og jeg har selv angret stort på at 6 åringen fikk bestemme noe i fjor, det var alle jentene i klassen og noen til. Nå er det kun alle jentene i klassen, og jeg kommer til å holde hardt på det. De er ikke så mange. Jeg har to jenter og vil si at sånn er det!
|
|
|
|
#22 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Om bursdager og selvbestemmelseJeg synes dette er veldig, veldig vanskelig. Prinsipielt synes jeg alle skal inkluderes så lenge det er vanlig med barnebursdag (ut barneskolen?). I praksis ser jeg jo at noen ganger blir det bare utrivelig for bursdagsbarnet. Jeg har faktisk to ganger latt Frøkna feire bursdag uten å be alle jentene i klassen fordi det har vært utrolig mye drama i gruppa og hun har vært helt utslitt av det, men det har da vært snakk om at hun har tatt med seg to venninner (av 11 andre jenter i klassen) og har gjort noe helt annet - en gang ridning, en gang kino - så hun har ikke hatt tradisjonelt bursdagsselskap. Det hadde vært alle eller ingen hvis hun ville hatt selskap.
|
|
|
#23 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Om bursdager og selvbestemmelseHar lest om den hisorien på FB. Utrolig sårt.
|
|
|
|
#24 |
|
By the Sea
|
Sv: Om bursdager og selvbestemmelse
Det er jo sånt som dette jeg er opptatt av. Uakseptabel tankeløshet, virkelig.
|
|
|
#25 |
|
rakkarpus
|
Jeg blir sjokkert jeg.
|
|
|
#26 |
|
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
Sv: Om bursdager og selvbestemmelseEnig i at man skal inkludere alle.
|
|
|
#27 |
|
Glamorøs
|
Men Mave, ser du ikke at hvis alle de som kan, inviterer alle, så blir det mye greiere for barn som ikke takler store bursdager eller ikke har så mange venner å feire i en form som passer dem? Jeg syns både Zoë og Tjorven har gode poenger: og det er at det du beskriver er unntakene. Og de blir det rom for om andre tar ansvar og inkluderer. Vi for eksempel, gjør det. Selv om sønnen min ikke leker med alle i klassen, syns han det er helt uproblematisk å ha alle i selskap. Noen av de vi inviterer blir han aldri invitert tilbake til. Noen av de han inviterer, blir ikke invitert andre steder. Det er en måte vi kan inkludere på. Og da gjør det ingenting om man har noen få unntak med små grupper.
Nettopp. Det blir som vaksinering. Om de som kan tar den, så kan de som ikke kan faktisk la være.
|
|
|
#30 |
|
Borte
|
Sv: Om bursdager og selvbestemmelseDette ble litt for utl.
Vesla (02) og Lillesøster (09) Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og Freedom's just another word for nothing left to lose Sist redigert av Røverdatter : 10-12-13 kl 16:03. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
:)
Medlem siden: Jan 2007
Sv: Om bursdager og selvbestemmelseTakk for påminnelse. Jeg må planlegge tiårsdagen.
|
|
|
#34 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Om bursdager og selvbestemmelseKnerten møtte opp i en bursdag en gang hvor bursdagsbarnet helt tydelig ikke ville ha ham der. "Hei. Jeg synes ikke at du skulle ha kommet. Det var mamma og pappa som sa at jeg måtte invitere deg også." Gutten ble 4 år, og foreldrene holdt på å dø av skam. Han fikk en lang lekse om hvordan man oppførte seg. Knerten hadde akkurat byttet til storbarnsavdeling, og de kjente hverandre ikke så godt.
|
|
|
|
#36 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Da ville jeg forklart dette for foreldrene til jenta. Rett og slett sagt at hun ikke ville gå, og hvorfor. For problemet ligger jo ikke i bursdagen her, men i noe helt annet, som det absolutt bør gjøres noe med.
|
|
|
#38 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Nei nei, jeg brukte også ordet drama.
|
|
|
#39 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#40 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Høres litt mer sannsynlig ut den varianten der ja.
|
![]() |
|
|