|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Gladnyheit frå DigitalbokGreia med bibilotek og e-bokutlån er knytta til rettigheiter. Dei kan ikkje låne ut bøker på ein måte kor dei ikkje har kontroll på filene. Slik det er nå, kan ein kun låne gjennom denne aktuelle appen (det er for øvrig eit prøveprosjekt) og det er eit visst antall eksemplar tilgjengeleg for utlån. Når eg er ferdig med ei bok, trykker eg på lever og boka blir sletta frå min app og tilgjengeleg for andre. Men viss dei skal låne ut i filformat som blir lagra på disk/Kindle/lesebrett eller liknande, slik som kjøpe-e-bøkene blir, ville dei i praksis delt dei ut gratis. Så det må i alle fall finnast andre tekniske løysinger før e-bokutlån blir tilgjengeleg på Kindle. Det same gjeld Nasjonalbiblioteket si samling som er scanna. Den er kun tilgjengeleg frå norske IP-adresser og rettigheitsproblematikken knytta til å kunne laste ned og ta med desse bøkene er vanskeleg. Desse boksidene er og lagra i biletformat, så det er nok ikkje bare-bare å konvertere til eit anna filformat.
|
|
|
|
#22 |
|
maler
|
Sv: Gladnyheit frå DigitalbokNokon, løsninga må jo bli at en sånn app-løsning er kompatible med enkelte eboklesere. Litt ala sånn som kindle virker, den vet jo hva man har rettigheter til i farta. Det kunne sikkert vært selvmordsinnstillinger på sånne nedlasta bøker.
|
|
|
#23 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Gladnyheit frå DigitalbokDet kan hende. Eg kan veldig mykje meir om bokbransje og rettigheiter enn om teknikk, så akkurat kva som er mogleg, veit eg ikkje. Men eBokBib er i alle fall noko som er forhandla fram som ei prøveordning, og mange av dei som tener penger på bøker er skeptiske med tanke på rettigheitsproblematikken. Men det burde jo gå an å finne ei slik løysing, ja. Eg har ikkje prøvd ut kva som skjer viss eg ikkje leverer tilbake ei bok, når eg er ferdig med ho, eller ho går ut på dato, om ho blir borte, eller om eg får purring. Men det må vel vere eit format som ikkje går an å kopiere, uansett.
|
|
|
|
#24 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Gladnyheit frå Digitalbok
Nei, det tror jeg ikke.
|
|
|
#25 |
|
maler
|
|
|
|
#27 |
|
Librocubicularist
|
Men forlagsbransjen snur jo nå. I alle fall dei to største forlaga, det er det denne tråden handler om, er det ikkje?
|
|
|
|
#28 |
|
Unik
|
Sv: Gladnyheit frå DigitalbokTallulah: Når du har ordna med e-post adresser hjå den eine og den andre, går du inn på digitalbok, bestiller bok og etter at den er betalt går du inn på mine sider og få den sendt direkte til kindle.
|
|
|
#30 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gladnyheit frå DigitalbokDet tar ganske lang tid å overføre. Som i timer før den er over hos Amazon. Forresten så får jeg ikke den ene boka jeg har testet over på Kindelen. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nå er vel ikke alle enige i det. Jeg er for eksempel ikke enig, og har hele tiden ment at Amazon har et enormt fortrinn, og at den eneste sjansen for konkurrentene deres på ebokmarkedet, deriblant de norske forlagene, var å gjøre det de omsider har gjort nå, nemlig å slutte å fokusere mest på kundefiendtlige brukssperrer, og heller prøve å selge ebøker. Og det er kanskje for sent det de prøver på nå, men man kan jo håpe at de vil lykkes og at dette ikke er nok et udugelig og halvhjertet tiltak. Ingen andre enn Amazon er tjent med at Amazon dominerer ebokmarkedet fullstendig, men de norske forlagene har så langt virkelig gjort hva de kan for at nettop det skal skje her i Norge også. (Forlagene omtaler forøvrig brukssperrene sine som «kopibeskyttelse», men den viktigste effekten disse har er å gjøre det vanskelig for den som har kjøpt en ebok å få lest den.)
Dette er feil, ikke at Amazon dominerer markedet, men det om formatene. Bokformatet på Kindle er Mobipocket. For alle praktiske formål er det like universelt som ePub (som de norske forlagene benytter) så det er ikke det som er problemet. De norske forlagene har heller ikke begynt å tilby noe nytt format. De selger fortsatt bare ePub. (Jeg tror det er dumt av dem, men det er ikke sikkert jeg har rett i det, fordi fordelen med å kunne velge flere formater må veies mot ulempen ved å måtte velge mellom flere formater). |
|
|
|
![]() |
|
|