Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dette "gratisskole"-konseptet man hører om...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-14, 10:25   #11
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dette "gratisskole"-konseptet man hører om...

Jeg vet ikke helt hva jeg tenker om spørsmålet i hovedinnlegget - i utgangspunktet synes jeg det er i overkant å forutsette at alle har en slik spiller, evt får ha med en slik spiller i skolesammenheng, men de siste skoleårene har gjort meg noe mer "rund" i kantene hva gjelder hva som er akseptert og ikke...Da Vesla gikk på stor skole i byen (type fulle klasser, parallelklasser osv), var skolen nesten litt i overkant opptatt av at det aldri skulle komme forespørsler til foreldre om noe som helst som kunne medføre at noen følte seg utenfor, ikke hadde råd osv....Som klassekontakt sørget jeg for å utnytte "stillingen" til å samle inn/donere en del K&H utstyr, fruktsalater enkelte fredager og lignende - og begrunnet det med at som klassekontakt hadde jeg "lov".

Der Vesla går nå på skole (relativt liten bygdeskole), forutsettes det at elevene har tilgang til data/internett hjemme, gjerne nettbrett/spillemaskin/bærbar for å ha med på skolen når de har "kosetimer", "skidagen" varer i en uke og innebærer tur på skøytebane/slalombakke/langrennsløype/akebakke med behov for tilhørende utstyr, sykkeltur hvor man åpenbart trenger sykkel samt maks 100 kr pr unge så de kunne kjøpe seg litt snacks på turen osv. Helt annet opplegg. Umiddeltbart når jeg oppdaget dette, slo "dette kan da ikke være greit for alle"-genet inn. Etterhvert har jeg imidlertid oppdaget at ikke bare kjenner lærerne elevene så godt at de vet hvem som trenger at noen har med et ekstra par skøyter eller noen pølser eller votter, også foreldrene/elevene imellom er det så lite og nært at man vet at ikke alle kan gjøre/ha alt - og så ordner man bare. Deler og låner bort og sender med ekstra stor matpakke for deling, en femtilapp ekstra eller lignende. Helt fantastisk, og helt greit. Foreldremøtene er preget av veldig mye ærlighet og åpenhet, type "Skal 6. klasse i slalombakken i vinter?" "Ja, vi har ialle fall ikke råd til å sende Ole på det, slalomskoene er for små og vi tar oss ikke råd til å kjøpe nye nå." "Ja men, kan ikke Ole låne Kari sine (to år eldre storesøster til klassekompis), hun bruker str så-og-så,men det går vel med noen lester i...."

Jeg var sånn etter første foreldremøte: og så ble jeg sånn:

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:20.