Sv: Dette "gratisskole"-konseptet man hører om...
Jeg hadde ikke sendt ut en sånn beskjed til mine elever uten å ha et visst antall bærbare løsninger i bakhånd til de som ikke har selv. Jeg forsøker å være bevisst på at alle ikke har tilgang til det samme hjemme. F.eks. fikk min datter i lekse å klippe ut en artikkel fra avisen hver dag en periode. Vi abonnerte ikke på avis den perioden. Hun printet ut fra nettaviser istedenfor, så det ordnet seg jo, men man kan tenke seg at noen verken har printer, Internett eller avisabo ... Jeg gir ofte lekser på diverse nettsider, men da åpner jeg klasserommet etter undervisning, så de som ønsker det kan gjøre leksene før de går hjem.
Gratisprinsippet er jo en Fin Ting, men vi forventer jo at hjemmet stiller med adekvat utebekledning, skøyter, ski, innesko, kostymer, skolesekk, pennal osv. Noe (ski og skøyter) har vel de fleste skoler til utlån, men det gjelder jo ikke alt. Jeg fikk en elev fra et annet europeisk land for noen år siden. Foreldrene så helt månebedotne ut da de hørte at skole er gratis, at det ikke finnes noen utstyrsliste, men så ble det jo en god utstyrsliste etterhvert likevel; skolesekk, matboks, drikkeflaske, bokpapir, innesko, regntøy, støvler, dress, pennal, fargeblyanter ... Ikke helt gratis likevel, selv om dette utstyret jo er å regne som noe "alle" har likevel, kanskje.