Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Eltefrie brød for dummies

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-03-14, 11:23   #1
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eltefrie brød for dummies

Tally, jeg forstår det med kaldheving og lite gjær, men er dette spesielt for eltefrie brød? Jeg vet man kan bruke metoden på alle slags brød, men kan man ikke heve vanlig med eltefritt, er vel det jeg stusset på.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-03-14, 11:23   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og tusen takk for all hjelp!

Gammel 03-03-14, 11:34   #3
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Eltingen er jo mye av det som gjør at det hever raskere.

Gammel 03-03-14, 12:51   #4
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.

Eltingen er jo mye av det som gjør at det hever raskere.

Ah, det visste jeg faktisk ikke. Det er helt greit for meg at det hever lenge, altså.

Gammel 03-03-14, 13:01   #5
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Nå har jeg smelt sammen 500 g mel, 1 ts salt, 1 ts gjær og 450 g vann. Det er klissete som grøt. Skal det være det? Heve i ett døgn? På benk? I kjøleskap?

Gammel 03-03-14, 13:17   #6
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Det skal være klissete ja Jeg holder litt igjen på vannet, slik at det faktisk er mulig å brette deigen på et vis etter endt førsteheving. Jeg lar deigen stå på kjøkkenbenken og heve i alt fra 18-24 timer, alt etter hva som passer.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-14, 13:19   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Nå har jeg smelt sammen 500 g mel, 1 ts salt, 1 ts gjær og 450 g vann. Det er klissete som grøt. Skal det være det? Heve i ett døgn? På benk? I kjøleskap?

legg plast over, sett den på kjøkkenbenken og glem den til i morgen tidlig. Jeg tok nok mel til at den ikke var flytende først, men mer som en litt klissete, tykk grøt som ikke fløt utover.

Den hever saaaaaakte, så jeg var ganske bekymret første gang jeg bakte. Den så kliss (haha) maken ut etter 12 timer, men etter 18 hadde den flytt utover og hevet en del.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-14, 13:20   #8
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Ok, dette blir spennende å prøve!

Gammel 03-03-14, 13:21   #9
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

legg plast over, sett den på kjøkkenbenken og glem den til i morgen tidlig. Jeg tok nok mel til at den ikke var flytende først, men mer som en litt klissete, tykk grøt som ikke fløt utover.

Den hever saaaaaakte, så jeg var ganske bekymret første gang jeg bakte. Den så kliss (haha) maken ut etter 12 timer, men etter 18 hadde den flytt utover og hevet en del.

Sånn opplevde jeg det og de første gangene, tenkte at dette kan da umulig stemme. Men det begynner å boble godt etterhvert og selv om den ikke alltid vokser så mye, så ser man tydelig at det foregår en prosess, og helt plutselig vokser den til litt.

Gammel 03-03-14, 11:36   #10
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Der kom Tally meg i forkjøpet ja.

Du ser godt på deigen om den har hevet nok. Den hever ikke alltid så mye, mer når det stekes, men deigen er luftig og full av bobler, "levende".

Gammel 03-03-14, 11:30   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Tally, jeg forstår det med kaldheving og lite gjær, men er dette spesielt for eltefrie brød? Jeg vet man kan bruke metoden på alle slags brød, men kan man ikke heve vanlig med eltefritt, er vel det jeg stusset på.

Du lurer på om man kan bruke mer gjær, lunkent vann og heve vanlig? Tja. Eltingen er ganske vesentlig for hvordan gjæren og glutenet reagerer sammen så jeg vil tro at det kan føre til klissete, tunge brød, i tillegg til muligens mageknip om gjæret ikke har fått utviklet seg nok.

Du kan jo prøve Mims hellebrød? De skal heller ikke eltes, men steke lenge for på den måten aktivisere gjæren. De kan heller ikke være fullt så grove som de langtidshevende, men grove nok, altså. Det er min erfaring i allefall.

Sist redigert av Tallulah : 03-03-14 kl 11:36.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:18.