Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-02-14, 19:38   #121
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Opprinnelig lagt inn av Nasse, her.

Jeg vil tro mange av de offentlige instanser innen helse, skole, veg, politi mm drives etter samme retorikk.

Og nettopp derfor tenker jeg at vi som jobber i slike yrker må bli mer offensive og tydelige. I tillegg må man kanskje også regne med å svelge enkelte kameler for å kunne stå sammen med forventninger og krav til ledelse.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-14, 19:45   #122
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg angrer på ingen måte yrkesvaget mitt, til tross for hva som kanskje venter. Jeg kunne ikke hatt et bedre yrkesliv enn det jeg har hatt. Til høsten er det 20 år siden jeg startet å jobbe som lærer, og jeg håper inderlig at jeg kan fortsette med det jeg liker mest av alt i lang tid fremover.

Jeg håper også jeg kan fortsette. Det er jo dette jeg brenner for. Det kommer nok an på om vi klarer å få opinionen på vår side - for vinner KS dette slaget, må jeg gjøre noe annet.

Gammel 08-02-14, 19:46   #123
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Endelig en som ikke er lærer som er på "vår" side.

http://bodonu.no/na-ofrer-de-barna-vare/

Gammel 08-02-14, 20:22   #124
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror også det er uhyre viktig at ikke de store fagforeningene våre går ut i media med en slags mor-Theresa-fremstilling av alle som jobber i skole, helse og andre offentlige stillinger. Jeg tror faktisk folk skjønner at man ikke ønsker å gå med på å jobbe mer for mindre penger uten protester. Og at man ønsker en viss grad av kontroll over egen arbeidshverdag samt rammer som gjør at man kan få gjort en skikkelig jobb. Unio er verst på det punktet der synes jeg, de har virkelig ikke mediatekke.

Gammel 08-02-14, 20:24   #125
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Denne er også bra: http://agnesmatre.com/2014/02/05/utd...-er-oppskrytt/

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-14, 20:26   #126
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ragnhild Lied - leder av Utdanningsforbundet:
https://www.utdanningsforbundet.no/H...F3Ueo.facebook

Og denne fra en lærer på Møre:
http://www.utdanningsforbundet.no/Fy...-n9sY.facebook

Gammel 08-02-14, 20:28   #127
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Standard

Av det mer humoristiske slaget:

(Kilde: youtube.com)

Gammel 08-02-14, 20:29   #128
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syntes det virket ganske sutrete. Jeg tror ikke man vinner frem ved å undervurdere andre.
Selvsagt er en lærer en viktig fagperson.
Hva med å ha det som utgangspunkt i stedet for å til stadig spille på undervurderering av publikum i argumentasjon (har sett mange innlegg av samme type).

Gammel 08-02-14, 20:31   #129
Guava

Guava sin avatar

Standard

Ragnhild Lied sitt innlegg var ikke så dumt.

Gammel 08-02-14, 20:32   #130
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den der var veldig sutrete og ikke egnet til å høste hverken sympati eller anerkjennelse. Gå ut fra at motparten er i stand til å forstå hva det dreier seg om og forklar det som ikke er åpenbart istedenfor, det tror jeg er lurt.

Gammel 08-02-14, 20:35   #131
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Ragnhild Lied sitt er ryddig og greit og et eksempel på slik jeg tror det lønner seg å argumentere. Læreren fra møre sutrer.

Gammel 08-02-14, 20:49   #132
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Standard

Syns dere virkelig at de sutrer? Men hva legger dere i ordet sutring? Jeg opplever dem mer mot at de forteller hvordan de opplever "tilbudet" fra KS, og hvorfor de er en dårlig idé. KS ser ikke helt ut til å forstå hverdagen eller hvilke oppgaver en lærer har, og hva som er mulig for å få gjort dem. I hvert fall ser det ikke ut til at de forstår gjennom retorikken derfra.

Gammel 08-02-14, 20:54   #133
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med Guava hele veien i denne tråden, kjenner jeg. Den agnesmatre-greia var bare teit, ovenfra og ned, "se hvor mange fremmedord jeg kan".
Nå skal jeg lese den andre.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-14, 20:57   #134
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Det å bruke følelser som argument vil i veldig mange tilfeller virke sutrete. Selv om følelsene i aller høyeste grad er reelle er det ikke de som er relevante når man diskuterer lønn- og arbeidsforhold. Man må trekke pusten, ta tre skritt tilbake og forklare rasjonelt hva som er urimelig med motpartens forslag.

Gammel 08-02-14, 20:59   #135
Guava

Guava sin avatar

Standard

Syns dere virkelig at de sutrer? Men hva legger dere i ordet sutring? Jeg opplever dem mer mot at de forteller hvordan de opplever "tilbudet" fra KS, og hvorfor de er en dårlig idé. KS ser ikke helt ut til å forstå hverdagen eller hvilke oppgaver en lærer har, og hva som er mulig for å få gjort dem. I hvert fall ser det ikke ut til at de forstår gjennom retorikken derfra.

Jeg oppfatter matres innlegg som sutrete og lite egnet til å få fram budskapet.
Argumentene til Lied var saklige og gode.

Å bruke andre yrker som sammenligning, om enn ved å forsøke seg på humor er ikke lurt dersom man ønsker å vinne disse yrkesgruppenes støtte.
Å legge til grunn at vi andre er dumme og ikke skjønner fagbegreper er heller ikke klokt tror jeg. Det er heller ikke et tegn på faglig styrke å lire av seg fagbegreper.

Det er en lang oppremsing om hvor dumme folk er som ikke hører på lærerne, men ikke noe som helst om hva som er viktig for lærerne å få fram.

Gammel 08-02-14, 21:24   #136
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg oppfatter matres innlegg som sutrete og lite egnet til å få fram budskapet.
Argumentene til Lied var saklige og gode.

Å bruke andre yrker som sammenligning, om enn ved å forsøke seg på humor er ikke lurt dersom man ønsker å vinne disse yrkesgruppenes støtte.
Å legge til grunn at vi andre er dumme og ikke skjønner fagbegreper er heller ikke klokt tror jeg. Det er heller ikke et tegn på faglig styrke å lire av seg fagbegreper.

Det er en lang oppremsing om hvor dumme folk er som ikke hører på lærerne, men ikke noe som helst om hva som er viktig for lærerne å få fram.

Nemlig. Den viser også hvor lite forståelse og kunnskap vedkommende faktisk har om andre arbeidsgrupper, jeg synes ikke hun får frem poenget sitt og jeg sliter med å forstå hvem hun snakker til, her.

Sist redigert av Skremmern : 08-02-14 kl 22:07.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-14, 21:26   #137
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Det er et litt interessant innlegg egentlig, for først gjør vedkommende et poeng utav en overforenkling av andre yrkesgrupper (underforstått at hun vet at det ikke er sånn egentlig), før hun påstår at ingen andre enn lærere vet noe som helst om læreryrket. Snodig virkemiddel.

Gammel 08-02-14, 21:32   #138
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er et litt interessant innlegg egentlig, for først gjør vedkommende et poeng utav en overforenkling av andre yrkesgrupper (underforstått at hun vet at det ikke er sånn egentlig), før hun påstår at ingen andre enn lærere vet noe som helst om læreryrket. Snodig virkemiddel.

Jeg tolket det ikke sånn. F.eks. er kjæresten min mekaniker. Jeg vet at det er mer ved jobbe hans enn å bruke en skiftenøkkel. Men faguttrykkene hans skjønner jeg null og niks av. Når han snakker om flymotorer og flyteknikk, må han oversette. Det samme er tilfelle når jeg snakker fagspråket mitt til ham. Sånn tolket jeg også innlegget, og sånn tror jeg faktisk det er. Jeg tviler veldig sterkt på at de fleste i andre yrker enn læreryrket faktisk har hørt om den didaktiske relasjonsmodellen eller vet hva som ligger i begrepet Vurdering for læring. Jeg ville blitt ekstremt overrasket dersom det var tilfelle. Og derfor synes jeg det var et godt innlegg. For selv om den gjengse mannen i gata ikke har snøring på hva det faktisk innebærer å være lærer, har de aller fleste en mening om hvordan det bør gjøres.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-14, 21:34   #139
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Det er trykket mange gode innlegg i avisene i det siste, jeg kan godt finne linker hvis noen er interesserte.

Man burde engasjere seg - som forelder.

Gammel 08-02-14, 21:50   #140
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg tolket det ikke sånn. F.eks. er kjæresten min mekaniker. Jeg vet at det er mer ved jobbe hans enn å bruke en skiftenøkkel. Men faguttrykkene hans skjønner jeg null og niks av. Når han snakker om flymotorer og flyteknikk, må han oversette. Det samme er tilfelle når jeg snakker fagspråket mitt til ham. Sånn tolket jeg også innlegget, og sånn tror jeg faktisk det er. Jeg tviler veldig sterkt på at de fleste i andre yrker enn læreryrket faktisk har hørt om den didaktiske relasjonsmodellen eller vet hva som ligger i begrepet Vurdering for læring. Jeg ville blitt ekstremt overrasket dersom det var tilfelle. Og derfor synes jeg det var et godt innlegg. For selv om den gjengse mannen i gata ikke har snøring på hva det faktisk innebærer å være lærer, har de aller fleste en mening om hvordan det bør gjøres.

Jeg skjønte de fleste faguttrykkene i det innlegget og jeg tror ikke jeg er alene der. Jeg tror det er ganske vanlig å skjønne en god del av faguttrykkene i andre yrker enn sitt eget. Men det har ikke så stor relevans her tenker jeg, de fleste av oss ER istand til å skjønne, når vi blir forklart hvordan lærere jobber, hvorfor de opplever tilbudet fra KS som helt uaktuelt. Jeg synes det er å undervurdere publikum å ikke tro at man er i stand til å forstå. Jeg forstår også hvorfor flyvere pensjoneres tidligere enn andre og hvorfor regnskapsførere er halvdøde i januar. Jeg har ikke prøvd det selv, men når jeg får det forklart kan jeg likevel forstå hvorfor det er sånn. Det er heller ikke sånn at sammenligning med andre yrkesgrupper og organisasjoner er fullstendig irrelevant.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:12.