Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

17. mai-forberedelser?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-05-07, 23:08   #21
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 17. mai-forberedelser?

Her har vi ikke kommet i skoletogalder enda. Siden vi var i konfirmasjon i går har jeg kontroll på antrekkene. Må sy i en knapp og vaske bunadskjorta til jenta, ellers er hun klar, og samboer får jammen sørge for bunaden sin selv. Selv får jeg ikke på meg noen bunad i år, av naturlige årsaker, og det jeg skal ha på meg behøver ikke å strykes.

Barnehagen går i tog kl 10, jeg får se om vi klarer å karre oss ut til det. Hvis ikke drøyer vi det til borgertoget begynner, det er foreløpig det mest spennende for jenta som er såpass liten at hun ikke har noe forhold til det hele enda likevel. Like bra å stå på sida av veien og høre på alle korpsene som går forbi og se på alt det andre rare. Mine forberedelser består ellers i å gi vaskedamen beskjed om å komme på onsdag i stedet for torsdag som hun vanligvis gjør, og ellers muligens bake en kake og kjøpe inn litt ekstra god mat, siden svigerforeldrene mine kommer utpå kvelden og blir i helga.

Kommer neppe til å overanstrenge meg i år heller.

Sist redigert av My : 13-05-07 kl 23:15.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-07, 00:15   #22
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Dagen er igrunnen et pes for hele slekta pleier å komme hit fra tidlig morgen til sent på kveld. Toget går igjennom gaten her så da må det liksom skje her bestandig..
Men i år blir det heldigvis veldig barnevennlig med pølser, is og kaker så da er det ikke så mye å ordne i forkant.
Jeg må finne frem bunaden en dag og stryke skjorten. Storbror skal ha dress og skjorten er strøket ferdig. Lillebror skal ha på noe småpent. Bruker det vi har. Blir nok en body med krage og bomullsvest utenpå. Må ha på jakke uansett.

Gammel 14-05-07, 00:21   #23
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 17 mai forberedelser?

Jeg stresser ikke akkurat med noe.
Eneste som bekymrer meg er klær til meg selv. Og om det blir mækkavær, som i fjor.
Festdrakt til Lille er klart, det som må fikses er en kyse og en hvit strømpebukse.
Dressen til sambo må gjøres klar, og jeg må jo da greie å finne meg et greit antrekk.
5 mnd gravid er det ikke alltid så enkelt å finne klær, til tross for ikke sånn kjempe gravide-mage.

Det blir en rolig dag uansett. Frokost hos et vennepar i nesten nabolag kl 9.30, så drar vi
sammen på barneskolen her. Når vi er ferdig der blir det sikkert noe mat hos svigers, evt noe greier
hos noen i min familie, og på kvelden blir det sikkert stille og rolig, om vi ikke får oss vakt,
og kan tusle hånd i hånd i byn.

Gammel 14-05-07, 09:11   #24
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Estrella, her.

I år reiser vi bort. Vi kjører opp til Ulsteinvik på selve 17. mai så vi får kanskje nesten hele veien for oss selv.

Dere kan forøvrig risikere å havne bak et lokalt lite tog eller to...

Forberedelser forøvrig er i boks. Mamma kjøpte billetter for lenge siden, hun liker å stryke og lager deilig rømmegrøt. Er ikke sånn veldig mammadalt egentlig, men når det kommer til 17. mai er hun best. Ellers er dette og neste uke blant de jobbmessig travleste i hele året, så jeg rekker knapt å tenke på 17. mai som annet enn en litt travel fridag.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-07, 09:35   #25
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Vi får se hva vi gidder iår. Det regner og mannen er ute i nordsjøen og da frister det ikke å drasse med seg 3 barn i regn og alt! Mulig jeg reiser til foreldrene mine i Drammen! Vi får se.. vi har ennå god tid til å bestemme oss!

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-07, 09:45   #26
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det er så viktig hva 2-åringen min har på seg. Og gudene må vite hva jeg selv klarer å trekke over hvalmagen min.

Den tid, den sorg. Når er det igjen, torsdag eller noe?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-07, 09:53   #27
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:dronningen av siste-liten:

Håhnei, det er ikke så mye forberedelser nei. Ikke så mye som det burde vært i hvert fall. Vi skal ha familie og venner på 17. mai brunch, men lager klart mesteparten av maten kvelden før.
Bunaden min brukte jeg på lørdag, så alt sølv er ferdig pusset. Skjorten er til vask hos mamma, og kommer forhåpentligvis nystrøket derfra, så da er det bare gubben og podens skjorte igjen.
Poden må forresten ha nye sko, han har jo fått seg bunad - og da må man ha bunadsko.
Jaja, det blir vel styr den 16. tenker jeg.

Gammel 14-05-07, 14:07   #28
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

17.mai er ikke min favorittdag akkurat. Har ikke begynt å forberede noe som helst bortsett fra at jeg skal ha på meg ammekjole fra boob (amming i bunad kan umulig være gjennomførbart - synes jeg ser det ). Finner vel på noe - tror ikke gutta tar det så tungt om ikke alt er på plass...

Storebror på snart tre har en dress som kanskje passer, og lillebror på 2 mnd kan få på seg den fine katvigdressen eller noe slikt

Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-07, 14:28   #29
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Forberedelser? Sånn bortsett fra å kjøpe et par blåsegreier til ungene og fikse ok klær, så forbereder jeg meg ikke noe særlig. Det er hvertfall ikke noe stress. Har av og til hatt folk på frokost/lunsj, så da må det jo litt planlegging til, men ellers så tar vi ting som det kommer.

Samme her. Jeg elsker 17. mai og gleder meg veldig hvert år. Har bare ett barn foreløpig da, så det er jo litt mindre stress. Jeg står alltid opp tidlig på syttende, selv om jeg egentlig ikke trenger å stå opp så tidlig som jeg gjør, men jeg gleder meg sånn. Lager familiefrokost, så drar vi inn til byen i 10-tiden. Etter å ha vært på aktiviteter der noen timer, kjører vi til svigers og griller og spiser kaker. Så er vi der resten av dagen. Veldig koselig.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-07, 15:26   #30
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg har senket skuldrene totalt når det gjelder 17. mai, og satser på det går bra i år også.

Slik har jeg blitt og.

Tar det som det kommer.
Blir en tur til borrehaugene med ungene ved 13.00 tiden og da spiser vi en forlenget frokost etter barnetoget som går rett på utsiden av huset klokken 09.30.

Skal finne frem klærne i kveld å se hva som må gjøres.

Ta det med ro Misteri, er ikke kongen du skal møte vet du

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-07, 21:21   #31
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har mitt dårlige navn og rykte og ta vare på så jeg er selvsagt ute i siste lien, hver ENESTE år.
Skjorter strykes i siste liten osv.
Nå har de endret litt på tiden her så toget går ikke før i 11-12 tiden og dermed har jeg gooood tid.

Men har faktisk blitt flinkere og stryker 16. mai da. Med krampeleting etter sko, klær, flagg osv 16. mai også......

Gammel 14-05-07, 21:38   #32
livit
Duracell

livit sin avatar

Hvor: Rivieraen-Vestfold
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er også DØNN kontrollfreak og fikk lettere panikk i går kveld da jeg fant ut at bunadsjakka til storebror var blitt for liten.. ut i lunsjen i dag - stresset og fæl.. eneste jeg fant som kunne brukes var en lys beige strikka-jakke fra h&m.... Får se om jeg mulig tar en tur for å kikke etter litt "dyrere" løsninger i morra

Bunadskjorter er vasket og bør strykes i morra.

Nye flagg bør også kjøpes inn da jeg skal gå i toget sammen med storebror...

livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-07, 21:43   #33
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klær og sko til store og små er under kontroll. Ungene har fått nye flagg. 17.maisløyfene ligger i skuffen.
Jeg skal bake to kaker.
Vi skal se barnetoget i byen klokken 10.00, drikke kaffe på en kafe langs løypa før vi skal til min exmann og spise lapskaus og kaker.
Det lokale toget går klokken 14.30 og etterpå er det leker og underholdning på skolen. Så er det hjem og kose seg i sofaen.

Det er 17.mai som det har vært i 25 år - rutinene er inne.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-07, 21:53   #34
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Jeg gleder meg som et barn.
Jeg fikk aldeles panikk her en dag da jeg ikke fant bunadssølvet til 4-åringen. Ikke at det er krise, men det er jo den ene gangen i året, da.

Ellers har jeg vel bra kontroll. Handleliste har jeg skrevet for leenge siden.

Gammel 14-05-07, 22:09   #35
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ble heldigvis pushet i gang av denne tråden. Hadde på et vis fått det for meg at 17.mai var neste uke

Vi får mine foreldre på besøk i morgen, og jeg regner med at mamma tar seg av strykingen av tre stk skjorter. Hun satte meg forøvrig også på tanken om at bunaden bør prøves. Den har passet meg akkurat de siste årene, men jeg har gått ned 3-4 størrelser siste året så kanskje den er for stor? I frykt for panikken over hva jeg da skal ha på meg lar jeg være .

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-07, 22:49   #36
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

I år reiser vi bort, skal til Kristiansand. Så da orker jeg ikke ordne med bunadene våre, vi tar penklær i stedet. Vi skal nemlig ta toget, og da er det litt om å gjøre å ha lite bagasje føler jeg...

Vanligvis oppstår det gjerne noe i siste liten hos oss, som at vi heiser flagget i det korpset og toget går forbi huset vårt. Eller at mannen pusser skoene sine iført bunad og får skokrem på skjorta. Men vi prøver egentlig å gjøre unna skjortestryking på kvelden den 16. mai. Nå skal jeg ned i kjelleren og se om jeg kan finne flagget til lillesnupp midt oppi oppussingskaoset vårt.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-07, 22:59   #37
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Isj, vi skal til svigermor og svigerfar. Jeg skal passe på å ha med rene penklær, ellers planlegger jeg ingenting. *totalt blottet for kontrollbehov*

Gammel 14-05-07, 23:18   #38
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Har tatt frem bunadene x3 i dag og lagt frem det som skal strykes til mann og eldste sønn. Nye flagg er kjøpt, men de får mannen min stryke.
Her kommer det 17 stk den dagen og jeg har i skrivende stund kakebunn i ovnen. Jobber hver kveld til kl 23 resten av uka så mye må gjøres i kveld/natt.
Bare morro !

Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 08:54   #39
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Har det meste under kontroll her i heimen.

I dag skal jeg stryke bunadskjorta mi og gå over bunaden min + at jeg må stryke skjorta til lille Propellen. Litt koko jeg, må ha muligheten til å vaske skjorta mi på nytt før 17 om jeg skulle få strykeflekker på den.
Kakebaking og handling blir det i morra.

Gammel 15-05-07, 09:26   #40
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Estrella, her.

I år reiser vi bort. Vi kjører opp til Ulsteinvik på selve 17. mai så vi får kanskje nesten hele veien for oss selv.

Vi kjørte en gang til Årdal på 17. mai og det var i grunnen en meget koselig biltur. Den tok laaang tid pga alle togene vi havnet bak, men det var en helt egen stemning med nyutsprugne bjørketrær, norske flagg og festkledde mennesker hele veien frem.

Spesielt husker jeg hvor vakkert det var gjennom Valdres. Man kan bli rent nasjonalromatisk av mindre.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:22.