Sv: Endring av bioteknologiloven - etisk dilemma (Morgenbladet)
Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.
Om man FØR en graviditet får påvist downs, kan jeg aldri i livet tenke meg at foreldrene velger å satse på en graviditet med akkurat det skadde embryoet. Ergo sortering på høyeste nivå.
Det er jeg enig med deg i. Det jeg imidlertid hevder å tro er at de fleste ikke ville benyttet seg av preimplantasjonsdiagnostikk uten at de hadde en grunn til det. Det er det jeg føler er kjernen her. At foreldre som vet at de har stor risiko for genfeil etc, som Estrella her, vil benytte seg av slik diagnostikk med påfølgende sortering vil såklart være tilfelle. Det synes jeg også er forståelig. Jeg tror derimot at Hansen i gata vil fortsette å bli gravide på den naturlige måten og ta imot de barna som kommer. Ergo vil det ikke bli et så kaldt sorteringssamfunn som Saugstad frykter. Vi vil ha teknologien til at de med en høy risiko for alvorlige sykdommer hos sitt barn vil kunne gardere seg mot det, mens det fortsatt vil bli født barn med f eks Downs fordi dette også forekommer blant par som ikke har noen kjent forhøyet risiko.
|