|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Likestilt jul?Her er det nokså tradisjonelt, men han lager all mat, og vasker det som står på lista som jeg ikke orker/gidder.
|
|
|
#22 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Likestilt jul?Jeg synes sånn ellers i hverdagen at jeg og mannen min er relativt likestilte. Men i jula blir det ikke sånn. Det er jeg som tar styringa, og jeg som organiserer alt. Jeg lurer litt på hvorfor det blir sånn.
|
|
|
|
#23 |
|
Curlingkone
|
Sv: Likestilt jul?Hm, her er det mannen som fikser julekort, jeg skriver på adressene, og evt noen ord på kortet i tillegg til det som blir trykket. Jeg baker. Vi deler på julegavene, men jeg kjøper nok flest. Men vi diskuterer hva vi skal gi. Julematen handler han, men vi skriver liste sammen. Han pynter juletre og kjøper dette, jeg pynter resten. Sånn liker vi det.
|
|
|
#24 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Likestilt jul?I går skjønte jeg plutselig at det er jeg som i alle år har gjort nesten alt. Det er jeg som har planlagt og lagd lister. Handlet har vi gjort sammen. Så har jeg bakt (noen ganger med litt assistanse) og gjort andre matforberedelser. Jeg har lagd kort og tenkt ut forslag til alle julegaver vi kjøper. Vi har selvsagt diskutert oss frem til hva vi endelig kjøper, men den førsten (og største) jobben har jeg gjort. Jeg har aldri tenkt over at det er jeg som har gjort alt det der.
|
|
|
#25 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Likestilt jul?Det er nok jeg som har juleregien, og for noen år tilbake gjorde jeg også det meste. Det er fortsatt jeg som baker (mannen hadde nok kjøpt kaker dersom det var hans ansvar), ordner adventskalender (mannen hadde nok kjøpt en ferdigvariant) og har oversikt over gavene. Mannen ordnet bilder til julekort, jeg bestilte, og vi distribuerer sammen. Mannen kjøper sin del av gavene og juletre, han gjør det aller meste av vasking. Rydding og pynting gjør vi sammen. Mannen kan like gjerne invitere folk på middag som jeg. Jeg lager maten, mannen assisterer og rydder. Vi er nok ikke 100% likestilte i førjulsgjøremålene, selv om vi er det ellers i året, men helt skeivt er det heller ikke.
|
|
|
#26 |
|
Kald på føttene
|
Sv: Likestilt jul?Jeg gjør alt sånt, men det er primært fordi mannen min ikke kan gjøre sånne praktiske ting. Han kunne sikkert fiksa julekort, men da ville jeg sikkert blitt snipkjerring og klaga over hvordan det så ut.
|
|
|
#27 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Likestilt jul?Jeg gjør
Det stemmer nok for mannen også. Han må stå parat til å dra ut når det står på. Husker en julaften han ble sendt ut på senteret for å fikse finbukse til poden og juletrelys. Den ble noen telefonsamtaler, men buksa ble fin, og lys ble det. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
By the Sea
|
Sv: Likestilt jul?Jeg har ansvaret for alle julegreiene. Men mannen jobber ikke noe mindre enn meg i hjemmet i førjulstiden likevel - han gjør alle ikke-jule-tingene. Når jeg skriver kort, vasker han opp, når jeg handler gaver, lager han middag, når jeg sryker juleduker, vasker han gulvet, etc. Så vi deler likt på arbeidsoppgavene, men jeg får gjøre juletingene. Det er helt supert.
|
|
|
#29 |
|
Pauset
|
Sv: Likestilt jul?Vi bor jo ikke sammen sånn helt 100 % ennå, men er VELDIG mye hos hverandre. Omtrent hele tiden. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
wizzzard
|
Sv: Likestilt jul?Han kjøper jo gave til meg da.
|
|
|
#31 |
|
Trøtt
|
Sv: Likestilt jul?Jeg ordner alt bortsett fra gave til meg. Eller, nei, han handler om han får detaljert liste. Det er helt, helt greit. Vi har ikke 100% likestilling ellers i året heller, forresten. Han kommer fra en kultur der man ikke feirer jul, dermed er det naturlig at jeg ordner jul dersom jeg vil videreføre den tradisjonen. Han tar ikke initiativ, men syns det er hyggelig at jeg gjør det jeg gjør.
|
|
|
#32 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Likestilt jul?Vi deler på det meste, men når han handler mat, kjøper jeg blomster og slikt. Han lager middager, jeg baker litt osv. Vi begynner seint, men vi kommet alltid i mål, det gjør vi nok i år også. Han har bakt pepperkaker med minste, forresten, så jeg kan ikke skryte på meg det, heller. Julekort sendes ikke. Tror jeg kjøper flere gaver enn han.
|
|
|
#33 |
|
|
Sv: Likestilt jul?
... mens min kjære alltid har feiret jul og har vært gjennom konseptet "jul med småbarn" tidligere, mens jeg aldri har gjort det, og derfor løper rundt og er superhyper og rookieentusiastisk og i det hele tatt. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Muligens verdt å vente på
|
Sv: Likestilt jul?Jeg gjør absolutt mest, men synes mat og pakker og sånn er veldig gøy.
|
|
|
#35 |
|
Trøtt
|
|
|
|
#36 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Likestilt jul?Blir imponert over alt dere orker. Her er vi pent nødt å dele uansett, for jeg klarer faktisk ikke alt det der. Men det er helt klart slik at jeg tar ansvar for andre ting enn ham i jula, det er det ingen tvil om. Hvis det ikke var for meg, hadde det ikke blitt pyntet noe særlig, og ikke bakt nevneverdig med kaker. Ikke for det, jeg baker lite, men litt blir det. Han gjør en del: Sist redigert av Hyacinth : 17-12-13 kl 16:04. Årsak: Endret puletre til juletre |
|
|
|
|
|
#38 |
|
villende
|
Sv: Likestilt jul?Jeg syns egentlig vi deler ganske likt, i likhet med resten av året. Mannen er en type som er flink til å ordne og organisere, og vi setter oss alltid ned i fellesskap for å avtale hvem som skal gjøre hva, både av innkjøp og andre ting som må ordnes til og før jul. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |