|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#201 |
|
Glamorøs
|
Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matte
Det sier vel noe om at tilpasset opplæring ikke funker særlig bra, uansett hva man har behov for.
|
|
|
#202 |
|
Yes, we can!!
|
Oh, yes. Det der er meget gjenkjennlig.
|
|
|
#203 |
|
flisespikker
|
3-5 %, sies det; det er vanlig å regne en IQ på over 130 som "evnerik", sånn omtrent. Så av hele befolkningen fra 6 til 16 år (som er 615 010 iflg. SSB) skulle dette bli rundt 25 000. Det er ikke bare snakk om en håndfull, altså.
|
|
|
#204 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nå merker jeg at jeg er ganske glad for at jeg ikke er så intelligent, det må være slitsomt å være omgitt av idioter hele tiden. |
|
|
|
|
|
#205 |
|
Yes, we can!!
|
|
|
|
#206 |
|
Off the map.
|
Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteJa, 3-5 % - det er en del unger det.
|
|
|
#207 |
|
Glamorøs
|
Ikke sant, det er jo en gradering dette, det jo ikke slik at de evnerike sitter i ene enden og resten i den andre.
|
|
|
#208 |
|
Halloen!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matte... Sist redigert av rine : 17-04-15 kl 13:52. |
|
|
|
|
|
#209 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteJa, jeg mente det ikke som en unnskyldning for den læreren som tok ut egen utilstrekkelighet på et barn, altså. Men det er ikke vanskelig å se for seg at det kan skje om man både blir stilt til veggs og ikke har evne til å innse egne begrensninger eller reflektere rundt egen frustrasjon.
|
|
|
#210 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: I byen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteJeg brukte ordet ambisjoner i stad - det er nok kanskje litt feil eller i beste fall unyansert. |
|
|
|
|
|
#211 |
|
Hertuginne
|
Det er sjeldnere nå at jeg opplever at folk er skikkelig treige, ja, men det hender.
|
|
|
#212 |
|
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteJeg synes også det er utrolig vanskelig å delta i diskusjoner rundt dette, samtidig som jeg leser dem med stor interesse.
|
|
|
|
#213 |
|
Glamorøs
|
Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteDe færreste barn er racergode i alt, og de aller fleste har noe i løpet av skoleprosessen å strekke seg etter. Jeg tror de aller fleste lærer seg at ikke alt er optimalt, enten det nå er de som ikke får utfordrende nok oppgaver, de som får for utfordrende oppgaver og de i midten.
|
|
|
#214 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteNoe av forskjellen ligger vel i at det har blitt mer lov til å si at enkelte barn er evnerike. Og at det faktisk er en del. På skolen til ungene mine er det litt over 100 barn på hvert årstrinn. Det tilsier at statistisk sett er sannsynlig at det er mellom 3-8 evenrike barn pr årstrinn. Det er ikke sånn at evnerike barn er det som skiller seg ut slik at ingen lærere noen gang har sett maken.
|
|
|
|
#215 |
|
kamerat
|
Der har du meg også. Men jeg mener at min eldste har opplevd dette i ganske liten grad (mens min yngste både har vært heldig med lærere og er en entusiastisk og ekstrovert sjel – lett å engasjere og liker å imponere andre).
|
|
|
#216 |
|
Er frisk!
|
Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteJeg melder meg som en lærer som slett ikke klarer å undervise hele spennet i klassen min (de befinner seg på nivåer fra 3. til 9. klasse i matematikk og går altså i 6. klasse). Det blir mye egne oppgaver til de sterkeste og at jeg i høyden kan stikke innom pulten for en kjapp gjennomgang av algebra mens de andre sitter med vanlig multiplikasjon. De svakeste krever kontinuerlig hjelp, de urolige krever stadig tilsyn, de i midten trenger også hjelp fra tid til annen. Noe av tiden står jeg også foran klassen og underviser, og da følger jeg prinsippet med at enhver undervisningsøkt skal inneholde noe for alle - det vil si at jeg starter på 3. klassenivå og beveger meg oppover til 9. klassenivå innenfor samme tema. Samtidig kan ikke økten være for lang, for da blir de urolige bråkete og ingen lærer noe som helst.
|
|
|
|
#217 |
|
Hertuginne
|
Nemlig, så enkelt kan det sies.
|
|
|
#218 |
|
kamerat
|
Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteJeg forventer det ikke av deg, oslo, jeg forventer at skoleledelsen tar konsekvensen av at spennet er så stort og IKKE prøver å undervise alle sammen på en gang.
|
|
|
#220 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: I byen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteVi er for øvrig veldig heldige skjønner jeg. I matten har de laget en gruppe med sterke matteelever som får egen undervisning en time i uka deler av året. |
|
|
|
![]() |
|
|