Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Gladnyheit frå Digitalbok

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-12-13, 18:18   #21
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gladnyheit frå Digitalbok

Greia med bibilotek og e-bokutlån er knytta til rettigheiter. Dei kan ikkje låne ut bøker på ein måte kor dei ikkje har kontroll på filene. Slik det er nå, kan ein kun låne gjennom denne aktuelle appen (det er for øvrig eit prøveprosjekt) og det er eit visst antall eksemplar tilgjengeleg for utlån. Når eg er ferdig med ei bok, trykker eg på lever og boka blir sletta frå min app og tilgjengeleg for andre. Men viss dei skal låne ut i filformat som blir lagra på disk/Kindle/lesebrett eller liknande, slik som kjøpe-e-bøkene blir, ville dei i praksis delt dei ut gratis. Så det må i alle fall finnast andre tekniske løysinger før e-bokutlån blir tilgjengeleg på Kindle. Det same gjeld Nasjonalbiblioteket si samling som er scanna. Den er kun tilgjengeleg frå norske IP-adresser og rettigheitsproblematikken knytta til å kunne laste ned og ta med desse bøkene er vanskeleg. Desse boksidene er og lagra i biletformat, så det er nok ikkje bare-bare å konvertere til eit anna filformat.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-13, 18:47   #22
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nokon, løsninga må jo bli at en sånn app-løsning er kompatible med enkelte eboklesere. Litt ala sånn som kindle virker, den vet jo hva man har rettigheter til i farta. Det kunne sikkert vært selvmordsinnstillinger på sånne nedlasta bøker.

Gammel 23-12-13, 00:54   #23
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan hende. Eg kan veldig mykje meir om bokbransje og rettigheiter enn om teknikk, så akkurat kva som er mogleg, veit eg ikkje. Men eBokBib er i alle fall noko som er forhandla fram som ei prøveordning, og mange av dei som tener penger på bøker er skeptiske med tanke på rettigheitsproblematikken. Men det burde jo gå an å finne ei slik løysing, ja. Eg har ikkje prøvd ut kva som skjer viss eg ikkje leverer tilbake ei bok, når eg er ferdig med ho, eller ho går ut på dato, om ho blir borte, eller om eg får purring. Men det må vel vere eit format som ikkje går an å kopiere, uansett.

Kan ein ha eksterne appar på Kindle? På mitt lesebrett kan eg ikkje det.

The glass is refillable.
Gammel 23-12-13, 11:29   #24
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Det kan hende. Eg kan veldig mykje meir om bokbransje og rettigheiter enn om teknikk, så akkurat kva som er mogleg, veit eg ikkje. Men eBokBib er i alle fall noko som er forhandla fram som ei prøveordning, og mange av dei som tener penger på bøker er skeptiske med tanke på rettigheitsproblematikken. Men det burde jo gå an å finne ei slik løysing, ja. Eg har ikkje prøvd ut kva som skjer viss eg ikkje leverer tilbake ei bok, når eg er ferdig med ho, eller ho går ut på dato, om ho blir borte, eller om eg får purring. Men det må vel vere eit format som ikkje går an å kopiere, uansett.

Kan ein ha eksterne appar på Kindle? På mitt lesebrett kan eg ikkje det.

Nei, det tror jeg ikke.

Altså, jeg tror ikke man kan vinne over dem som vil nok, heller ikke når det gjelder å stjele biblioteksbøker digitalt. Når det er sagt, tenker jeg at et gratis tilbud som biblioteket er såpass unikt at jeg er villig til å strekke meg ganske langt for det. Jeg synes ikke at de må tilrettelegge for alle mulige plattformer.

Når det gjelder norsk forlagsbransje, har jeg atskillig mindre slack. Jeg er rimelig overbevist i mitt kyniske jeg at det kun lå proteksjonistiske motiver bak beslutningen om å ikke selge bøker som kan leses på verdens klart største nettbrett.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-13, 12:52   #25
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Nei, det tror jeg ikke.

Altså, jeg tror ikke man kan vinne over dem som vil nok, heller ikke når det gjelder å stjele biblioteksbøker digitalt. Når det er sagt, tenker jeg at et gratis tilbud som biblioteket er såpass unikt at jeg er villig til å strekke meg ganske langt for det. Jeg synes ikke at de må tilrettelegge for alle mulige plattformer.

Når det gjelder norsk forlagsbransje, har jeg atskillig mindre slack. Jeg er rimelig overbevist i mitt kyniske jeg at det kun lå proteksjonistiske motiver bak beslutningen om å ikke selge bøker som kan leses på verdens klart største nettbrett.

Det vil være et fortrinn for lesebrett som støtter bibliotekapp etterhvert tenker jeg. Det er ikke biblioteket som skal strekke seg der. Verre med forlagsbransjen.

Gammel 23-12-13, 14:56   #26
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så bra! Funker det på alle Kindler? Må man laste ned via datamaskinen, eller kan man få det rett inn?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-13, 15:56   #27
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Nei, det tror jeg ikke.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det vil være et fortrinn for lesebrett som støtter bibliotekapp etterhvert tenker jeg. Det er ikke biblioteket som skal strekke seg der. Verre med forlagsbransjen.

Men forlagsbransjen snur jo nå. I alle fall dei to største forlaga, det er det denne tråden handler om, er det ikkje?

Då dei starta opp med e-boksal i 2011 var det ikkje gitt at Kindle og Amazon (som er eit merke!) skulle utkonkurrere alle dei andre lesebrett-produsentane med sitt format. Då fanst det e-pub (dei fleste modellane), Kindle og Nook. Nook er så vidt eg vett drukna, har eg inntrykk av. Men Amazon har tatt over marknaden og er i ferd med å utkonkurrere dei produsentane som faktisk bruker det universelle formatet. Og derfor har Aschehoug og CappelenDamm begynt å gjere sine bøker tilgjengelege i det formatet dei og. Det er jo Amazon som er sære her, som insisterer på eit format som ikkje resten av bransjen bruker.

The glass is refillable.
Gammel 23-12-13, 17:12   #28
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Tallulah: Når du har ordna med e-post adresser hjå den eine og den andre, går du inn på digitalbok, bestiller bok og etter at den er betalt går du inn på mine sider og få den sendt direkte til kindle.

Gammel 23-12-13, 18:11   #29
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk!

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-13, 18:18   #30
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det tar ganske lang tid å overføre. Som i timer før den er over hos Amazon. Forresten så får jeg ikke den ene boka jeg har testet over på Kindelen.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-13, 23:54   #31
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Kee, tok 5 minuttar med dei to bøkene eg testa med her om dagen.

Gammel 24-12-13, 16:29   #32
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Då dei starta opp med e-boksal i 2011 var det ikkje gitt at Kindle og Amazon (som er eit merke!) skulle utkonkurrere alle dei andre lesebrett-produsentane med sitt format.

Nå er vel ikke alle enige i det. Jeg er for eksempel ikke enig, og har hele tiden ment at Amazon har et enormt fortrinn, og at den eneste sjansen for konkurrentene deres på ebokmarkedet, deriblant de norske forlagene, var å gjøre det de omsider har gjort nå, nemlig å slutte å fokusere mest på kundefiendtlige brukssperrer, og heller prøve å selge ebøker. Og det er kanskje for sent det de prøver på nå, men man kan jo håpe at de vil lykkes og at dette ikke er nok et udugelig og halvhjertet tiltak. Ingen andre enn Amazon er tjent med at Amazon dominerer ebokmarkedet fullstendig, men de norske forlagene har så langt virkelig gjort hva de kan for at nettop det skal skje her i Norge også. (Forlagene omtaler forøvrig brukssperrene sine som «kopibeskyttelse», men den viktigste effekten disse har er å gjøre det vanskelig for den som har kjøpt en ebok å få lest den.)

Sitat:

Men Amazon har tatt over marknaden og er i ferd med å utkonkurrere dei produsentane som faktisk bruker det universelle formatet. Og derfor har Aschehoug og CappelenDamm begynt å gjere sine bøker tilgjengelege i det formatet dei og. Det er jo Amazon som er sære her, som insisterer på eit format som ikkje resten av bransjen bruker.

Dette er feil, ikke at Amazon dominerer markedet, men det om formatene. Bokformatet på Kindle er Mobipocket. For alle praktiske formål er det like universelt som ePub (som de norske forlagene benytter) så det er ikke det som er problemet. De norske forlagene har heller ikke begynt å tilby noe nytt format. De selger fortsatt bare ePub. (Jeg tror det er dumt av dem, men det er ikke sikkert jeg har rett i det, fordi fordelen med å kunne velge flere formater må veies mot ulempen ved å måtte velge mellom flere formater).

Forskjellen ligger i hvilken type kundefiendtlig brukssperre som er lagt på bøkene. Amazon bruker sin egen, Apple bruker sin egen, og de fleste andre, deriblant norske forlag, bruker Adobe sin brukssperre. Teknisk er de stort sett like ille alle sammen, men Amazon har den fordelen at det er veldig enkelt å få lest deres bøker på deres egne enheter (Kindle), men brukssperren gjør at de kun kan leses der. Apple har de samme fordelene på sine enheter.

Det norske forlag nå har gjort, med Aschehoug i spissen, er ikke å endre bokformatet de selger, men å tilby å selge noen av bøkene sine uten brukssperrer, slik at man selv kan konverete mellom mobipocket, ePub og andre formater uten å bryte loven. En av måtene å konvertere til et format Kindle kan vise, er å sende en bok uten brukssperre til Amazon sin konverteringstjeneste med epost. Det er fortsatt alt for vanskelig å få oversikt over hvilke bøker dette virker på fra norske forlag. Å måtte klikke inn på hver bok for å sjekke er ikke godt nok.

Det er ellers enkelt, men ulovlig, å fjerne brukssperren til Amazon og Adobe. Å fjerne Apple sin er litt mer komplisert, men ikke umulig.

Siden Amazon sin løsning er svært enkel å bruke, bør nok alle som vil konkurrere jobbe ganske hardt med å gjøre sine løsnigner så enkle som mulig. Norske forlag har et godt stykke igjen her.

Ben "adept" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:14.