|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Spinnoff: dyre klassearrangementJeg synes det hadde vært ugreit å få en slik Mail uavhengig av om det var privatperson eller klassekontakt som hadde sendt ut. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinnoff: dyre klassearrangementJeg synes det er helt greit, og hyggelig. Det vil aldri være alle som blir med og dermed er det greit for de som ikke kan bli med også. Synes jeg. Jeg synes det var et hyggelig initiativ og i og med at så mange hadde snakket om det på forhånd synes jeg at det inkluderende initiativet ved å informere / invitere alle veier tyngre enn det ekskluderende i at arrangementet er dyrt. Barn tåler å høre at vi kan ikke / prioriterer ikke osv. Hvis man synes det blir for dyrt å ha med lillebroster og mor og/eller far også kan man sende ungen med en venn(inne) i klassen og dennes mor/far, jeg hadde i allefall glatt tatt med en eller tre andre unger hvor foreldrene ikke kunne eller ville prioritere men hadde råd og lyst til at barnet kunne bli med. Man kan både si nei og man kan tenke løsninger. Begge deler er greit. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Impulsiv innimellom
|
Sv: Spinnoff: dyre klassearrangementJeg hadde blitt veldig glad for å få en slik mail, men om vi hadde blitt med er jeg usikker på, iallfall hvis jeg skal tenke ut fra økonomi. Vi har bare sånn passelig økonomi, og akkurat nå har det gått mye penger ut. Dette vet også datteren vår og selv om både hun og jeg hadde ønsket å bli med så hadde hun skjønt det. Sånn er livet, vi kan ikke få med oss alt. Vi har lagt oss på en liste der hun er en av de i klassen som er i mellomsjiktet, både når det gjelder klær, utstyr, hobbier og opplevelser, og der ønsker jeg å være egentlig.
|
|
|
#44 |
|
|
Sv: Spinnoff: dyre klassearrangement
Hvordan kan du vite at det er greit for dem som ikke kan? Man vet jo ikke om de fleste skal og man vet ikke om barna som ikke kan virkelig hadde hatt lyst. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Spinnoff: dyre klassearrangementJeg synes det er helt innenfor jeg. Vi hadde nok ikke blitt med i dette tilfellet, men det er fordi vi ikke er stort til teatermennesker. Allikevel, dette er ikke et rent klassearrangement, og at man som privatperson spør om andre vil være med - det er da bare et hyggelig tilbud og ikke noe man må. Jeg ville synes det var hyggelig å bli spurt - og at det er langt mer ok å sende til alle, enn bare noen. Evt. måtte man ha avtalt med de man kanskje kjente best og så si at øvrige gjerne måtte bli med hvis de ønsket/kunne. Det er da ingen som forventer en lang forklaring på hvorfor det ikke passer. Det er da ikke sånn at hvis vi evt. hadde takket nei, så ville de andre automatisk tenkt at vi hadde dårlig råd? Eller at vi ikke vil ha noe med dem å gjøre? Det kan jo faktisk være slik at det beint ut ikke passer fordi man har andre planer. Skal det hindre folk i å ta initiativ, fordi ikke alle kan? Enten det er økonomi, fotballtrening, hyttetur eller ren og skjær lyst som evt. står i veien? Det vil jo bli snakket om okke som hva årsaken til at en eller flere elever ikke blir med er tenker jeg.
|
|
|
#46 |
|
Har ingen tittel
Jeg mener ikke at det nødvendigvis kjennes helt greit for ungene, men at det er slike ting som (i mine øyne) bør være greit å håndtere for foreldre og barn i samarbeid. Jeg synes i allefall at mine barn må lære seg at de ikke kan alt som andre kan, selv om mange / de fleste kan. Det kan være mange grunner til det, økonomi, verdivalg, interesser osv. Når 7 av 12 skal så er det 5 av 12 som ikke skal. Det er ikke akkurat slik at man er den eneste som ikke skal da, og da bør det være akseptabelt. Det vil aldri være slik at alle blir med på noe slikt. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Spinnoff: dyre klassearrangementBomull, det er litt forskjell på 50 kr og 500 kr. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Spinnoff: dyre klassearrangementJeg tenker at initiativ er knall! Hadde du formulert det mer i retning av "hei, jeg og snuppa skal sånn og sånn, hvis det er flere som skal, kan vi kanskje slå oss sammen?" elns. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
|
Jeg vet at det er veldig mye tøffere å være dem som stadig blir satt på valg. Det er de samme barna som gang på gang må lære seg at ikke de ikke kan selv om de fleste andre kan delta. Det er vanvittig stor forskjell for en unge å vite at han ikke kan være med fordi de skal noe annet/at det ikke passer enn at det er fordi familien ikke har økonomi til det. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Kontrollfrik
Nei, men det finne flere enn vi aner som aldri, aldri kan bli med på noe som helst, for de har ikke råd til det. Hvor bursdagsgaven til en klassekamerat går ut over middagene. Mange tror disse ikke eksisterer i så stor grad noen skal ha det til, men det gjør de. Det er bare aldri disse foreldrene som tør å si noe på foreldremøtene. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
Ringskrømt
|
Nemlig. En vestentlig forskjell, og det er flere som ikke ser den, som rett og slett mangler den innsikten. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Spinnoff: dyre klassearrangementNettopp! Og det er i realiteten 1000 kroner det er snakk om her, så lenge opplegget er at mor og datter går sammen.
|
|
|
|
|
|
#53 |
|
This is normal!
|
Sv: Spinnoff: dyre klassearrangementFor en del foreldre er det vel dyrt nok å kunne sende barna i bursdager pga. gavekjøp. Å lage arrangementer i tillegg som koster penger, er kanskje ikke så lurt? Vi hadde klassemiddag for litt siden og selv om betalingen for den kun skulle dekke kostandene for maten, er det kanskje greier at man på slike arrangementer tar med egen mat. Dette må jeg tenke litt på.
|
|
|
|
#55 |
|
Har ingen tittel
Men det kan da være tusen andre grunner en økonomi til at man ikke drar? Jeg takket rett før jul nei til et tilsvarende opplegg på vegne av mine barn fordi vi ikke ville prioritere det fordi det gikk ut over andre ting som ikke har med økonomi å gjøre. Barna ville selvsagt dra - barn vil alltid mye mer enn det man i praksis kan - men om de blir litt skuffet er ikke det verdens undergang. Mine barn er skuffet fordi de får færre ting enn de fleste de kan sammenligne seg med. Hos oss er det et verdi-/forbruksvalg, ikke et økonomispørsmål. Ja de er skuffet, ja de føler seg litt annerledes, nei, de får ikke traumer av det. |
|
|
|
|
|
#56 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Spinnoff: dyre klassearrangementVi har grei økonomi, men vi setter likevel begrensninger, og det blir litt som enkelte avslag med begrunninger jeg må gi, at joda, det er "bare" 250 kroner i måneden, men samler man opp disse småbeløpene ender vi på en del kroner tilsammen. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Kontrollfrik
Men det er jo ikke dine barn vi snakker om her, de er de fattige barna. For ja, en del er nettopp fattige. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
etterpåklokest
|
Det er himmelvid forskjell på å ikke være med på ting fordi det ikke passer eller fordi mora di ikke syntes det var en spesielt god ide og på ikke å være med fordi foreldrene dine ikke har råd. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
www.bomulls.no
|
Ja, det er jeg da fullstendig klar over! Min erfaring er allikevel at selv 50,- kan være nok til at flere ikke kan. I vår klasse har vi til og med invitert med at ting koster slik eller sånn, men "betal hvis du kan" - så alle får muligheten. Men det blir jo vanskelig når det er privat og ikke i regi av skolen selvsagt. Og noen vil sikkert føle seg tråkket på tærne av det også; "tror de ikke vi har råd eller??". Det blir vanskelig uansett.
|
|
|
#60 |
|
Ringskrømt
|
Da går jeg utifra at dere også er med på forskjellige typer arrangementer innimellom, når dere har tid, det vi snakker om er de barna som alltid faller utenfor fordi aktivitetene koster penger foreldrene ikke har. |
|
|
|
![]() |
|
|